sobota 21. septembra 2019

Kristína Ježovičová - Zakázaná príťažlivosť

Zakázaná príťažlivosťJana má nastúpiť do svojej prvej práce ako učiteľka. No pred začiatkom školského roka sa ide zabaviť s kamarátkami, aby zabudla na minulosť, ktorá ju prenasleduje. Chce to vypustiť z hlavy, ale v myšlienkach má iba jediného človeka.
Až kým nestretne Johnyho. Je síce o niekoľko rokov mladší, no je medzi nimi chémia, ktorá je evidentná a zatajiť sa nedá. Bude to len krátky románik alebo niečo viac?
Ich vzťah sa ešte ani nezačal a už zisťuje, že ten pekný chalan, ktorého stretla na konci prázdnin, je jej žiakom. Toto sa nemalo nikdy stať. Čo teraz? Zvíťazí rozum nad citom? Jana si chce svoju prácu udržať, ale aj veľmi túži po Johnym a on cíti to isté. Ako sa z tejto komplikovanej situácie dostať? Bude mať dosť síl na vážne rozhodnutie? Na rozhodnutie, ktoré ovplyvní jej ďalšie smerovanie?


Na túto knihu som sa tešila už veľmi dlho. Vedela som o nej, takže som striehla, kedy sa dostane na pulty. Síce som trošku váhala, pretože oficiálna anotácia ma zas naľakala, no povedala som si, že to nebude plytký román pre ženy. Kika by to nedopustila. Od nej som už čo-to prečítala, takže viem, ako inteligentne píše. Aj keď sa v jej dielach nachádza erotika, vždy sa tam nájde tiež niečo pre náročného čitateľa. Pustila som sa teda do čítania.

Až teraz som si uvedomila, aká som pochabá. Práve som si pozvala cudzieho muža, teda lepšie povedané chlapca do bytu, a okrem toho, ten chlapec ma sem doviezol a teraz bude vedieť, kde bývam, takže keď sa z neho vykľuje psychopat, budem sa musieť odsťahovať a moja izbietka si obháji svoju povesť, aj keď vôbec netuším, čo sa prihodilo ostatným podnájomníkom, a prečo v izbe nevydržali bývať dlhšie ako niekoľko mesiacov.
(str. 23)

Už na prvých stránkach som sa smiala. Situácie, ktoré spisovateľka vytvára, sú niekedy veľmi humorné. Záleží však na danej situácií. Niektoré udalosti sú, naopak, smutné. Autorka vie pracovať s emóciami. Myslím si, že teraz vytvorila dielo určené na relax, ale na pozadí sa črtá temný záblesk minulosti postáv. No čitateľ, ktorý zatiaľ nesiahol po jej starších kúskoch, nebude otrasený. Možno bude smutný len chvíľku, lebo staré postavy sa mu nedostali pod kožu tak výrazne ako iným ľuďom, ktorí poznajú pozadie celého príbehu. Určite sa pýtate, či neprekáža, ak začnete touto novinkou. Nie, pretože Kika všetko vysvetľuje, no garantujem vám, že iba pri tejto nezostanete. Budete chcieť vedieť viac. Rozmýšľala som nad tým, a dospela som k názoru, že ona píše knihy na pokračovanie. Skalným fanúšikom sa to prehráva ako časť seriálu. Každou novou časťou (knihou) sa dozvedáme viac a viac, a sledujeme našich obľúbených protagonistov, ako ovplyvňujú nových spisovateľkiných hrdinov. Dúfam, že takéto spracovanie autorkiných diel nikdy neskončí. Mám rada osobu, ktorá vystupuje v jej príbehoch. Je to jedna z najsilnejších fiktívnych knižných hrdiniek. Som preto veľmi rada, že sa k nej vracia, a tým pádom ponecháva silnú zložku svojej práce stále živú.

Jediná vec, ktorá ma rušila, no zároveň neovplyvnila moju rýchlosť čítania, bola tá, že sa v texte vyskytoval jeden fonetický prepis anglického ekvivalentu slovenského mena Jana. Keď som videla Džejn, tak som skoro odpadla. Nechápem to. Johny mohol byť Johny, no Jane musela byť... Už túto hrôzu druhý raz nenapíšem. Stačilo. Snažila som sa to pochopiť. Rozmýšľala som aj nad tým, že by si mohol čitateľ mýliť Jane napríklad s našim slovenským (komu, čomu?) Jane, no nepresvedčilo ma to. Veď každý si z kontextu vety domyslí, či je to Jane, alebo Jane. To bola naozaj prvá a posledná vec, ktorá mi liezla na nervy. Všetko ostatné bolo úžasné a dielo sa mi ani nestihlo ohriať v rukách a už bolo prečítané. Spisovateľka píše veľmi pútavo a priamočiaro. To mi vyhovuje.

„Každý z nás niekedy túži umrieť. Možno pre veľké veci, ale aj pre tie menšie. To však neznamená, že každý naozaj dokáže niečo pre to urobiť. Smrť je súčasťou života, či si to prajeme, alebo nie. Všetci sa vezieme v koči, ktorý smeruje k tomu istému cieľu. Smrť je nesmrteľná a večná.“

(str. 99)

Kika zostáva typickou Kikou. Nie je nič, čo by som jej mohla vytknúť. Udržiava si svoju kvalitu, a to sa mi nesmierne páči. Viem, že keď niečo napíše, stojí to za môj čas. Zakázaná príťažlivosť je skôr kniha určená na relax, teda ak to porovnám s jej predchádzajúcimi počinmi, ako napríklad Nevyslovené. Táto novinka vás emocionálne nezničí, ale zároveň nehľadajte prvoplánovú záležitosť. Je to oddych pre náročných čitateľov. Všetky situácie sú krásne prepletené a životy postáv ovplyvňujú dávne udalosti. Až také dávne, že môžete byť milo prekvapení, kam to celé siaha. Nádherne to však zapadne na svoje miesto a my vieme o našich hrdinoch viac, ako sme si mohli myslieť na začiatku. 

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly