utorok 5. februára 2019

Zuzana Šulajová - Tajomstvá jedného domu

https://data.bux.sk/book/060/726/0607263/large-tajomstva_jedneho_domu.jpgJedna bytovka. Jedna harpya, ktorú každý nenávidel. Vražda. Mnoho tajomstiev, ktoré utajené nezostanú, pretože vyšetrovateľom neuniknú.
Všetko je naruby. Životy susedov sa otrasú v základoch. Nezostane kameň na kameni. Tá ženská straší aj po smrti. Existuje veľa dôvodov, pre ktoré by ju niekto chcel zniesť z tohto sveta. Nebola to milá osoba. Každého ponižovala. Bolo len otázkou času, kedy sa situácia vyhrotí. Ale vražda? Tá každého prekvapila.
Na miesto činu prichádza tím vyšetrovateľov, aby sa porozprával so susedmi. Potenciálni vrahovia sú všetci. No čo sa stane, keď sa policajt zaľúbi do podozrivej? Bude to škodiť prípadu. Tibor Dregonič ani netuší, v akej kaši sa ocitol. Vyhrá profesionalita alebo srdce? Môže mať človek všetko, po čom túži?


Pamätám sa, keď som dostala pred rokmi na Vianoce Dievča z minulosti (ešte to bola novinka, s tou staršou obálkou), a hneď ma očaril príbeh. Nebolo jediného roka, aby som čítanie tejto knihy vynechala. Niekto vyrastal na Džínsových denníkoch (mňa to obišlo), ja som rástla len s jednou knihou od Zuzky. Postupne som však zvyšný čas na opätovné čítanie nenachádzala, a tak som si musela spomenúť len na to, že sa mi autorkina tvorba páči. Vôbec som netušila, že by som si mala radšej nájsť voľnú chvíľu a prečítať si môj obľúbený príbeh znovu. Možno by sme sa vyhli nepríjemnostiam a možnosti, že ma jej skalní fanúšikovia po tejto recenzii slovne zlynčujú.

Soňa si zahryzla do pery. Ten poručík bol taký nádherný... Taký mužný. Tá vypracovaná postava. Mocné telo. Ramená. Určite mal aj pevné stehná. Dala by si ho. Tak by si ho vychutnala... Páčil sa jej. A navyše bol aj zdvorilý.
(str. 37)

Je zrejmé, že spisovateľka sa týmto počinom chce zbaviť nálepky autorky, ktorá píše knihy pre tínedžerov. Dokazuje to v tejto novinke. Je v nej umiestnená kriminálna zápletka. Zmenu si však človek môže všimnúť aj na obálke – zo Zuzky je Zuzana. Treba na to veľkú odvahu, aby po rokoch, keď sa pohybovala v istých vodách, zrazu zmenila smer. Obdivujem ju. Dúfam, že moja recenzia bude jediná negatívna. Zo srdca jej to prajem. Nechcem, aby ju moje slová odradili, ale ja som vždy úprimná. Ani teraz to nebude iné. Bohužiaľ. Poďme na rozbor.

Prológ ma úžasne nalákal na to, čo sa bude diať ďalej. Potom to išlo dolu vodou. Susedky, ktoré obývali spoločný priestor so zavraždenou, sa nemohli nabažiť pohľadu na príťažlivého kriminalistu a smrť susedy ich vôbec nezaujímala. Dobre, nikto ju rád nemal, to už vieme, ale žeby ich skon ľudskej bytosti vôbec nerozhádzal (teda aspoň do takej miery, aby hneď nemysleli na sex), mi nešlo do hlavy. Vtedy som začínala chápať, že som stúpila vedľa a budem s dielom bojovať. Buď tam mala byť romantika, alebo kriminálna zápletka. Určite nie oboje. Nie v tejto forme. Bolo to rušivé. Spisovateľka asi chcela dopriať svojim čitateľom z každého rožku trošku, no podľa mňa bol tento krok nešťastný a nepriniesol nič dobré. Nerada to priznávam, no veľmi ma to hnevalo. Všetky kvalitné časti (nebolo ich málo) to prehlušilo a ja som bola celkovo znechutená.

Kvalita tam bola. Celé premyslenie vraždy a dejovej línie, ktoré sa týkalo iba jej. Postavy boli záhadné a ich vnútorné monológy ešte viac. Nevedela som, kto by mohol byť vinník. Toto zvládla Zuzka perfektne. Všetci sa správali ako vrahovia. Tak kde bola pravda? Uvidíte. Toto som nepredpokladala. Bolo toľko možností a ani jedna nebola správna. Hrdinovia diela vás zaručene prekvapia. Každý má svoje tajomstvá (niektoré až príliš bolestivé a dávne), ktoré si chce nechať len pre seba. Ale to sa už nedá. Bude to zamotané viac, ako ste si mohli myslieť.

Jedna žena a toľko zla. Jedno zistenie a jedno osudové rozhodnutie uťať jej život, spustilo priam cyklón katastrofických udalostí. Tajomstvá jedného domu vyplávali na povrch bahna.
(str. 361)

Počas celého čítania som šomrala, že žena by nemala písať mužským pohľadom. Niektorým to ide, no toto bolo padnuté na hlavu. Katastrofa. Žiadny normálny chlap by v obyčajnom rozhovore nespomenul slová ako smilniť a oťarchavieť. Muži sa tak nevyjadrujú a hlavne sa takto nesprávajú. Toto nie je shakespearovská tragédia ani nič podobné. Nevedela som, prečo sa až tak veľmi tlačilo na pílu. Chlapi sa tam správali pateticky, aj keď sa hrali na tyranov, drsniakov. Mala som dosť. Ďalší klinec do mojej pomyselnej rakvy predstavovalo slovo poškodená. Akoby kriminalisti nemohli používať aj nejaké synonymum tohto slova alebo ho nahradiť úplne iným. V jednom dialógu, ktorý viedli postavy, je vysvetlené, prečo je tento výraz taký frekventovaný, ale mňa to stále iritovalo. No najväčšie prekvapenie na mňa čakalo na konci. Zuzka mala poradcov z radov polície a tiež s niekým konzultovala mužské správanie, aby nebolo písané z pohľadu ženy. Síce tvrdí, že za všetky chyby, ktoré sa môžu v texte vyskytnúť, je zodpovedná ona, no priatelia ju vraj usmerňovali. To ste ma mali vidieť, keď som to zistila. Tvárila som sa akoby mi UFO pristálo v izbe. To nie je možné! Naozaj nemám v úmysle nikoho uraziť, no správanie postáv – hlavne mužských – bolo zvláštne. Neodzrkadľovalo skutočnosť. Stále tam bolo cítiť niečo ženské, až príliš emocionálne.

Príbeh je dobrý, no užijú si ho len tí, ktorí prahnú po sladkých knihách a majú radi napätie a záhady. Pre nich je to ideálne. Romantická časť je však taká silná, že musíte prioritne čítať romány pre ženy, aby vás to úplne pohltilo. Ja som s tým bojovala. Vôbec mi to nebolo pochuti, lebo ja práve takéto diela nevyhľadávam. Nevedela som, že sa budú Tajomstvá jedného domu uberať týmto smerom. Menej romantiky a viac akcie – taká kombinácia by mi vyhovovala. To som tu nenašla. Dúfam ale, že si táto novinka nájde veľa nadšených čitateľov, no ja ním, žiaľ, nie som. 

Hodnotenie: 2,5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ.
 Knihu si môžete kúpiť napríklad v Martinuse alebo na Bux.sk.

6 komentárov:

  1. Milujem Džínsové denníky ale bohužiaľ musím napísať že mne sa napríklad Dievča z minulosti ani kniha Ako z románu veľmi nepáčili keď som ich čítala asi 17 rokoch ale ako teraz nad tým rozmýšľam asi si to len predsa znovu prečítam možno budem z toho tentoraz nadšená.Na túto knihu sa teším ale zároveň sa trochu obávam,chvíľu potrvá kým si ľudia zvyknú nato že sa posunula ďalej.Ja ta určite nebudem slovne lynčovať je to tvoj názor. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Takže možno by sa ti táto kniha, naopak, páčila :)

      Odstrániť
  2. Práve dnes som knihu dočítala a nevedela som si o nej poriadne usporiadať myšlienky. Tvoja recenzia ich však úplne vystihuje. Veľmi som sa na tento Zuzkin počin tešila keďže som vyrastala s jej denníkmi, no vzhľadom na to že teraz radšej čítam tú akciu ako romantiku si ma táto kniha nezískala tak ako som dúfala.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že nie som jediný človek, ktorému sa to nepáčilo.
      Ďakujem za komentár :)

      Odstrániť
  3. Ja mám naopak dojem, že kniha patrí medzi Zuzkine dobré. Postavy sú podľa mňa skutočné a ich vzťahy sú dobre vykreslené a sú pochopiteľné.

    Asi je pravda, že je to viac romantická kniha s detektívnou zápletkou než naopak, no myslím si, že hlavná hrdinka má zaujímavú minulosť, ktorá je dostatočne zaujímavá a niečo také človeka určite vie poznačiť.

    A potom je tiež zaujímavé vidieť ako môže jeden čin spustiť reťazovú reakciu udalostí, ktoré dokopy možno ani reálne nechcel. Lenže už sa stalo. Osobne možno jeden mínus s knihou je pre mňa odhalenie vraha. Neviem či by niekto kto spáchal vraždu urobil to, čo urobil tento vrah (kto čítal, tak vie a nebudem dávať spoilery tým, čo nečítali). Tam to chcelo niečo trošku iné.

    Mal som pocit, že postavy reagovali a jednali tak, ako by reagovali ľudia a niekedy môže mať jedna bytovka tak prehnité základy, že po tom ako sa na to príde, nič už nebude tak ako predtým. Podľa mňa to Zuzka dala na jednotku a som rád, že skúsila niečo trošku iné. A dúfam, že jej ďalšia kniha bude rovnako super ako táto.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, ja som napísala, že celé premyslenie dejovej línie bolo kvalitné. Do toho patrí aj minulosť hlavnej hrdinky. :)
      Ako sa hovorí: Sto ľudí, sto chutí. Ale ja mám tento názor. Každému sa páči niečo iné.

      Odstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly