streda 22. júla 2020

Antonella Tomaselli, Massimo Vacchetta - 25 gramů štěstí

https://cdn.knihcentrum.cz/98966343_25-gramu-stesti.jpgAko vám môže zmeniť život jeden malý drobček vážiaci len 25 gramov? Veľmi. O tom sa presvedčil aj veterinár Massimo, ktorý pomaly strácal zmysel svojej existencie. Nevedel, na čo je predurčený. Nemal pocit, že to, čo robí, ho napĺňa. Ako veterinár sa špecializoval na dobytok. Nikdy by si ani nepomyslel, že sa v jeho rukách ocitne také krehké stvorenie, ako je ježko. Vôbec netušil, ako by sa oňho mal postarať, no vedel, že ho musí zachrániť. Iný výsledok si nepripúšťal. Pohľad na malý ňufáčik ho dojal. Takto sa začala jeho láska. Ježkovia mu úplne zmenili pohľad na svet. Zistil, že jeho poslaním je ich záchrana. Síce majú pichliače, ale tie ich neuchránia pred nástrahami, ktoré ich môžu stretnúť. Hlavne sa nedokážu brániť pred bezcitnými ľuďmi, ktorým chýba rešpekt voči prírode a myslia si, že si môžu dovoliť všetko. Malé bezbranné zvieratká sú v ohrození...

Ježkovia sú úžasní. Aj ja som ich pár stretla. Keď som zbadala knihu, chcela som si ju prečítať, pretože ma ich život zaujímal. Viem, že toto je príbeh veterinára, ktorý sa o ježkov stará, no logicky mi z toho vyplynulo, že to bude hlavne o nich. Nemýlila som sa. Aj Massimov život tam zohrával úlohu, ale všetko sa točilo okolo ježkov a okolo toho, ako im pomôcť. Vedela som si to živo predstaviť. Massimo opisoval udalosti farbisto ako básnik, ale mňa to vôbec nevyrušovalo pri čítaní. Antonella Tomaselli tomu dala túto knižnú podobu a tým zabezpečila, že si príbeh získal srdcia tisícok ľudí. Ako čitatelia sa pozeráme na nesmelé krôčiky záchrany týchto tvorov až po výborný projekt, ktorý zožal úspech.

„Zvířata jsou úžasná. Jsou naším dědictvím. Celé lidstvo by si jich mělo vážit. A vážit si přírody. Jinak se dostaneme do bodu, odkud nebude cesty zpět. Možná, že jsme se ho už dotkli.“
(str. 118)

Hlavný hrdina, veterinár, pôsobí ako veľmi milý človek, ktorý naozaj našiel svoje poslanie. Som šťastná, že ešte existujú ľudia, ktorým záleží na zvieratách tak veľmi, že sú ochotní podriadiť tomu celý živor. Čítala som to plná radosti. No malo to aj svoje negatíva, lebo postupom času som zbadala, že sa Massimo príliš fixuje na svojich zverencov. Prirástli mu k srdcu a nechcel sa ich vzdať. Na jednej strane to chápem, no na druhej však neviem pochopiť, že tento milý a obetavý človek musel tak dlho bojovať so svojou sebeckosťou, aj keď sebecký vôbec nebol. Kto to nezažil, nepochopí. Nie som v jeho koži. Vo mne to ale vyvolalo veľmi zmiešané pocity. Áno, každá bytosť má v sebe určitú dávku sebeckosti, no mne sa javilo, že tá jeho hraničila s fanatizmom a nevôľou opustiť zviera, ktoré zachránil. Akoby mu patrilo. Ja sama mám králika domáceho, ale tento druh už nie je divé zviera ako ježko. Ježkovia sú zvyknutí byť v prírode a potrebujú to. Pri písaní tejto recenzie som ale naďabila na zaujímavý fakt: aj ježkovia sa stávajú domácimi maznáčikmi. Nie je to nič nezvyčajné. Obohatená týmto konkrétnym dielom si nemyslím, že je to ideálne. Massimo nám vysvetľuje prečo. On vie, že upierať ježkovi slobodu, nie je správne, a tak sledujeme jeho vnútorný boj. Dokáže tento raz výnimočne zvíťaziť rozum nad citom?

Kniha je plná citov a bezhraničnej lásky, ktorá sa objavuje iba vtedy, keď skutočne milujete. Veterinár je pre ježkov schopný urobiť čokoľvek, nedbá na svoje zdravie. Pre neho je podstatné iba to, aby sa mali drobci dobre. Všetko odsunul na druhú koľaj, aj seba. Niečo sa prostredníctvom nich naučil. Utriedil si priority a prestal sa upínať na nepodstatné veci. Stal sa lepším človekom. Sám nevedel, ako ho jedno stretnutie s bezbranným ježkom ovplyvní. Netušil, že to bude puto na celý život. No aj vás si získajú. V strede knihy sú nádherné fotky jeho zverencov. Zdvihne vám to náladu a pohladí dušu. Keď som začala čítať tento príbeh, nazdávala som sa, že všetko vždy dobre skončí a tie fotografie ma v tom iba utvrdili, no nemala som pravdu. Boli tam tiež smutné konce. Dielo je nádherné, ale neočakávajte žiadnu rozprávku. Občas záchrana nedopadla tak, ako som si priala.

Až později mi došlo, a neobešlo se to bez bolesti, že láska znamená také chápat, přijímat a respektovat přirozenost jiné bytosti. A že pravá láska je nezištná a nic za to na oplátku nežádá.
(str. 176)

Tento pravdivý príbeh je nádherný, výnimočný, plný nádeje, zúfalstva a silnej viery. Je o túžbe pokračovať ďalej v záchrane ohrozených malých bytostí, ktoré sú pre ľahostajnosť ľudí v nebezpečenstve. Niekedy si neuvedomujeme, čo spôsobujeme prírode a ako ničíme to najkrajšie na svete. Som rada, že kniha vznikla. Je rozkošná. Massimo do nej dal kus seba, takže nás neprekvapuje, že práve jeho si našlo to, čo teraz robí. Dielo nám ukazuje, aký je život krehký. Možno sa niekomu otvoria oči a ak nie konkrétne im, tak aspoň si osoby, ktoré milujú zvieratá, viac uvedomia jedinečnosť ježkov a ich zraniteľnosť.  

Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Knihcentrum.
Ak vás kniha zaujala, môžete si ju kúpiť v tomto skvelom internetovom kníhkupectve, teraz dokonca už aj v slovenskom preklade.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly