nedeľa 20. februára 2022

Andrew H. Knoll - Stručná história Zeme

Stručná história ZemeOd Veľkého tresku až po vplyv ľudí na planétu. Táto kniha obsiahla všetko, čo potrebujeme vedieť o našom domove, ktorý si mnohokrát vôbec nevážime. Smutná pravda.
Kniha bola vydaná v roku 2021, takže informácie v nej sú aktuálne. Autor nám predostrel najnovšie zistenia. Jeho rozprávanie má chronologickú postupnosť a ponúka nám prierez toho najdôležitejšieho, čo sa so Zemou udialo za štyri miliardy rokov.
Grafy, tabuľky, fotky pomáhajú čitateľovi orientovať sa v texte a lepšie pochopiť zložité pojmy. Nie vždy sa mu to podarí úplne. Nad niečím sa mi zastavuje mozog doteraz, no k obrázkom som sa vracala stále a postupne som začala chápať. Bez vizuálnych pomôcok by som bola stratená a netuším, ako by táto recenzia napokon dopadla. Som nesmierne vďačná, že Knoll myslel aj na ľudí, ktorým veda nič nehovorí. Myslím, že sa snažil zo všetkých síl, aby sme porozumeli. Je to cítiť, no konečný výsledok nie je stopercentný.


Vôbec som nevedela, do čoho idem. Ja sa nepoučím. Milujem populárno-náučnú literatúru, no potom zažívam krušné časy, keď mám napísať recenziu. Pár hodín len tak pozerám na stenu a nedokážem sa v texte pohnúť. Vtedy rozmýšľam, čo by čitatelia potrebovali zistiť (aké otázky napadli mne, keď som dielo zbadala) a nejako sa rozbehnem. Prvé mi prišlo na um niečo veľmi podstatné: Bude knihe rozumieť aj človek, ktorému sú prírodné vedy cudzie? Je to veľmi dôležitá otázka a dúfam, že vám na ňu dám jednoznačnú odpoveď a pomôžem vám v rozhodovaní, či si túto novinku prečítať. Je obsah taký dobrý ako krásna obálka? Poďme sa na to pozrieť...

Toto je príbeh nášho domova, Zeme a organizmov, ktoré sa šíria po jeho povrchu. Všetko na Zemi je dynamické, neustále sa meniace, napriek bežným, ale falošným dojmom stálosti.
(str. 12)

Dielo je rozdelené na osem kapitol. Každá časť sa venuje niečomu inému. Vidíme, ako sa na našu planétu pozerá fyzika, biológia, chémia, geografia, čo nám o nej môže povedať história. Zdalo sa mi, že tieto vedy reprezentovali vždy nový tematický celok, ale autor postupoval plynulo, a aj keď urobil odbočku, nerušilo ma to. Spracoval to výborne. Asi by som mala pochváliť náš preklad a redaktorskú činnosť, pretože aj toto prispelo k lepšiemu pochopeniu knihy. Keď bolo potrebné niečo vysvetliť hlbšie, objavili sa doplňujúce poznámky. Knoll ale svoju prácu tiež nezanedbal. Naservíroval nám všetky poznatky. Stručne, avšak precízne. Mala som dojem, že nič dôležité nevynechal. Možno sa vám to bude javiť príliš zrýchlené, ale mne to vyhovovalo. Dozvedela som sa napríklad, čo prispelo k vymieraniu druhov, aké chemické procesy môžeme pozorovať v prírode, k akým pohybom tu dochádza, prečo vzniká otepľovanie, ako sa darilo dinosaurom a mnohé iné zaujímavosti. Keby sa išlo viac do hĺbky, asi by som Stručnú históriu Zeme vôbec nepochopila. Ak túžite po detailnejšom vysvetľovaní, toto pre vás nie je vhodné. Kniha je naozaj verná svojmu menu. Osobne som mala pocit, že som štyri miliardy rokov ľahko preletela. Nie je na tom nič zlé, ak je to to, čo od nej očakávate. Moje požiadavky splnila: dúfala som, že to nebude príliš komplikované a že s tým nebudem musieť bojovať. Bolo mi skoro všetko zrejmé, ale...

Druhá ukážka je príkladom toho, že literatúra tohto typu sa nezaobíde bez slov, ktoré si musíte vygoogliť. Je možné, že chyba je iba na mojej strane a vám to nebude spôsobovať problémy. No ja som si niekedy musela viackrát prečítať jednu vetu, aby mi dávala zmysel. Chvalabohu, takých pasáži bolo máličko, lebo inak by som sa z toho zbláznila. Andrew je profesorom histórie v odbore prírodných vied na Harvardovej univerzite, takže občas zabudol, že neprednáša svojim študentom. Škoda. Niektoré fakty mohol prezentovať jednoduchším spôsobom. Som ale rada, že zo zložitého jazyka sa stále dokázal vrátiť a pokračovať vo vysvetľovaní, ktoré som si dokázala predstaviť. Pomáhal mi v tom aj obrazový materiál. (Fotky nájdete na mojom instagrame, no zázraky odo mňa nečakajte.) Je čiernobiely, čo by za istých okolnosti neprekážalo, ale keď máme na fotografii vidieť červenkastý a biely vápenec, to je už aj nad moje sily. Neviem, či bola pôvodná kniha farebná, no chápem, prečo je použitá čiernobiela tlač. Je to prosto lacnejšie a v dobe, keď idú ceny hore, je každé euro dobré.

Keď začala kambrická diverzifikácia morského života, potom ako vzostup magmy v plášti zlomil superkontinent  neskorého proterozoika a roztrúsil jeho kúsky, boli kontinenty Zeme zapojené do globálnej diaspóry.
(str. 148)

Knihu by som odporučila tým, ktorí sa chcú dozvedieť o našej Zemi viac a zároveň nemajú čas alebo náladu na hrubú literatúru. Číta sa to jedna radosť. Síce sem-tam niečomu neporozumiete, no strácať sa v texte určite nebudete. Je to napísané naozaj zrozumiteľne, ale je pochopiteľné, že odborným termínom sa nevyhnete. To sa ani nedá. Veľkým pomocníkom vám môžu byť obrázky, ktoré sa vyskytujú na stránkach, a ponúkajú jasnú predstavu o tom, čo práve Knoll objasňuje. Slovenské spracovanie tohto diela tiež stojí za zmienku, pretože dodatočné poznámky nám čítanie uľahčujú. Myslela som si, že to bude náročnejšie, no celkové spracovanie ma milo prekvapilo a Stručnú históriu Zeme som prečítala bez prestávok, za jeden deň. Keď som začala čítať, už sa to nedalo odložiť. Strany mi krásne ubiehali a ani som si nevšimla, že som na konci. Bolo to naozaj pútavé. 

Hodnotenie: 3,5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly