piatok 1. septembra 2023

Harriet Beecher Stowe - Chalúpka strýčka Toma

https://cdn.knihcentrum.cz/99620726_chalupka-strycka-toma.jpeg Je chvályhodné, že je jeden človek menšie monštrum ako ostatní? Otrokárska spoločnosť si myslela, že áno. Dokonca to považovala za svoju cnosť. Veď čo by neurobili pre blížneho svojho? Musia byť predsa kresťania. Aj keď... Uvedomujem si, že niektorým čitateľom nebude pochuti, že sa postavy v diele utiekali k Bohu, ale takto mali nastavené myslenie a ja som to rešpektovala. Spisovateľka nám ukázala dva odlišné svety. Na jednej strane stoja ľudia, ktorí veria celým svojím srdcom a je to to jediné, čo majú, na strane druhej stoja tí, ktorým Boh ponúka iba ospravedlnenie vlastných skutkov.

Nie som pobožný človek, preto sa na to budem pozerať inými očami ako väčšina, no mne bolo zle, keď som zistila, čo všetko sa dá ukryť za vieru v Boha. Citáty z Biblie mi vôbec neprekážali. Prekážal mi fakt, ako ich osoby používali vo svoj prospech, prekrúcali ich, aby ospravedlňovali vykorisťovanie. Týmto správaním sa uisťovali, že sú stále dobrými osobami. Bolo by to smiešne, keby to nebolo zároveň veľmi tragické. Keď sa k vám plazí svedomie, tak ho odkopnite, nech sa už nevráti naspäť. Ľudia v sebe zabili ľudskosť, aby mohli žiť sami so sebou, aby mohli žiť s predsudkami a rasizmom, ktorý bol v 19. storočí normálnym javom. No existovali aj výnimky, a tie čitateľa rozcítia a dodajú mu nádej, že ľudia naďalej zostali ľuďmi – citlivými bytosťami s bijúcim srdcom.


Autorka ťala do živého a vedela, ako pracovať so slovom. Bola úžasnou rozprávačkou. Mala som rada tie časti, kde sa nám prihovárala. Dokázala bez námahy opísať svoje postavy, takže nám boli bližšie. Pociťovala som ešte väčší žiaľ nad ich osudom. Toto dielo sa vám vryje pod kožu. V dobe vzniku muselo byť prevratné, pretože sa na otrokársku spoločnosť pozerá inak a núti zmeniť myslenie. V tejto dobe je však veľmi dôležitým mementom, že história sa nesmie opakovať. Je klasikou plnou bezprávia, ale v nádherných zábleskoch sa k čitateľovi dostáva aj prekrásna čistota duše, nezištná pomoc a láska, ktorá má silu vzoprieť sa osudu. A práve vďaka tým zábleskom sa knihu oplatí prečítať.

Hodnotenie: 5/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly