streda 26. septembra 2018

Jane Lythellová - Zničím tě a vezmu si, co je mé

https://cdn.knihcentrum.cz/98802034_znicim-te-a-vezmu-si-co-je-me.jpgKathy a Heja. Dve ženy, ktoré spolu pracujú v časopise, a nedalo by sa povedať, že sa majú veľmi v láske.
Heja chce svoju šéfku zničiť, no prečo? Vie niečo, čo by vedieť nemala, a s radosťou to túži využiť vo svoj prospech. Ale kam až siahajú jej hranice? Je inteligentná? Je šialená? Alebo všetko v jednom?
Kathy by si nikdy nemyslela, že sa ju niekto snaží „potopiť“. Doteraz bola veľmi úspešná: má krásnu rodinu a dosiahla vytúženú kariéru, ale nie je to náhodou len pozlátka? Nie je jej život zahalený iba dymom šťastia, ktoré sa môže rozplynúť hneď ako na to bude príležitosť?
Nikdy nevieme, čo sa nám stane a netušíme, ktorí ľudia nám podrazia nohy.


Mám rada psychologické thrillery. Ak sú dobre napísané, vyvolávajú v čitateľovi škálu emócií: strach, hnev, zimomriavky... Recenzia na obale knihy prirovnáva príbeh ku Gone Girl od Flynnovej, ktorú zbožňujem, takže som sa radšej pripravila na všetko: zvláštne postavy, psychologické aspekty a hlavne neočakávané zvraty. Moje čitateľské ja bolo ochotné neveriť ničomu, čo bude napísané. Veľmi dobre viem, ako môže všetko nakoniec dopadnúť, a ja budem prekvapená. Na strhujúci záver som mala chuť. No nakoniec som bola neskutočne prekvapená, ale v inom zmysle slova.

Můj pravdomluvný, puritánský Markus byl lhář. Celou dobu mi lhal, uzavíral se přede mnou a vyvolával ve mně dojem, že jsem povrchní, když jsem chtěla vědět víc o něm a jeho minulosti. A ještě bolestivější bylo, že ona to celou dobu věděla. Věděla, že mi lže.
(str. 158)

Hneď som si všimla, že postavy sú záhadné a majú veľké možnosti ďalej sa rozvíjať a ukrývať svoje tajomstvá. Mala som pocit, že celé dielo naberie obludné rozmery a koniec bude iba čerešničkou na torte jedného veľkého klamstva, ktoré som neodhalila. Bola som šťastná, že kniha bude podvod, pretože som mala chuť nechať sa oklamať. Na druhej strane som si však vravela, že autorke nič nedarujem a budem sa snažiť odhaliť jej zvraty čo najlepšie, ako sa dá. Budem úprimná: veľmi som sa teda nenatrápila. Všetko bolo jasné ako facka.

Dielo mi do psychologického thrilleru vôbec nezapadlo, lebo pri tomto žánri čitateľ nikdy nevie, čo bude nasledovať, alebo je psychologický aspekt vykreslený tak bravúrne, že ľudia stratia reč a nechávajú sa príbehom unášať. V tomto prípade sa nestalo ani jedno, ani druhé. Kniha sa mi javila skôr ako román pre ženy s prvkami napätia. Tak som ju vnímala a presne tak sa predo mnou aj rozvinula. Všetko bolo zrejmé, a preto som sa začínala nudiť. Nič ma nedokázalo prekvapiť, ohúriť, prosto, vopred som vedela, čo spisovateľka urobí, a to ma unavovalo. Takúto schému príbehu sme tu už mali miliónkrát a nejako to prestáva fungovať.

Když se ohlížím zpátky, vidím, že jsem byla otevřená a optimistická. A taky trochu lehkomyslná a naivní. Teď mnohem víc pochybuju o skutečných motivech jiných lidí a jsem ve vztazích mnohem opatrnější.
(str. 283)

Do poslednej stránky som čakala na nejaký ohromný zvrat, ktorý mnou otrasie, ale ten neprichádzal. Aj keď som si na začiatku myslela, že postavy sú záhadné, ako som postupovala dejom, prišla som na to, že sú čoraz viac čitateľné a ich kroky dokážem ľahko predvídať. Ani autorkino rozhodnutie opísať minulosť a pohnútky osôb v diele nebolo práve najšťastnejšie. Podľa mňa to neplnilo žiadnu úlohu - iba nám všetko ešte viac priblížila (nebolo to potrebné, pretože niektoré skutočnosti sa hlavnej kostry príbehu nedotýkali) a záhadnosť bola ihneď preč. Ani som nevedela ako. Ako sa to mohlo takto pokaziť? Spisovateľka nás držala v napätí do poslednej stránky, to je pravda, ale v konečnom dôsledku sa to uzavrelo tak, ako som si to predstavovala. Možno som jediná, neviem, ale ja som zistila celú zápletku ešte skôr, ako bola vlastne načrtnutá. Nemám z toho radosť. Postavy presne zapadli do schémy, ktorú som mala v hlave. Čakala som niečo viac. Jane vykreslila hlavných hrdinov naozaj mrazivo, dalo by sa povedať, že až neurčito, a záležalo len na nej, ako sa rozhodne postupovať. Malo to úžasný potenciál, ktorý sa, bohužiaľ, nevyužil.

Začiatok vás naláka, no potom ide všetko dolu kopcom, a vy neviete, čo čítate. Čítate psychologický thriller? Ak áno, tak Zničím tě a vezmu si, co je mé je veľmi slabá, priam úbohá ukážka tohto žánru. Táto kniha by vôbec nemala byť zaradená do takejto kategórie. Dielo je prvoplánové od začiatku do konca. Žiadne obrovské zvraty v ňom nehľadajte. Bojím sa, že pre fanúšika tohto žánru môže byť táto novinka veľkým sklamaním. Nemajte očakávania, lebo tie sa teraz nemusia naplniť. Kniha nie je brak, to nie. Je len veľmi priehľadná a neponúka taký čitateľský zážitok, ako sľubuje. Ak máte radi nečakané rozuzlenie a prekvapenia na každej strane, radšej si skúste prečítať Šťastně až do smrti, taktiež od Metafory. Neoľutujete.

Hodnotenie: 2/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Metafora.
Knihu si môžete kúpiť TU (SK) a TU (CZ)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly