sobota 4. augusta 2018

Kelly Parsons - Neublížiš

https://cdn.albatrosmedia.sk/Images/Product/16555008?57DB87BCAE49A66B399ED49AB3B40203Oficiálna anotácia prezrádza dej! Nečítajte ju, ak nechcete prísť o úžasný čitateľský zážitok. Moju si však prečítať môžete.


Steve Mitchell je veľmi ambiciózny lekár, ktorého veľmi baví medicína. Dalo by sa povedať, že je jeho koníčkom a to je dobré. Pred ním sa črtá nádherná kariéra, žije v usporiadanej rodine a pod palcom má praxujúcich lekárov.
Stane sa však niečo, s čím nepočítal. Z nejasných príčin mu začnú umierať pacienti a on zisťuje, že úmrtia nie sú prirodzené. Skrýva sa za nimi psychopat, ktorý sa nebojí nikoho a ničoho. Všetko považuje za hru. Musí sa vymyslieť komplikovaný plán, ako ho zastaviť. Ale je to vlastne možné?


Nalákal ma Stephen King svojím komentárom na Goodreads: Najlepší medicínsky thriller, aký som za 25 rokov čítal. Desivé chirurgické scény, postavy s reálnou štruktúrou. No po skúsenosti s Robinom Cookom som sa len veľmi nerada púšťala do tejto knihy. Uf, ďalší medicínsky thriller. Nezáležalo na tom, že ho vychválil sám King. Bála som sa, že to dopadne zle. No už bol doma a nič sa nedalo robiť. Zaťala som zuby, a napriek nechuti som sa ho rozhodla otvoriť. Kým som sa k príbehu dostala (riešila som iné veci ako čítanie kníh), zabudla som na anotáciu, ktorú som čítala. To mi neskutočne vyhovovalo. Uvedomila som si to až po prečítaní, a keď som teraz písala vlastný obsah diela, so sklamaním som zistila, že oficiálna anotácia vám prerozpráva celý dej. Toto je však jediné sklamanie, ktoré ma tu postretlo.

Hyperkaliémia. To znamená privysoké množstvo draslíka v krvi. Luis sa skrátka obáva, že oslabené obličky pána Bernarda nedokážu spracovať a filtrovať draslík, ak mu ho podáme, a ten sa mu začne hromadiť v krvi. Je to oprávnená obava. Priveľa draslíka v krvi môže spôsobiť vážne srdcové problémy, dokonca aj smrť.
(str. 80)

Hneď som vedela, že Neublížiš je niečo, čo budem zbožňovať. Od prvej stránky som to tak pociťovala, pretože aj keď je autor lekár, píše veľmi ľudsky a zrozumiteľne. S pochopením som nemala vôbec žiadne problémy. Ako dôkaz vám prikladám názornú ukážku. Nejedná s čitateľom ako s hlupákom, to nie, ale s trpezlivosťou nám objasňuje zložité odborné výrazy. Ja som rozumela všetkému a niečo som sa aj naučila. Je to kniha s pridanou hodnotou: pohltí vás a niečo sa na vás nalepí. Príbeh ešte viac stúpol v mojich očiach, ale to som nevedela, čo bude nasledovať ďalej.

Postupne som odhalila, že King mal pravdu vo všetkom – to mi mohlo napadnúť, keď sa unúval písať komentár na Goodreads – a že postavy sa naozaj správajú prirodzene ako normálni ľudia. Hlavný hrdina riešil tiež osobné problémy, nebolo všetko iba o medicíne. Taktiež sa nesprával ako robot. Bol správne ironický, empatický a humorný. Prirástol mi k srdcu. Veľmi sa mi páčilo, že sa snažil byť človekom, nie niečím viac. Celé prostredie bolo uveriteľné. Ani raz som nezapochybovala. Autor vytvoril dielo, ktoré vás pritiahne ako magnet. Výber slovníka knihy je zvolený nenútene. Slangy, vtipy, irónia, no na druhej strane je tam – podotýkam, vhodne – umiestnená aj umelecká stránka spisovateľa: on vie naozaj písať a niekedy oživí svojimi vetami už aj tak živelný text. Je pravým umelcom. Ak by kniha nemala ani štipku akcie, čítanie by som si aj tak dokázala vychutnať, ale...

„Považuj to za hru.“
„Za hru?“
„Tipni si, kto zomrie, a pokús sa jeho úmrtiu zabrániť. Ak vyhráš, pacient prežije a viac nešťastných úmrtí tu nespôsobím.“
„A čo ak prehrám?“
„Pacient zomrie.“

(str. 191)

Napätie bolo elektrizujúce. Bola som stále nervózna, ako to skončí, čo sa bude diať a Parsons neprestajne prilieval olej do ohňa. Išla som sa z toho zblázniť. Teraz mi napadlo jedno odporúčanie: Ak sa bojíte lekárov, nemali by ste to čítať, pretože od strachu už do nemocnice nevkročíte. Mne to problém nerobilo, ale ako čitateľka som sa bála o osudy osôb v deji. Bolo to strhujúce, nevypočítateľné, sofistikované, záhadné... Hm, myslím, že mi už dochádzajú slová. Prosto, prečítajte si to a uvidíte. Ja som uchvátená a je známe, že ja vychvaľujem diela iba zriedka, takže to stojí za to.

Čo viac dodať? Reálne postavy, reálne prostredie, skutočné situácie a skutočný strach. Ak sa vám Robin Cook nepáčil rovnako ako mne, mali by ste dať ešte jednu šancu medicínskym thrillerom, konkrétne tomuto od doktora Parsonsa. Možno budete veľmi prekvapení. Milo prekvapení. Autor vydal ešte jednu knihu. Dúfam, prosím a pevne verím, že preložia aj tú. Kelly je úžasný. Upútal ma. Nedokázala som sa od príbehu pohnúť ani na sekundu. Takto sa má písať kniha. Bola som ňou priam zhypnotizovaná.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly