piatok 8. júna 2018

Miroslav Marcelli - Myslenie v sieti

https://www.absynt.sk/media/2018/03/0/5/myslenie-v-sieti-405-size-frontend-large-v-1.jpgAko nás poznačil nástup internetu? Naozaj vytlačil normálnu formu komunikácie do úzadia? Zmenilo nás to? Začali sme preberať názory iných? Na tieto a ďalšie otázky odpovie Myslenie v sieti. Nie všetko je také tragické, ako sa to javí, no nie všetko je také ružové, ako si niekto namýšľa.
Technológie so sebou priniesli výhody, ale za nimi môžeme vidieť zdvihnutý varovný prst. Až príliš sme sa prispôsobili danej situácii.


Isto už viete (a ak nie, tak teraz zistíte), že Kalligramu sa ujalo vydavateľstvo Absynt. Pod touto značkou začali vydávať diela, ktoré sa zameriavajú na dnešnú spoločnosť. Bola som zvedavá, akým smerom sa uberajú, tak som si vybrala prvú knihu. Anotácia ma nalákala. Už roky nedokážem pochopiť kolektívne myslenie, pretože si myslím, že každý by sa mal rozhodovať sám – iba vlastnou hlavou. Túžila som zistiť, čo mi môže táto téma ponúknuť. Pri čítaní som si toho veľa uvedomila, avšak na druhej strane som sa úplne strácala. Záviselo to od vysvetlení autora. No pekne postupne...

...je to stále svet, do ktorého ako mysliace bytosti patríme a ktorému sa svojím myslením usilujeme porozumieť.
(str. 12)

Autor nás na úvod oboznámil s tým, čo znamená myslenie vo veľkom a malom ponímaní – pridal aj veľmi ľahko pochopiteľné príklady, no ja som rozmýšľala, kam to celé povedie a prečo sme začali práve týmto. Keď sa snažím, tak vzájomné prepojenie všetkých kapitol viem pochopiť, ale na prvý pohľad sa môže čitateľovi zdať, že niektoré časti diela nemajú s témou nič spoločné. Možno som na vine ja, ale len ťažko som chápala určité pasáže textu. Niekedy sa nádherne vysvetlili súvislosti, ktoré sme potrebovali poznať, aby sme pochopili nové formy kolektívneho myslenia a spoločenských zmien, ktoré so sebou prinášajú – mala som rada časti, keď to autor vysvetľoval na histórií –, inokedy som nemala ani tušenie, čo vlastne čítam a miatlo ma to.

Najviac zrozumiteľné pre mňa boli podkapitoly, ktoré sa venovali technológiám, sociálnym sieťam a vzťahom. To mi bolo blízke, pretože práve teraz v takej dobe žijeme. Nachádzali sa tam zaujímavé postrehy a fakty, nad ktorými sa človek zamyslí a bude sa na svoje priateľstvá pozerať inak. Bolo tam popísané aj to, ako ľudia možno neúmyselne pokračujú v kolektivizme. Takto som sa na to nikdy nepozerala, ale autorove tvrdenia mali hlavu aj pätu. Prinútili ma o tom uvažovať, takže svoj účel to splnilo.

...naša existencia nie je určená iba fyzickým prostredím domova, obce a krajiny, ale aj neviditeľnými komunikačnými sieťami celosvetového rozsahu. Aby nás tieto siete do seba vtiahli, nemusíme vstúpiť do niektorej zo sociálnych skupín na internete. Dokonca nemusíme mať ani mobilný telefón. Aj bez toho všetkého sa v mnohých podstatných prejavoch nášho života sprítomňuje sieť, ktorej vlákna našu existenciu, naše myslenie a konanie prepájajú s pohybmi odohrávajúcimi sa niekde ďaleko, uprostred hlučného davu veľkomiest.
(str. 16)
 
Viem, že táto recenzia nie je odborná – možno by kniha potrebovala hlbšiu analýzu, ale ja ju poskytnúť neviem. Asi som mladá a nedokážem ju zhodnotiť tak, ako by si zaslúžila. Chcem sa do nej pozrieť po rokoch. Teraz mám len rozpačité pocity. Obsah diela ma veľmi zaujal a chcela som si knihu prečítať. Myslela som si, že Myslenie v sieti je určené všetkým, no asi to nie je pravda. Čakala som niečo iné. Moje očakávania sa čiastočne naplnili – boli tam časti, ktorým som rozumela – pretože autor si pomáhal príkladmi zo života - a poskytli mi nový pohľad na veci, ale podľa mňa ich bolo málo. Väčšinou som sa buď strácala, alebo som nechápala prepojenie kapitol ako celku.

Hodnotenie: Nejdem hodnotiť bodmi.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Absynt.
Knihu si môžete kúpiť priamo na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly