streda 13. júna 2018

Sofia Lundbergová - Červený zápisník

https://data.bux.sk/book/020/362/0203629/large-cerveny_zapisnik.jpgDoris mala ťažký život. Prežila niečo, čo by niektorí ľudia nezvládli. Jej spomienky zhmotňuje starý červený zápisník, do ktorého si písala mená ľudí, ktorých stretla. Skoro všetky sú už preškrtnuté, pretože osoby zomreli.
Aj hlavná hrdinka diela cíti, že tu dlho nebude, tak sa rozhodne spísať svoje spomienky, aby jej jediná príbuzná – praneter Jenny – vedela, čo ju za tie roky postretlo a že nie vždy sú ľudia takí, akými sa môžu javiť.
Otvorí si srdce a s nefalšovanou úprimnosťou píše o svojich útrapách, žiali, láske, bolesti...


O knihe som nič nevedela. Prečítala som si len anotáciu a ukážku a rozhodla som sa, že to risknem. Teraz som sa nemýlila. Kniha je plná nádherných myšlienok. Autorka vedela písať o starobe s citom. Vykreslenie hlavnej postavy bolo teda úžasné. Autentické. Verila som každému slovu, aj keď z toho možno nič nie je reálne. Pre mňa to však bolo. Netušila som, ako rýchlo budem pretáčať stránky, no kniha si ma hneď získala a musela som zistiť, ako sa skončí. Tá ťaživá atmosféra diela ma ubíjala.

„Želám ti, aby si mala všetkého dostatok,“ povedala mi do ucha. „Dostatok slnka, ktoré rozžiari tvoje dni, dostatok dažďa, aby si si vážila dni naplnené slnkom, dostatok radosti, ktorá posilní tvoju dušu, dostatok bolesti, aby si ocenila aj malé radosti v živote a dostatok stretnutí s novými ľuďmi, aby si dokázala povedať zbohom.“
...................................................................
Slová mojej mamy sa mi stali akousi životnou mantrou a vždy keď som si ich pripomenula, dodali mi potrebnú silu. Dostatok sily, aby som prekonala ťažkosti, ktorým som mala čeliť. Ktorým čelíme všetci.

(str. 40)
 
Hneď v úvode nás privíta starenka, ktorá má jedinú žijúcu príbuznú v inej krajine, takže spolu komunikujú len cez internet. Cez stránky priam kypí osamelosť. Čitateľa to paralyzuje a už vtedy si uvedomí, že príbeh bude ladený skôr do ponurej atmosféry. Má pravdu. Život Doris nepripravil veľa radosti a osud bol zákerný. V mladom veku začala pracovať ako slúžka, potom stretla tých správnych a menej správnych ľudí a jej kroky sa uberali zvláštnym smerom. Šťastie je vrtkavé. To, čo sme si vysnívali sa nie vždy naplní.

Osoby, ktoré stretla, jej zmenili život. Vždy to malo iné následky, pretože človek je dobrý aj zlý. Nikdy však nevieme, koho stretneme. Dopredu netušíme, či nám stretnutie vyčarí úsmev na tvári. Ak by sme si mali vybrať, niektorých ľudí by sme nechceli nikdy spoznať, no aj tí nás niečo učia. Hlavná hrdinka by o tom vedela písať (a aj písala). Jej život bol veľmi depresívny a ja som netrpezlivo čakala, kedy sa všetko na dobré obráti. Stane sa to alebo bude čitateľ stále uväznený v negatívnych emóciách?

Pocit, že sa nikto nezaujíma o váš intelekt, je možno to najponižujúcejšie, čomu môžete vystaviť človeka. Ak je zovňajšok to najpodstatnejšie.
(str. 60)

Dielo je rozdelené na dve dejové línie. Tá aktuálna, ktorá reprezentuje prítomnosť, mapuje skutočný stav vecí v dnešnej dobe – môžeme vidieť, ako Doris žije teraz, ako premýšľa. Druhá je textom, ktorý napísala pre praneter Jenny, aby jej po sebe niečo zanechala. Vtedy sa vracia do minulosti a spomína si na to, čo prežila. Nie je to ľahké, lebo spomienky majú trpkú príchuť. Chce jej ale zanechať kus seba. Rady a ponaučenia, ktoré Jenny pomôžu pochopiť, že nie všetko je len biele a čierne. Prežila veľa situácií, takže vie, aký nevyspytateľný je život.

Kniha je hodnotná, no zdala sa mi príliš depresívna. Niečo mi tam veľmi chýbalo. Asi nejaká forma šťastného konca, ktorá by mi dovolila zavrieť dielo s dobrým pocitom. Aj takéto príbehy musia existovať, to viem, ale momentálne som nebola naladená na takýto smútok. Presakoval z každej stránky a ja som knihu ledva dočítala. Bolo toho veľa. Zlé situácie stále pribúdali a ja som bola čoraz smutnejšia. No je dobré, priam vítané, ak vo vás príbeh vyvolá nejaké pocity – či už pozitívne, alebo negatívne. Červený zápisník určite odporúčam tým, ktorí nevyhľadávajú iba romantické príbehy, pretože romantiky je tu málo. Dominantná je čistá bolesť a utrpenie...

Hodnotenie: 4/5
 
http://www.bux.sk/knihy/269929-tichy-vykrik.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly