utorok 28. augusta 2018

Anthony Warner - Nabrúsený šéfkuchár

https://www.slovart.sk/buxus/images/cache/detail-knihy/image_48007_19_v3.jpegĽudia hľadajú zdravý spôsob života v dobe, v ktorej je všetko toxické, zlé, pod drobnohľadom. Rozmáhajú sa civilizačné choroby. Týka sa to každého z nás. Cítime sa zle z potravín, ktoré jeme, a rozmýšľame prečo.
Snažíme sa nájsť nejaký spôsob stravovania, ktorý by vyhovoval nášmu telu, pretože my presne vieme, čo potrebuje. Kašleme na lekárov a vedcov, oni nie sú v našej koži. My si dokážeme zostaviť jedálny lístok sami.
Nabrúsený šéfkuchár – vyštudovaný biochemik a bloger – sa pokúša všetkým otvoriť oči. Jeho jazyk je ostrý ako jeho nože. Servítku si pred ústa nedáva. Aj keď riskuje, že ho budú zástancovia zdravej stravy nenávidieť, podujme sa na túto tŕnistú cestu s cieľom vyvrátiť všetky nepravdy, ktoré medzi nami kolujú.
Ja – zástankyňa zdravej stravy a praktizujúca heslo Čo ti robí ťažkosti, to zo svojej stravy vylúč – som sa na knihu pozrela kritickým okom. Čo som zistila?


Aby som začala od začiatku: pred dvomi rokmi som začala praktizovať zdravé stravovanie, ktoré nebolo vôbec zdravé, (to, že je to napísané na obaloch neznamená, že to musí byť pravda) a telo mi to oznámilo – už som sa necítila tak dobre, ako som zvykla, a tak som zas začala jesť všetko, neobmedzovala som sa a dostala som sa do hrozného stavu, ktorý by som popísala takto: stala som sa závislou od cukru. Na sladkosti som bola schopná myslieť celý deň a jesť ich sústavne medzi hlavnými jedlami. Až kým ma znovu moje telo nezastavilo. Povedala som si, že teraz sa budem stravovať s rozumom, že to nebudem s ničím preháňať, ale zároveň si aj doprajem. Snažím sa nájsť nejakú rovnováhu, lebo všetkého veľa škodí. A zrazu som natrafila na túto knihu, ktorá vraví, že človek nemôže byť závislý od cukru. Čože? Ale to prebieham...

V tejto knihe nenájdeš žiaden zoznam pravidiel, ktorými sa musíš riadiť, ak chceš šťastne a zdravo žiť. Nebudem zostavovať zoznamy potravín, ktoré buď spôsobujú, alebo liečia rakovinu. Ak táto kniha splní svoj účel, na jej konci budeš o vede o potravinách a stravovaní vedieť dokonca ešte menej ako na začiatku. Alebo aspoň menej, než si si myslel, že vieš.
(str. 9)

Rozhodla som sa, že tentoraz sa moje stravovanie bude uberať iným smerom. Žiadne sladkosti, ktoré mi spôsobujú problémy. Povedala som si, že aj tak je veľa cukru v normálnych potravinách, tak načo to ešte znásobovať. Keď som otvorila toto dielo, zistila som, že s autorom sa síce vo všetkom nezhodnem, no rozmýšľa veľmi dobre. Tvrdí, že ak má človek zdravotné problémy, ktoré nekonzultuje so svojím lekárom, a rozhodne sa vyradiť nejakú potravinu len tak, môže si narobiť viac škody ako úžitku. Mali by sme sa stravovať pestro, a ak nemáme žiadne zdravotné problémy, nemali by sme niečo vyhadzovať z jedálneho lístka, ako sa nám páči. Môžeme jesť všetko, iba to musíme jesť s mierou. Na príkladoch nám ukázal, čo sa môže stať, ak budeme preferovať nejaký konkrétny druh diéty alebo zdravej stravy, a výrazne tým oklieštime to, čo môžeme konzumovať a čo nie.

Ukázal nám aj to, ako nami manipulujú média a ako prekrúcajú vedecké zistenia – niekedy nezámerne. Konečne som zistila, prečo raz čítam, že Vedci zistili, že múka je dobrá a o pár rokov čítam, že Vedci zistili, že múka škodí. Otvorene napísal, že niektorí ľudia sú hotoví šarlatáni a predávajú nám to, z čoho môžu mať zisk. Kritizoval celebrity, že prichádzajú s novými trendmi, ktoré sú hlúpe a škodia. Keď sa na tie trendy pozrieme kriticky, niektoré nemajú hlavu ani pätu a dúfam, že Nabrúsený šéfkuchár pár ľuďom otvorí oči. Dielo obsahuje aj obšírnu kapitolu, ktorej by sa mal zľaknúť človek, ktorý striktne delí potraviny na dobré a zlé. Totižto, táto prieberčivosť obyčajne nekončí dobre. Autor nás zoznamuje aj s tienistými - až temnými - stránkami „zdravého“ stravovania a núti nás racionálne pouvažovať nad niektorými zaužívanými mýtmi. Sú naozaj dokázané a reálne? Núti nás zapnúť mozog a hľadať vedecké vysvetlenia, nie iba to, čo sa na vedecké vysvetlenie podobá. Najsympatickejšie zo všetkého je ale to, že aj on sám niektorým všeobecne rozšíreným „pravdám“ uveril a nemá problém si to priznať. Tiež sa snaží stravovanie veľmi nezovšeobecňovať, pretože vie, že čo platí na jedného človeka, nemusí na druhého, a ani to tak nesmie fungovať. Bolo dobré, že práve toto spomenul, lebo je to čistá pravda.

Ľudský organizmus je neuveriteľne zložitý a v skutočnosti mu nikto celkom nerozumie. Naše poznanie sa vyvíja a vôbec nezáleží na tom, aké názory máme na zdravú výživu, lebo v skutočnosti sa nakoniec aj tak ukáže, že všetci sa do určitej miery mýlili. Skutoční vedci tento fakt vždy prijmú, pretože vedia, že veda so svojimi pochybnosťami a neistotou sa bude neustále pohybovať smerom k pravde.
(str. 294)

Teraz sa presuňme na veci, s ktorými nesúhlasím. Anthony tvrdí, že cukor nie je drogou. Pre človeka, ktorý sa budil s myšlienkami na sladké a aj s nimi zaspával, je to viac ako výsmech. Kto nezažil, nevie. Dehonestovať toto vyjadrenie je zlé, lebo týmto krokom vlastne udupal všetky negatívne účinky cukru a hlavne ich nespomenul všetky.  Pre toho, kto bude čítať túto knihu iba preto, aby si ospravedlnil svoje stravovanie, bude podstatné len to, že si treba dopriať a aký život by bol bez sladkého? Aj keď sa pokúša o nápravu a v závere tvrdí, že veľa cukru škodí, ten, kto to nechce vidieť, túto vetu s radosťou prehliadne. 

Dielo ma veľmi prekvapilo. Neverila som, že bude až také racionálne a pravdivé. Naozaj sa nad ním budete ešte dlho zamýšľať. Prišla som však na veľmi zaujímavý paradox: autor sa hnevá na selektívne stravovanie a účelový výber informácií podľa toho, ako to komu vyhovuje, no asi sa nezamyslel nad tým, že aj jeho kniha ponúka čitateľom značnú mieru vyberavosti. Nevravím, asi dve tretiny knihy sú napísané veľmi rozumne, nemôžem autorovi nič vyčítať, no tá jedna tretina je buď nedotiahnutá, plná bludov – podľa mňa -, alebo sa zahmlievajú fakty. Bolo tam viac vecí, ktoré sa mi nezdali, no to si už nechám pre seba. Keby som vám napísala, čo sa mi páčilo a čo nie, tak by som rozobrala celú knihu, a to si dovoliť nemôžem.

Hodnotenie: Nedá sa hodnotiť bodmi.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
 Knihu si môžete kúpiť napríklad na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly