štvrtok 8. júla 2021

Deborah Feldmanová - Neortodoxná

https://cdn.knihcentrum.cz/99330451_neortodoxna.jpg Deborah vyrastala v satmárskej sekte, v spoločenstve odštiepeného od chasidského judaizmu, kde sa nič nesmie dostať na verejnosť. Tajomstvá sa neprezrádzajú. Ako to tam naozaj funguje, vedia iba členovia, ktorí sú zväzovaní prísnymi náboženskými pravidlami. Nezasvätení nemajú prakticky žiadnu šancu dozvedieť sa viac. Títo židia sú odstrihnutí od vonkajšieho sveta. Majú vlastnú bublinu, ktorá im vyhovuje a umožňuje, aby sa každý problém riešil len v rámci komunity. To vytvára priestor na ovládanie ľudí.
Mladá žena sa však nemieni prizerať a nič nerobiť. Už od detstva rozmýšľa inak a nenechá so sebou zametať. Stačilo! Svet musí zistiť pravdu, aj keď to bude bolieť – hlavne ju. Je pripravená aj na riziká. Uvedomuje si ich. No jej myseľ sa túži vymaniť z väzenia. Nedokáže takto prežívať. Je toho veľa, o čo ju zákazy pripravili. Chce žiť podľa seba. Niekedy si človek ani neuvedomí, koľko šťastia v živote má, kým si neprečíta takýto príbeh. Behal mi mráz po chrbte.

Podľa tohto diela vznikol na Netflixe aj seriál. Fanúšikovia tvrdia, že seriál sa knižnej predlohy držal iba trochu. Ja to nemôžem potvrdiť alebo vyvrátiť, pretože nemám Netflix. Zatiaľ mi stačí kniha, ktorá je vynikajúca a vôbec neľutujem, že som si ju prečítala. Bolo to veľmi zaujímavé, poučné, no na druhej strane to vo mne zanechalo strach, zvláštny pocit chladu a čistú zúrivosť. Toto sa stále deje v 21. storočí? Čo už, sektárske praktiky naďalej zostávajú sektárskymi a nič na tom nezmení ani fakt, že svet sa posunul míľovými krokmi dopredu. Staré zákazy a obmedzenia sú populárne aj v dnešnej dobe, v spoločenstvách, v ktorých by sme sa ocitnúť nechceli. No čo robiť, ak sa do takéhoto zriadenia narodíte? Nepoznáte nič, len svoj svet v bubline, ktorý vám iní ľudia nalinajkujú. Svoje techniky manipulácie skrývajú za božie úmysly, no so žiadnym bohom to nesúvisí. Človek sa vždy bál, keď mu bolo povedané, že svojím konaním môže nahnevať Boha. Vzoprieť sa je nemysliteľné. Dalo by sa povedať, že Boh je v týchto spoločenstvách skôr strašiak ako ochranca, a strach je ten najúčinnejší spôsob na podrobenie si jedinca a masy. Natíska sa zásadná otázka: Akú silu musí mať jedna mladá žena, aby prehovorila a preťala svoje rodinné korene? Nadľudskú.

Ešte dlho som musela veriť všetkému, čo ma naučili, už len preto, aby som vôbec prežila. Dlhé roky som nebola pripravená zmieriť sa s tým, že môj svetonázor môže byť mylný, ale s odstupom času sa za vlastnú nevedomosť nehanbím, pretože práve v nej spočíva nevinnosť, ktorú mi chcel starký stoj čo stoj vštepiť. Práve to je tá krásna detská naivita mojich predkov, ktorá má človeka sprevádzať až do dospelosti, ba aj do staroby, a práve to som si neskôr zo srdca vytrhla a nechala si len samotný korienok. Aj po rokoch, dokonca aj vtedy, keď som sa rozhliadla  po svete s mysľou dokorán, som hlboko v srdci zostala nevinná.
(str. 55)

Deborah si spomína na vlastné detstvo, ako na niečo normálne. Nič iné totižto nepoznala. Počas čítania sa vám môže zdať, že niektoré jej postoje nie sú celkom v poriadku. Až z toho mrazí. Človek si uvedomí, aký zásadný vplyv má rodina. Všade sa o tom hovorí, rodina nás formuje, no len teraz sme si ochotní pripustiť hĺbku tých slov. Sama autorka sa priznala, že tie roky, keď bola v spoločenstve, sa nedajú len tak vymazať. Stále ich bude mať vo svojom srdci, aj keď si zároveň uvedomila, že jej názory neboli najsprávnejšie. Ale ako mala zistiť, že existuje niečo iné, keď nič iné nepoznala? Spisovateľku však obdivujem. Svojím pozorným okom dokázala aj v uzavretej komunite, ktorá netoleruje vplyvy zvonka, postrehnúť, že existuje iný život. Že je rozdiel medzi tým, ako žije ona, a tým, ako si nažívajú osoby mimo jej vierovyznania. Dokázala dovidieť ďalej ako väčšina ľudí. Chcela objavovať a to sa jej podarilo. Chcela byť slobodná a to sa jej splnilo tiež. No za akú cenu? Dozviete sa, keď si prečítate knihu alebo pozriete seriál. Avšak ja mám pocit, že kniha vám dá viac. Vždy to tak je.

Tuhla mi krv v žilách, keď autorka opisovala jednotlivé situácie. Bála som sa aj namiesto nej. Bolo to akoby z inej planéty. Nevedela som pochopiť, že takéto utláčanie sa deje v dnešnej vyspelej spoločnosti, dokonca v New Yorku. Túto informáciu som nedokázala dlho spracovať. Musela som sa ale zmieriť s tým, že existuje veľa vecí, o ktorých vie človek pramálo, a toto je jedna z nich. Som rada, že som po diele siahla. Zistila som zas niečo, o čom som nemala ani potuchy a som za to nesmierne vďačná. Aj keď mi Neortodoxná naháňala strach, rozšírila mi zorné pole. Práve toto je funkcia kvalitnej literatúry.  Dokonca ma podnietila pozrieť si rozhovory s autorkou. Jej postrehy mali hĺbku. Na konci knihy je s ňou urobený krátky rozhovor (veľmi zaujímavý), no osobne mi nestačil. Potrebovala som ďalšie informácie. Tento počin je napísaný s takou úprimnosťou a múdrosťou, že zostanete bez slov a budete chcieť počuť viac.

Zamýšľam sa nad deliacou čiarou medzi mužmi a ženami v našom spoločenstve a pýtam sa, či existuje preto, že strach zo strany mužov, ktorí sa boja o svoju identitu, náhodou nie je opodstatnený. Možno vo svete mimo toho nášho, kde majú ženy viac slobody, mužskosť patrí medzi ohrozené druhy, ktovie.
(str. 240)

Musím sa priznať, že od tejto novinky som očakávala menej. Doteraz ani sama netuším, prečo som ju tak veľmi podceňovala. No možno to bolo na niečo dobré, lebo kniha mohla v mojich očiach iba stúpať. A to sa aj udialo. Od prvej stránky som vedela, že toto je dielo, ktoré otvára oči a má hodnotu. Nie je to ufňukaná spoveď ženy, je to denník hrdinky, ktorá sa vzoprela všetkému, čo poznala, spálila všetky mosty a začala žiť úplne nanovo, s vidinou krajšieho zajtrajška pre seba a svojho syna. Predpokladala, že na nič pekné sa už v spoločenstve nemôže tešiť. Utláčanie žien bolo priveľmi silné. Sekta necháva svojich členov v hrôzostrašnej nevedomosti. Ich názory boli naivné, detské... Mala som z toho zimomriavky. Spisovateľka nám opísala svoj život do najmenších detailov, nevynechala ani intímny aspekt, a čitateľ vďaka tomu vidí, v akých neuveriteľných extrémoch sa sekty pohybujú, aby boli schopné naďalej manipulovať mysľami. Nemajú hranice a všetko je dovolené, ak im to hrá do kariet. Ak ste šťastní, že žijete v ako-tak slobodnom svete, toto by ste si mali určite prečítať. Budete si voľnosť vážiť omnoho viac ako doteraz. To vám garantujem.

Hodnotenie: 4,5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Aktuell.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly