piatok 16. decembra 2022

C.J. Sansom - Temný oheň

https://cdn.knihcentrum.cz/99538882.jpegMatthew sa stále spamätáva z hrozných udalostí v kláštore, keď sa jeho cesty opäť skrížia s tými Cromwellovými. Znova je tam, kde nechcel byť. Od vikára sa chcel držať ďalej. To, do akého pekla ho vtedy poslal, mu stačilo aj na dva životy. Život je však nevyspytateľný a zdá sa, že veľkou hrou osudu mu bude zaviazaný. To by nepredpokladal ani v najhoršom sne. No jeho osobné postoje musia ísť bokom. V stávke je veľa. Je možné, že na smrť odsúdia nevinné dievča a Shardlake sa nemá čoho chytiť, pretože dievčina zaryto mlčí. Nemá nič. Je to vopred prehratý prípad? Zabilo mladé dievča svojho bratranca? Prečo nič nepovie? Prečo sa neobháji? Matthew je zúfalý.
Cromwell ale dokázal vybaviť odklad, aby mohol právnik zistiť, čo sa v skutočnosti stalo. Nebude to však zadarmo. Generálny vikár potrebuje nájsť Temný oheň – starovekú zbraň hromadného ničenia -, aby sa opäť zapáčil kráľovi. Jeho pozícia je totižto neistá.


Čakala som ako sup na pokračovanie tejto série. Bola som neskutočne netrpezlivá a najradšej by som hneď začala čítať druhý diel. Preklad však vtedy nebol a český sa mi čítať nechcelo. Nemám problém s češtinou, to nie, len netuším, ako by sa mi to čítalo, keďže som si musela zvyknúť na štýl písania autora aj po slovensky. Neviem, čo by český jazyk urobil s príbehom. Po prvej časti som sa so spisovateľom „spriatelila“ a bola som si vedomá, do čoho teraz idem. V tom bola moja výhoda. Vedela som, čo môžem očakávať a už mi nespôsobovalo problémy začítať sa. Bola som šťastná. Ak ste ale ešte od autora nič nečítali a chcete začať Temným ohňom, (lebo aj to môžete) hlavne sa nezľaknite opisov a dajte knihe šancu. Zaslúži si ju.

„Ako som vám už povedal minulý týždeň, som len zákazkový právnik.“
S úsmevom pokrútila hlavou. „Nie, ste viac než to. Vedela som to hneď, ako som vás po prvý raz uvidela.“ Naklonila hlavu a potom dodala: „Cítila som, že celým vaším bytím rezonoval smútok.“

(str. 226)

Keď som už začala tým, že túto knihu môžete čítať bez toho, aby ste poznali prvý diel, chcem vám to vysvetliť. Samozrejme, dej trošíčku skĺzava do Zániku. Sú o tom zmienky, no nemyslím si, že by vám to mohlo prekážať. Garantujem vám však, že keď si prečítate túto novinku, istotne budete pokukovať tiež po prvej časti. Stanete sa závislými. Prisahám vám, že lepšiu historickú detektívku ste ešte nečítali. Ak dovolíte, aby sa vám dostala pod kožu a ukázala, že autor nezanedbal ani detektívnu zložku, je iba otázkou času, kedy budete netrpezlivo prevracať stránky. Ak na ňu nebudete mať práve náladu, netreba sa nútiť do čítania. Toto je asi jediná knižná séria, pri ktorej nemôžete bojovať proti nechuti čítať práve čítaním. Buď na ňu máte náladu, alebo nie. Ak nie, tak by ste ju mali odložiť a vrátiť sa k nej neskôr, lebo na tieto knihy sa musíte naladiť. Inak hrozí, že ich navždy zatratíte. To by bola veľká škoda. Aj mne sa to takmer stalo. Chvalabohu, že som si k nej dokázala nájsť cestu a doteraz neľutujem. Pokračovanie bolo tiež famózne.

Nepáčila sa mi iba jedna vec: spisovateľ umiestnil do Temného ohňa mnoho situácií, ktoré spolu súvisia, takže čitateľ sa musí skutočne sústrediť, aby dokázal vnímať všetko, čo sa tam odohráva. Náš milý Matthew nevie, kde skôr skočiť, je na roztrhanie, a ja som z toho bola mierne zúfalá, pretože udalosti, ktoré sa tam odohrali, útočili na moju pozornosť. Nevedela som, čo mám skôr vnímať, čo si zapamätať a čo je iba okrajová informácia, ktorú pre pochopenie príbehu vôbec nepotrebujem. To, že dielo rozdelil na viac fragmentov, nám nepomohlo. Áno, možno tým vystupňoval napätie, pretože hlavný hrdina raz riešil jeden prípad, potom druhý, no nemohli sme sa pozerať na oba zároveň. Vždy musel jeden ustúpiť a čitateľa poháňa zvedavosť. Netvrdím, že to bol zlý ťah, ale v kombinácii so špecifickým štýlom písania sa stávala kniha viac náročnou v porovnaní s prvou. Ak by som začínala touto, netuším, či by som ju zbožňovala tak ako teraz. Zo Zániku si veľa nepamätám, no mám dojem, že tam sme upriamili pozornosť jedným smerom a čakali, aké triky autor použije. A veru, nemal sa za čo hanbiť. Všetko bolo napokon ešte viac zamotanejšie, ako sa na prvý pohľad zdalo. Tu to ale budilo dojem veľkoleposti, no záver ma prekvapil. Menej je niekedy viac. No to je len môj názor. Sem-tam sa mi zazdalo, že je Temný oheň kvalitnejší ako jednotka, potom som znova zmenila názor a takto to išlo celou knihou.  Najhoršie je to, keď už dokážeme niečo porovnávať a hľadať rozdiely. Ako som už spomenula, vás môže táto novinka tak očariť, že sa stanete závislými od celej série. Určite jej dajte šancu.

„Človek je zlostné surové stvorenie. Niekedy je viera výhovorkou pre vojnu. To však nie je skutočná viera. Tým, že ľudia ospravedlňujú svoj postoj v mene Boha, Boha umlčia.“

(str. 440)

Veľmi som sa tešila na pokračovanie tejto historickej detektívky. Aj teraz som v nej našla to, čo na nej tak milujem: zaujímavú detektívnu zložku, napínavý príbeh, priam živé zobrazenie starodávneho Anglicka. Všetko mi ožívalo pred očami. Opisy dokážu čitateľa presunúť v čase. Musí si však na ne zvyknúť, lebo inak sa mu budú zdať zdĺhavé a niektorých ľudí môžu dokonca nudiť. Záleží iba na vás, či ste ochotní venovať tejto sérii čas, aby ste si na ňu zvykli. Ak s ňou prestanete bojovať a nehľadáte chyby, jej potenciál vás oberie o reč. Treba však jedným dychom podotknúť, že relax pri nej nenájdete. Sú to knihy, ktoré potrápia vaše mozgové závity. Sú dotiahnuté až do jemných detailov, a aj keď sa mi Temný oheň páčil menej, s čistým svedomím prehlasujem, že si stále, napriek všetkým výhradám, vedel udržať vysokú kvalitu. Len ja som opäť porovnávala. To sa niekedy nevypláca. Bol to úžasný čitateľský zážitok, ktorý by mohol byť intenzívnejší, ak by som zabudla na to, čo už viem.

Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Aktuell.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.
 
 .......................................................
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly