pondelok 1. júna 2020

Guillaume Musso - Dívka a noc

https://cdn.knihcentrum.cz/98934166_divka-a-noc.jpgAk si chcete prečítať túto knihu, oficiálnu anotáciu si nečítajte! Odhaľuje viac, ako je potrebné. Moju anotáciu nižšie si však pozrieť môžete. Snažila som sa ju napísať neurčito.

Minulosť striehne, aby mohla zaútočiť plnou silou. Chystá sa zničiť zopár životov, pretože ona nezabúda. Môže čakať roky, no dobehne vás.
V roku 1992 zmizlo obľúbené dievča z prestížneho kampusu. Nikto ju už potom nevidel. Všetci si myslia, že ušla so svojou tajnou láskou. Stala sa záhadou školy. A záhady sú pre ľudí veľmi zaujímavé.
Senzácie nikdy neutíchnu, takže keď sa v roku 2017 koná triedny zraz, škola stále žije týmto príbehom. Čo sa stalo študentke? Odpoveď neprestajne hľadajú aj tí, ktorí ju poznali. Prečo je všetko okolo Vincy také zahmlené? Bola najobľúbenejšia v kolektíve, vedela očariť... No čo o nej skutočne vedeli?


Začnem prvou a poslednou výčitkou, inak čakajte iba superlatívy, lebo tohto autora zbožňujem. Áno, nedokážem byť objektívna. Vždy, keď vidím jeho meno, tak si zbežne pozriem anotáciu, aby sa nestalo, že som už dielo čítala, a netrpezlivo čakám, kedy ho budem mať. To sa stalo aj teraz. Až keď som príbeh prečítala, nemilo ma prekvapili dve veci: ten, kto písal českú anotáciu, sa pomýlil v menách postáv, takže obsah knihy na prebale nedáva zmysel a čitateľa iba zbytočne mätie. Kontrolovala som to s anglickým vydaním na Goodreads. Po druhé: anotácia prezrádza veľkú čas deja. To však nie je chyba Motta. Keď som zbadala anotácie z rôznych štátov, dospela som k názoru, že je všade vlastne skoro tá istá, len trochu pozmenená a nikto ju nemal snahu prepísať vlastnými slovami, aby sa neprezradilo to podstatné. Odštartovalo to francúzske vydanie a ostatné vydavateľstvá to skopírovali. Stále sa teším, že Motto prekladá tohto úžasného spisovateľa (začnite znova prekladať aj do slovenčiny, prosím), no musela som vás vopred varovať, aby ste si prebal nečítali.

Nejlepší obrana před nimi je snaha se jim nepodobat.
Marcus Aurelius

Som rada, že pri čítaní Mussa nemusím nič riešiť. Nemusím hľadať chyby, môžem sa úplne sústrediť na dej a nechať sa unášať jeho majstrovstvom. Tento rok sa mi veru nedarilo vo výbere kníh a s istotou som vedela, že Dívka a noc mi zlepší náladu. Jeho tvorba je nádherné umenie. Vždy ma dokáže prekvapiť. Napísať taký nepredvídateľný zvrat, že nemo pozerám na stránky. Mám pocit, že sa nikdy neopakuje a neustále vymýšľa niečo nové. Vážim si jeho vynaliezavosť a schopnosť priviať do literatúry čerstvý vánok. No aj tak sa drží tradície, že na začiatku nových kapitol napíše citát, ktorý vystihuje atmosféru danej časti. Musso je známy aj neznámy zároveň. Tradičný, ale tiež novátorský. Presne kvôli tomu ho tak milujem. Má úžasný štýl písania. Mňa si získal hneď prvou knihou.

Námet diela pôsobí síce neoriginálne, ale keďže poznám autora, vedela som, že to dokáže spracovať tak, aby bol čitateľ ohromený. Mala som pravdu. Ak bude niekto aj naďalej očakávať priemerný román, bude sa príšerne mýliť. Tušila som, že to nebude typický príbeh s typickou zápletkou. Spisovateľ to musel ozvláštniť svojimi „zákernými“ zvratmi. Moje odhodlanie, že si chcem knihu šetriť, okamžite vyprchalo. So všetkým sebazaprením som ju prečítala za dva dni. To som sa ešte krotila, lebo dielo bolo také úžasné, že by mi postačil pokojne jeden deň. Som od Mussa závislá. Ak zapríčiním to, že od neho budú závislí tiež ďalší ľudia, budem šťastná. Možno som príliš subjektívna, no podľa mňa je génius a jeho knihy sú poklady. Na ich stránkach sa nachádzajú krásne myšlienky – či už známe citáty, alebo autorove vlastné vety, ktoré ma nútia zastaviť sa a pouvažovať. Jeho tvorba má hĺbku a to nie je očakávanie, ale fakt a štandard. Vie písať nádherne a citlivo. Preto si získal srdcia toľkých čitateľov.

Naše životy byly rozmanité, často nevyzpytatelné, zmítané protichůdnými touhami. Naše životy byly křehké, vzácné i bezvýznamné zároveň, střidavě se utápěly v ledových vodách samoty, nebo se nořily do očistného Pramene mládi. Ale především jsme nikdy neměli svoje životy skutečně pod kontrolou. Naprostá banalita je mohla obrátit naruby. Šeptem pronesené slovo, rozzářený úsměv, utkvělý pohled nás mohly povznést, nebo odsoudit k nicotě.
(str. 305)

Na začiatku sa mi zdalo, že postavy sú všedné, ale čakala som, že to tak nebude. Autor ich takto vykreslil naschvál a potichu spriadal svoj diabolský plán – odviesť nás od toho podstatného a znemožniť nám, aby sme uvideli to dôležité. Tento ťah robí stále. Prečo mu na to vždy naletím? V každom prípade sa jedná o niečo iné. Každá kniha je výnimočná a má vlastné zvraty a rozuzlenia, takže to je dôvod, prečo som nemohla nič predvídať. Preto si ho tak cením. Už napísal množstvo diel, ale všetky disponujú odlišným spracovaním, aj keď sa niektoré veci nezmenia a veľmi rýchlo by ste dokázali zistiť, kto za príbehom stojí. Aj tu pridal nové zvraty a dochutil to starým – teda, jeho typickým – štýlom písania, ktorý ma nikdy neomrzí. Dokáže geniálne pracovať s informáciami, ktoré nám poskytne. Odhalí nám to, čo potrebujeme poznať, ale my nevieme, že nám iba zalepil oči a nakŕmil nás omrvinkami. Vyčkáva na rozuzlenie, aby nás ohúril. Toto sa mu darí už roky a ja strácam reč. Ak sú všade okolo mňa braky, on je mojou istotou, že kvalitná literatúra ešte nevymrela a je súčasná.

Uvedomujem si, že som vám skoro nič neprezradila, no budem rada, ak si to prečítate sami. Nechcem niečo prezradiť. Netúžim vám prekaziť momenty prekvapenia, ktoré sa v deji nachádzali. Majte oči otvorené. Nikdy neviete, kedy príde spisovateľov úder pod pás a všetko naberie iný smer. Tento Francúz dokáže človeku zamotať hlavu a nemôžete s istotou tvrdiť, že to, čo práve čítate, je pravda. Taký je môj Musso. Otvorený všetkým možnostiam, ale na druhej strane racionálny. Zapadne to na svoje miesto. On to dokáže tak výborne pospájať, že na konci príbehu k nemu cítite len nehynúci rešpekt.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Knihcentrum.
Ak vás kniha zaujala, môžete si ju kúpiť v tomto skvelom internetovom kníhkupectve.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly