pondelok 3. augusta 2020

Chris Carter - Nočný lovec

https://cdn.knihcentrum.cz/99029167_nocny-lovec.jpgMohlo by sa zdať, že v L.A. sa objavuje jeden psychopat za druhým. Robert Hunter zo zvláštneho oddelenia vrážd nemá ani na chvíľu pokoj. Brutalita vrahov sa stupňuje. Tento prípad mu ukáže, že ešte nevidel veľa hrôzostrašných vecí.
Do márnice privezú znetvorené telo mladej ženy. Na prvý pohľad nejaví známky násilia, no keď sa patológ pozrie bližšie, vidí, že má zašité intímne partie. Keď sa pozrie ešte dôkladnejšie, zistí, že vo vnútri tela sa nachádza neznámy predmet. Prečo tam vrah niečo nechával? Má to byť odkaz? Súčasť jeho diabolského plánu? Hunter vie, že tento pomätenec sa pred ničím nezastaví, tak ho musí zastaviť on. Bude to veľmi nebezpečná hra na mačku a myš. Ako vždy. Detektívi urobia všetko, čo bude v ich silách, aby mesto zbavili ďalšej hrozby. Hodiny tikajú. Čas je ich druhý nepriateľ. Okolnosti im hádžu polená pod nohy. Tušia, že majú znova dočinenia s úplným šialencom, ktorý má jasný cieľ.


Po trochu slabšej druhej časti som sa na túto knihu pozerala s určitými obavami. Vedela som však, že autor píše úžasne. Zožierali ma ale otázky, či bude tento prípad taký výborný ako prvý. Nechcela som odhaliť spisovateľov zámer hneď. Nebavilo by ma to a na takýto sled udalostí som vážne nemala náladu. Túžila som, aby som vôbec nepoznala, čo sa tam odohráva. Asi som si to priala veľmi a úprimne, pretože túto novinku som hltala. Zlyhávala som v pokusoch zatvoriť dielo a venovať sa inej činnosti. Nedalo sa to. Kapitoly ubiehali a kniha sa mi nezdala hrubá. Chris ma dokázal zaujať do takej miery, že som prahla po ďalšom novom poznatku. Ako vždy, aj tu geniálne stupňoval hrôzu a napätie. Keby som nedržala dielo v oboch rukách, určite si hryziem nechty.

Niekto jej zašil ústa!
Zmocnila sa jej beznádej.
Bezmyšlienkovito mlátila rozochvenými prstami do stehov na perách ako nejaká šialená klaviristka do klávesov. Miestnosťou sa ozývalo jej kvílenie a zúfalé tlmené výkriky, ale nikto ich nepočul. Znova sa pokúsila pohnúť perami, ale niť sa jej zarezala ešte hlbšie do kože. Na jazyku ucítila krv.

(str. 138)

Ako som už spomenula, na začiatku som bola skeptická, no obavy, ako budem príbeh hodnotiť teraz, hneď vymizli. Akoby som cítila, že sa niečo zmenilo. Že autor je znovu vo forme a pripravený popliesť čitateľovi hlavu. Bola som si stopercentne istá, že ho neprekuknem. S radosťou som začala čítať. Bolo pekné opäť „stretnúť“ staré známe postavy. Tešila som sa, že nestratili nič zo svojich charakterov. Skoro som zabudla, akí sú ľudskí a reálni. Predchádzajúce časti série som znova nečítala. Radšej som čakala na pokračovanie, pretože som už vedela, že Chris nám dôležité udalosti pripomenie. A tak sa stalo. Vďaka nemu som sa rozpamätala na prvý a druhý diel. Rýchlo som bola v obraze. Nič ma tým pádom nerušilo a mohla som sa sústrediť na nový prípad.

Dej bol brutálny. Vedela som to od začiatku. Opisy naháňali hrôzu. Spisovateľ dokáže pracovať s našim strachom a pomaly nám odkrývať to najdesivejšie. Skoro som nedýchala. Bolo to ťažké čítanie, no napredovala som šialeným tempom, pretože Chris podnecoval moju zvedavosť. Musela som zistiť, kto je vrah. Hneď! Nič mi nedávalo zmysel. Nedokázala som si poskladať skladačku a to bolo výborné, ale na druhej strane som zúrila, že moje domnienky sa nepotvrdili. Celkovo to však hodnotím veľmi pozitívne, pretože práve toto som si priala. Rozuzlenie nebolo zjavné. Dokonca mám pocit, že tam nebolo vždy. Nemala som možnosť poznať pravý zámer autora, lebo sa mi odkrýval po častiach. Napokon som zostala prekvapená, aj keď som už ako-tak vedela, o čo ide. Nič nebolo jednoznačné. Všetko sa mohlo náhle zvrtnúť opačným smerom. V niektorých momentoch sa to dialo a mne chvíľu trvalo, kým to môj mozog spracoval. Zvraty boli premyslené do detailov a všetko napokon dávalo zmysel. Takto má vyzerať kvalitná kniha. Ani raz som o tom nezapochybovala. Dokázala udržať moju pozornosť od začiatku do konca. Nemôžem sa na nič sťažovať. Nočný lovec bol plný divných postáv, ktoré sa dali analyzovať. Ustavične som si myslela, že nový protagonista v deji je konečne vrahom. Myšlienkové pochody spisovateľa boli také zamotané a premyslené, že som nemala ani najmenšiu šancu odhaliť jeho triky. To sa cení.

Život tu nie je na to, aby sme s ním zápasili sami. Všetci z času na čas potrebujeme pomoc. Nezáleží, čo si o sebe myslíme, akí sme podľa vlastnej mienky silní či odolní.
(str. 360)

Oplatí sa pokračovať v tejto sérii? Rozhodne áno. Stále dokáže čitateľovi ponúknuť to, čo dostal v prvej časti. Netreba sa báť, kvalita neklesla. Ja som sa tiež trošku obávala, no tento diel bol geniálny. Autorovi ešte nedošiel dych. Dokázal nám znovu nahnať strach a ja som sa nechcela od knihy pohnúť. Musela som zistiť, ako sa to všetko vyvinie. Bolo to záhadné a temné. Príbeh ukrýval veľa prekvapení a zvratov, ktoré vyrazia dych. Ako je zvykom, kapitola končila v tom bode, keď to bolo najnapínavejšie a nová predstavovala zas iný pohľad na udalosti, takže som bola v strehu. Čitateľ musí byť trpezlivý, no vy to už poznáte. Toto nie je Chrisov prvý počin. Stále píše úžasne. Vie, ako nás zaujať. Jeho štýl je veľmi návykový. Tie hodiny, ktoré som pri čítaní strávila, sa mi nezdali vôbec dlhé. Chcela som, aby to nemalo koniec, pretože teraz som smutná, že si musím počkať na ďalšiu časť. Mohla by som si ju síce prečítať v češtine, ale preklad Patrika Roľka stojí za čakanie.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Aktuell.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly