štvrtok 22. novembra 2018

Karin Slaughterová - Dobrá dcéra

https://cdn.knihcentrum.cz/98835281_dobra-dcera.jpgTragédia, ktorá navždy poznačí život jednej rodiny.

Do obydlia svojského právnika vtrhnú ozbrojení muži. Zabijú mu manželku a zdá sa, že rovnaký osud postretne aj ich dve dcéry.
 
Charlotte – jedna z dcér – sa snaží zabudnúť, no nedá sa to. Navždy jej ten deň utkvel v pamäti. Prešlo dvadsaťosem rokov a jedna hrôzostrašná spomienka vytesní na chvíľu inú – aktuálnu. Charlotte Quinnová je svedkom dvojitej vraždy. Nočné mory sa vracajú a ona s nimi musí bojovať. Musí zistiť, prečo sa všetko udialo. Démoni ožívajú. Nový prípad zamáva taktiež minulosťou.

Pred dvomi rokmi som čítala Pekné dievčatá a je to dobrý triler. Bola som šťastná, že Aktuell chystá ďalšiu autorkinu knihu. Bola som pripravená aj na to, že sa mi príbeh nemusí páčiť, lebo pred rokmi sa mi páčilo niečo iné a teraz to môže byť zas odlišné. Pamätala som si však, aká zvrátená a napínavá je dejová línia v spisovateľkinom predchádzajúcom počine, a chcela som si prečítať aj túto novinku.

„Myslím, že sme našli jednorožca.“
Charlie prudko zdvihla hlavu. Jednorožcom nazývali nevinného klienta – podľa vzácnej mýtickej bytosti, ktorú málokto videl.
„To nemyslíš vážne,“ podotkla.
„Samozrejme, že to myslím vážne. Prečo by som nemal?“
„Ja som tam bola, oci.“ Mala chuť ním zatriasť. „Bola som priamo pri tom.“

(str. 122)
 
Začiatok nás uviedol do minulosti a objasnil nám, prečo by sa niekto chcel pomstiť miestnemu právnikovi. Dôvodov by sa našlo veľa. Nebol to typický obhajca a každý ho mal určitým spôsobom plné zuby. Svojím správaním ohrozil teda celú svoju rodinu, ale vo svojej činnosti nechcel prestať. Zdalo by sa, že aj po desaťročiach je to stále ten istý muž a že sa vôbec nepoučil. Čo ho naučila táto tragédia vie iba on sám. Keď sa stane iná hrôza, ktorá je aktuálna a do ktorej je nechtiac zatiahnutá jedna z jeho dcér, je prvý na zozname, kto by mohol prípad zobrať. Otec a dcéra musia začať spolupracovať. Minulosť sa hlási o slovo.

Najprv som si čítanie veľmi užívala. Napätie a záhadnosť sršali z každej stránky a to obľubujem. Nič ma nevyrušovalo. Čítalo sa to jedna radosť. Až kým ma nezačal iritovať štýl písania. Vôbec som tomu nerozumela. Zmenila Karin spôsob, akým svoje diela píše, alebo som ja omnoho náročnejší čitateľ ako pred rokmi? Myslím si, že druhá možnosť je tá správna. Teraz hľadám s veľkou námahou knihy, ktoré ma očaria. Kedysi to bolo menej komplikované. Dalo by sa povedať, že vtedy sa mi páčil každý jeden príbeh, alebo som nemala až také veľké výhrady. Je to hrozné. Aj ja som zo seba zúfalá. No je to ten pravý dôvod, prečo sa mi Karinina tvorba páčila menej ako minule?

Bola dobrá, poslušná dcéra, ktorá uložila svoje tajomstvo na poličku a nechala tmavé tiene času, aby zakryli spomienky. Ich diabolskú zmluvu nikdy nepokladala za dôležitú súčasť príbehu, lenže teraz zistila, že na nej zrejme záležalo najväčšmi.
(str. 356) 

Čo sa mi konkrétne nepozdávalo? Počas celého čítania som nevedela, či si z nás autorka robí žarty, alebo si naozaj myslí, že sme všetci padnutí na hlavu, že nám nič nedochádza a ona nám to musí vysvetľovať ako malým deťom. Tuším, že hovorím za všetkých, keď napíšem, že my čitatelia nie sme mentálne zaostalí. Väčšinou vysvetľovala hlúposti. Druhá časť vysvetlenia, čo je to jednorožec (pozrite si prvú ukážku), ma takmer zabila. Akoby sme to slovo nikdy nepočuli! Akoby sme nečítali triler plný zvratov, ale zamýšľali sa nad leporelom pre najmenších a ani tomu nedokázali prísť na podstatu. Hnevalo ma to. Veľmi. Vysvetľovala úplne bežné veci: gestá, správanie... Jednorožec bol už len poslednou kvapkou. Keby bolo dielo aspoň zaradené do inej kategórie, no zapodievať sa vysvetľovaním nepodstatných vecí, keď mala táto kniha naštartovať mozgové závity, je viac ako smiešne.

Kniha nie je zlá. Má v sebe veľa zvratov a neočakávaných situácií. Niektoré veci ma prekvapili a rozuzlenie som nepredpokladala. Čiastočne ma príbeh zaujal. Ale iba čiastočne, lebo mi už nevyhovoval štýl písania spisovateľky. Niekedy som mala pocit, že jej cieľová skupina je zvláštna. Pre koho to teda vlastne píše? Prečo napísala triler tak, akoby všetky situácie, ktoré sa tam odohrali, vysvetľovala deťom? Toto je pre mňa záhadou.

Hodnotenie: 2,5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Aktuell.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly