nedeľa 11. decembra 2022

Vera Kurian - Nikto ma tam nevidel

Nikto ma tam nevidel Chloe pôsobí milým dojmom, no skoro nikto nevie, kto v skutočnosti je a do akého programu je zapísaná. Ide o výskum psychopatie. Toto dievča dokáže byť nebezpečné, ak sa mu zachce a je si toho vedomé. Okolie však vôbec netuší, s kým má tú česť, a tak Chloe zapadne do spoločnosti vysokoškolákov bezproblémovo.
Skrýva ale ďalšie tajomstvo: plánuje zabiť svojho známeho z detstva. Všetko si dôkladne premyslela. Je nadpriemerne inteligentná a vie, čo má robiť. No jej dokonalý plán sa neuberá takým smerom, ako očakávala...
V hre je viac psychopatov a začínajú sa diať situácie ako z hororu. Kto za tým stojí? Je aj Chloe v nebezpečenstve? Odpovede na tieto otázky sa musí dozvedieť skôr, ako bude neskoro. Ide o život a hodiny tikajú. Zlo sa približuje a nikto si nemôže byť istý, či sa dožije rána. Prvotný zámer sa začína nečakane komplikovať. Netušila, že aj jej pôjde niekto po krku. Potrebuje spojenca, aj keď to nerada priznáva.


Knihu som začala čítať vtedy, keď som sa už chystala ísť spať. Bolo to zlé rozhodnutie. Povedala som si, že si prečítam aspoň desať strán, nech som v obraze, aký príbeh sa mi dostal do rúk. Z desiatich strán sa stalo tridsať. Ako je to už u mňa zvykom, čítam a čítam a nedokážem prestať. Mala som ale tú smolu, že som bola naozaj unavená a potrebovala som spánok. Tú trochu spánku, ktorá je pri mojej nespavosti možná. Keď som sa ako zvyčajne prebudila uprostred noci, chcela som sa prikradnúť k dielu znova, no radšej som si to nechala na ďalší deň, pretože môj rozospatý mozog by nezniesol toľko uvažovania nad príbehom. Nemohla som sa dočkať, kedy nastane ráno. Tých tridsať strán dokázalo perfektne nahlodať moju zvedavosť, takže o kvalite tohto počinu sa nediskutuje.

Mohla som byť kýmkoľvek, čím chceli, aby som bola. Zábavné dievča, potenciálna najlepšia kamarátka, niekto, komu možno prezradiť tajomstvá pri polnočnom občerstvení.
(str. 10)

Knihu som, samozrejme, otvorila a už nezavrela. Poháňala ma zvedavosť, čo bude ďalej a ako dopadne pokus hlavnej hrdinky. Bude to jej vražedná misia alebo, naopak, práve ona bude tým terčom? Ako sa to tak rýchlo otočilo v jej neprospech a kto ju má na muške? Tieto otázky mi vírili v mysli, zatiaľ čo som sa šialeným tempom rútila k rozuzleniu. Myslela som si, že keď sa dostanem na poslednú stránku, budem spokojná. No záver mi neposkytol to, čo som potrebovala. Uvítala by som voľné pokračovanie, pretože postavy, ktoré vytvorila spisovateľka, zostávajú naďalej záhadou. Asi preto, že sú to psychopati... Vera si vybrala dobrú tému a vedela s ňou pracovať. Všetko je temné, až na hrane, plné otáznikov, takže nedokážeme predpokladať ďalší krok. Aj humor tu funguje výborne. Je ho však málo. Väčšinou je spôsobený neschopnosťou psychopatov adekvátne reagovať na podnety z okolia. Nejdem analyzovať, či boli vykreslení vierohodne, lebo to naozaj netuším, no mne sa to zdalo uveriteľné. To je všetko, čo môžem zhodnotiť.

Táto novinka je označovaná za psychologický triler. Ja by som ju bez výčitiek svedomia zaradila tiež do young adult kategórie, aj keď sa o tomto spojení v súvislosti s ňou hovorí zriedkavo. Ja tento žáner čítam sporadicky, nevyhľadávam ho, takže som ho hneď zacítila. Bolo to zrejmé. Škoda, že som si pred čítaním nepozrela viac informácií o diele. Možno by ma na to nejaký názor na Goodreads upozornil. Uvedomujem si, že nie som cieľovou skupinou pre tento debut. Je úžasne napísaný a nedá sa uveriť, že je to prvotina, no keď sa začali v deji vyskytovať problémy mladých dospelých, vedela som, že je zle. Tento aspekt ma veľmi nebavil. Vždy som dúfala, že situácie skočia do temnej časti. Aj keď bola vážne temná. Kniha je v určitých momentoch surová... No čo iné by sa dalo čakať, keď čítame o poruche osobnosti? Mala som rada tie fázy, keď sa o slovo hlásil iba triler. Bola som nesmierne vďačná za túto zmenu atmosféry, lebo zvláštne riešenie vzťahov by som nedokázala tolerovať stále. V podaní psychopatov to bolo ešte viac neznesiteľnejšie. Bolo to divné.

„Neodpovedala si mi na esemesku!“ podpichol ju.
„Odpovedala!“
„Až po piatich dňoch.“
„Mala som odpovedať skôr?“

(str. 287)

Nikto ma tam nevidel je zaujímavý triler, ktorý ponúka mnoho. Od mysterióznej stránky až po romantickú zložku. Každý si v ňom niečo nájde. Či už ste fanúšikom young adult, záhad, alebo dobrého trileru. Ja som bola v napätí až do poslednej strany. Zvraty, ktoré autorka použila, ma dokázali zaujať natoľko, že som dielo nepustila z rúk až do konca. Napokon ma práve ten sklamal. Čakala som niečo iné, pretože Vera písala skutočne pútavo a verila som, že má nejaké tajné tromfy. Keď som sa na to ale pozrela s odstupom času, zhodnotila som, že kniha si len zachovala svoju záhadnú atmosféru a čitateľ z toho vie vydedukovať veľa. Ak by však vzniklo pokračovanie, tak by som ho s nadšením prijala. Mám pocit, že niektoré postavy sa nám nepredstavili v celej svojej „kráse“. Chápem, že osôb bolo v deji hojne a nie každej sa mohla venovať pozornosť, no bola by škoda, ak by sme sa na niektoré nemohli pozrieť ešte bližšie. Túto novinku odporúčam tým, ktorí čítajú knihy pre mladých dospelých a robí im tiež radosť, keď môžu premýšľať o nejednej zvláštnej situácii.

Hodnotenie: 3/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly