sobota 26. marca 2022

Michail Zygar - Všetci mocní Kremľa

https://www.absynt.sk/media/2016/11/0/2/vsetci-mocni-kremla-110-size-frontend-large-v-1.jpgJeden človek. Jeden štát. Milión predzvestí katastrofy.
Nikdy si nemôžeme byť istí, čo sa stane. Teraz už vonkoncom nie. Čaká nás ešte niečo horšie? Chcela som celú situáciu pochopiť, a tak som siahla po tejto knihe. Veď čo je lepšie ako dielo z prostredia Kremľa?
Podotýkam, že Michail sa nesnaží zastávať Ruska. Je to inteligentný človek s nadhľadom a reálnym pohľadom na dianie. Práve preto je táto „historická sonda“ taká cenná. Ponúka informácie o Putinovom Rusku, od začiatku jeho nástupu až do roku 2015.
Rusov, ktorí kritizujú systém, stále pribúda, no on nám poskytol neopakovateľný vnútorný pohľad. Vyspovedal vysokopostavených „úradníkov“ a zozbieral všetko, čo sa dalo. To, čo nikdy nechceli, aby uzrelo svetlo sveta. Niektoré skutočnosti len tak ľahko nespracujete. Je strašidelné, že niečo také sa môže diať...


Už roky milujem reportáže zo Sovietskeho zväzu a Ruska, no vždy ma zaujímali iba útrapy obyčajného človeka. Tejto knihe som sa dlho vyhýbala, pretože politika nie je moja šálka kávy. Viem, každý by mal vedieť, čo sa deje aj tam. Neignorujem to úplne, no mne je politika celkovo proti srsti. Avšak tento rok zmenil moje uvažovanie a ja sa už nikdy nebudem pozerať na svet tak ako predtým. Veľmi sa zmenil... k horšiemu, ale aj k lepšiemu. Toľko spolupatričnosti som už dávno nevidela. Odkiaľ sa však zobrala tá zloba? Prečo sme dospeli do tohto bodu? Povedala som si, že konečne nastal čas aj na Všetkých mocných Kremľa. Síce som sa neprestávala báť, či budem pre knihu správnym čitateľom, no so zvedavosťou som sa začítala.

Očití svedkovia tvrdia, že keď sa na uzatvorenom stretnutí zvrtla reč na Ukrajinu, vybuchol ako sopka. „Ukrajina, to ani nie je štát!“ oznámil Bushovi. „Časť jej územia je Východná Európa, druhú časť, a to značnú, sme im darovali my!“ Putin zakončil svoje krátke vystúpenie frázou: „Ak Ukrajina odíde do NATO, tak tam odíde bez Krymu a bez Východu – jednoducho sa rozpadne.“
(str. 215)

Bolo to ako z iného vesmíru. Myslela som si, že sa mi to iba sníva. Reálne takto nemôže fungovať jeden štát. Smutné a hrôzostrašné zároveň je to, že áno. Nikto im v tom nezabráni. Behal mi mráz po chrbte. Niektoré skutočnosti by som radšej nevedela. Keby nebol autor novinár, domnievala by som sa, že si z nás robí len dobrý deň. Plakala som a smiala sa súčasne. Toto sa vymyká zdravému rozumu. Sci-fi. Keď som sa začala smiať ako šialená, musela som si pripomínať, že je to skutočnosť, a potom mi bolo do plaču. Už som zabudla aj na svoj strach, ktorý som mala na začiatku, že dielo nebude pre mňa. Je pre všetkých! Tiež pre tých, ktorí sa o politiku veľmi nezaujímajú. Pre tých asi najviac, pretože sa dostanú do obrazu.

Ako je dnešná situácia prepojená s dávnou históriou? Aký je Putin človek a prečo sa zameral práve na Ukrajinu? Počas čítania sme ho mohli psychologicky analyzovať a mne osobne tuhla krv v žilách z toho, čo všetko som o ňom zistila. Politika je zhubný nádor, ktorý každého zmení, ale on... Ani som nedýchala, keď som čítala o jeho správaní. Všetko sa stupňovalo a blížilo sa k čoraz väčšej katastrofe. Ku katastrofe, ktorú vidíme teraz. Obávam sa ale, že to nie je koniec. Samozrejme, že to nie je koniec. Bože, ochraňuj Ukrajinu. Ľudia z Putinovho okolia mu nesmú protirečiť, lebo by prišli o blahobyt. Nie je nikto, kto by mu povedal čistú pravdu, a tak žije v sebaklame. Život v sebaklame je najnebezpečnejší. Vtedy osoba stráca spojenie s realitou a stáva sa nezvládnuteľnou. Michail výborne popisuje práve tie okamihy, keď prezident skĺzaval do šialenstva a spolupracovníci nič neurobili, dokonca mu podsúvali vlastné myšlienky. Vyhovovalo im to. Keď sa pri vás nenachádzajú ľudia, ktorí by vám nastavili zrkadlo, je to bezútešné a hrozivé. V úvode autor písal, že Putin nie je iba jeden človek, je to veľký kolektívny rozum. Po prečítaní knihy mám ešte väčší strach, lebo Putinom sa nič nezačína a ani nekončí. Na druhú stranu som však pokojnejšia, keďže už disponujem informáciami, ktoré mi veľa objasnili. Neviem, či to dáva zmysel (asi nie), ale takto to presne cítim.

Pred skandujúcim davom sa tak ako pred štyrmi rokmi objavili dvaja prezidenti, odchádzajúci Medvedev a nastupujúci Putin. Prvé, čo udrelo do očí, bolo to, že Putin plakal, mal v očiach slzy. Neskôr jeho tlačový tajomník Dmitrij Peskov vysvetľoval tie slzy silným vetrom. Mimochodom, na vedľa stojaceho Medvedeva, bohvie prečo, vietor nepôsobil.
(str. 301)

Zygar venoval každú novú kapitolu jednej osobe z ruskej politiky. Situácie a opisy udalostí sa prelínali, keď sa nám snažil vysvetliť súvislosti, no nebolo to vôbec rušivé. Spracoval to krásne. Všetkému som rozumela, nestrácala som sa a dokázala som si aj sama vyvodiť závery, lebo som vďaka autorovi chápala všetky momenty, ktoré nastali. To, akým spôsobom nám predkladal overené informácie, bolo ohromujúce. Všetko nám vysvetlil. Skritizovať sa nedá nič. Bolo to brilantné. Michail je skvelý. Vyzdvihnúť musím aj prácu prekladateľky a redaktorky, pretože niektoré veci nám detailnejšie priblížili v poznámkach pod čiarou. To, akú si s tým dali námahu, je neoceniteľné. Nič som si nemusela hľadať. Keď som niečomu náhodou nerozumela, akoby to predpokladali. Objavili sa poznámky a zachránili ma. Milujem túto knihu, lebo neľútostne odkrýva zákulisie politiky, ktorá je pre všetkých z nás nepochopiteľná. Teraz je ešte viac nepochopiteľnejšia, no s tým som počítala.

Skoro mi vybuchol mozog. Na jednej strane mám veľa otázok a na druhej už žiadne, lebo by to aj tak nemalo zmysel. Nič nemalo logiku a všetci sa s tým zmierili. Chvalabohu, že existujú ľudia ako Michail Zygar, ktorí sa snažia neúnavne niečo zmeniť. Patrí im moja poklona. Ja sa momentálne nachádzam vo fáze veľkého šoku a neviem, kedy sa z neho dostanem. Nemala som žiadne „romantické predstavy“ o politike Ruska, no Všetci mocní Kremľa mi neľútostne ukázali, že to môže byť omnoho, omnoho horšie, ako som si myslela (ako sme si všetci ochotní priznať). Moje srdce je naďalej s Ukrajinou, no zároveň obdivujem nebojácnych Rusov, ktorí sa snažia upozorniť na zverstvá vo svojom štáte. Navzájom sa to nevylučuje. Politika v štáte, v ktorom ste sa narodili, nedefinuje to, akými ľudskými bytosťami ste.

Hodnotenie: 5*/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Absynt.
Knihu si môžete kúpiť priamo na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly