nedeľa 24. novembra 2019

Sarah Pekkanen, Greer Hendricks - Anonymné dievča

Anonymné dievčaČo by ste urobili pre peniaze? A hlavne, keď ich veľmi potrebujete? Odhalili by ste niekomu svoje temné tajomstvá, keby ste vedeli, že cena za to bude vysoká? Peňažná, ale aj emocionálna.
Mladá žena sa prihlási na zaujímavý psychologický experiment o morálke, ktorý je výborne platený. Žiadna odpoveď nie je nesprávna, musí byť však pravdivá. Jessica ani len netuší, ako jej to zmení život. Test sa stane náhle osobným. Je skvelou adeptkou na rozšírený výskum. Z on-line dotazníka sa presúva na terapeutické sedenia, kde odhaľuje svoju dušu a tiež to, čo by nikdy nepriznala.
Stretnutia sa po krátkej chvíli začínajú meniť na niečo iné: na úlohy v reálnom živote a všetko sa uberá zvláštnym smerom. Jessica tuší, že niečo nie je v poriadku, no na ústup je už veľmi neskoro
...
 
Príbeh vás hneď vtiahne do deja, pretože je tajomný a pomaly stupňuje napätie, takže ho nedokážete prestať čítať. Zdá sa, že by sa dokázal uberať rôznymi smermi. Prebudí to vašu zvedavosť. Najprv sú veci, ktoré sa tam odohrávajú, skoro normálne, no aj tak zachytíte signály, že to nebude také nevinné. V pozadí vidíme, že pre hlavnú hrdinku znamenajú udalosti v knihe hrozbu a to nás núti pokračovať ďalej. Keďže Manželka medzi nami patrí medzi moje obľúbené diela, veľmi som sa tešila, že ma spisovateľky znova dobehnú. To, čo som zistila na konci, som ale nepredpokladala.

Všetci máme nejaký dôvod na to, ako konáme. Dokonca aj vtedy, keď ten dôvod skrývame pred tými, ktorí si myslia, že nás poznajú najlepšie. A aj vtedy, keď je ten dôvod pochovaný tak hlboko v nás, že o ňom ani sami nevieme.
(str. 5)

Myslela som si, že keď sa plán autoriek odkrýva pomaly, záver ma rozmláti na kúsky a zase budem hromžiť, že ma oklamali. No na posledných stranách som musela skonštatovať len jedno: „Hm, to som vedela. To je vážne všetko? Kde sa podel ich zmysel pre nečakané zvraty? Toto úplne pokazili.“ Možno nie je táto novinka až taká zlá. Možno sa tak javí iba mne, pretože viem, ako úžasne by mohol byť príbeh napísaný, keby nepoľavili. Mala som však pocit, že teraz je im to jedno. Chceli napísať ďalší bestseller. Akoby im predchádzajúci úspech zatienil myslenie a naivne sa nazdávali, že môžu do sveta vypustiť akýkoľvek brak a ľudia ho budú hltať. Áno, to sa aj stalo, no je to smutné. Všetci ho zbožňujú a ja rozmýšľam prečo.

Neviem, čo sa ostatným na tejto knihe páči, ale viem, čo sa mne nepáči. Nemala vôbec iskru. Akoby ju písali nasilu, iba preto, že im to niekto prikázal, ale vopred vedeli, že to bude prehratý boj. Bolo cítiť, že nemajú žiadne dobré nápady a aj miliónkrát opakovaný záver podobných diel by bol omnoho lepší ako tento fádny, predvídateľný zlepenec, ktorý by zarmútil aj najväčšieho optimistu. Písali tak, ako vládali. Z posledných síl. O prekvapeniach som mohla iba snívať. V mysli som mala iný, prepracovanejší scenár ukončenia (ten môj bol asi kvalitnejší) a dúfala som, že si tiež vyberú menej zrejmý. Bohužiaľ sa rozhodli pre ten, ktorý sa každému vynorí ako prvá možnosť. To nie je dobré. Kvalita poriadne klesla. Toto dielo malo toľko možností. Toľko nevyužitých možností, akým smerom sa môže uberať, a ony to takto nehorázne zničili. Nechápem, prečo urobili túto chybu. Možno ich to napokon nudilo rovnako ako čitateľa a chceli sa toho rýchlo zbaviť. Na začiatku som cítila, že atmosféra knihy je zvláštna, ale potom sa mi zdala veľmi všedná. Keby do toho dali väčšiu energiu, viac to vyhrotili, všetko by bolo iné. Túžila som, aby bolo Anonymné dievča sofistikovanejšie. Nič také sa však nestalo. Som sklamaná. Asi je Manželka medzi nami dielo, ktoré sa nedá prekonať, a tento fakt sa odrazil aj tu.

Jessica, možno si myslíš, že si na všetko prišla. Dúfam, že odkedy si sa stala subjektom 52, naučila si sa aspoň jednu vec: zdržať sa predpokladov.
Škoda, že si taká vydesená. No spôsobila si si to sama.
Teraz si osamelá.
Ale neboj sa. Čoskoro ti budem robiť spoločnosť.

(str. 323)

Táto novinka nie je vôbec podobná ich predchádzajúcej knihe. Dajte si na to pozor. Mohlo by vás to sklamať. Je síce zaujímavo napísaná, no pre mňa bola slabým odvarom, keďže viem, čoho sú autorky schopné. Tentoraz to neroztočili ako minule. Vedela som všetko, aj keď som nechcela. Bolo to príliš predvídateľné a nepáčilo sa mi to. Napäté situácie som si predstavovala po čase inak. Čakala som, že znova nebudem vedieť, čo sa na čitateľa chystá. No stále som tušila, čo bude nasledovať. Nič ma nedokázalo prekvapiť. Hľadala som to, čo tam nebolo. Niečo psychopaticky geniálne. Nejaký úžasný zvrat, ktorý zmení smerovanie deja. Nie je tam. Aspoň podľa mňa. Raz za čas sa tam objavili zaujímavé myšlienky, ktoré som si vychutnala, no tým moja chvála začína a končí.

Hodnotenie: 2/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly