štvrtok 28. júna 2018

Bea Uusma - Expedícia

https://www.absynt.sk/media/2018/05/0/5/expedicia-448-size-frontend-large-v-1.jpgBea je lekárkou, no zasvätila polovicu svojho dospelého života expedícii, ktorá sa odohrala pred viac ako sto rokmi. Prečo? Čo ju poháňalo? Čo ju natoľko očarilo, aby sa vzdala pokojného života?
Táto výprava bola sama osebe záhadná. Vynorilo sa toľko nejasností a špekulácií, že môžeme ďakovať autorke za snahu všetko objasniť.
Mala to byť veľmi úspešná cesta, ale skončila sa tragicky. Členmi boli traja muži. Chceli preskúmať časť planéty, ktorá nerada víta návštevníkov.
Ich vodíkový balón sa nečakane zrútil na zem. Uviazli na Bielom ostrove. Začal sa boj: človek verzus príroda. Je nad slnko jasnejšie, ktorá strana vyhrala tento nerovný súboj. Inak sa to ani nemohlo skončiť...
Ale prečo nastala táto situácia? Čo urobili členovia expedície zle? Boli pripravení na všetko? Ani zďaleka. Realita bola iná ako ich predstavy. To sa im vypomstilo.


Záhady ma lákajú už odnepamäti. Expedícia nebola záhadou v pravom zmysle slova, ale mala také črty: nik presne nevedel, čo sa stalo a prečo. Vôbec som si však neuvedomila, že táto novinka môže ponúkať toľko zrakových vnemov. Nádhera. Keď som ju otvorila, nevedela som, kde sa mám pozrieť prv. Všetko bolo tak nádherne graficky spracované, až mi to vyrazilo dych. Ani rozmery knihy nie sú zanedbateľné; vyzerá ako skutočná encyklopédia, no, chvalabohu, je omnoho ľahšia.

Na začiatku nás Bea oboznamuje s tým, ako začala jej „závislosť“. Áno, závislosť, pretože počas čítania som sa musela párkrát zamyslieť nad tým, či je tento veľký záujem o danú udalosť ešte v medziach normálnosti. Každý človek je istým spôsobom od niečoho závislý, takže nemáme právo súdiť. Práve vďaka tejto túžbe poznať pravdu, môžeme dnes držať v rukách kompletnú encyklopédiu o nevydarenej výprave. Nájdete v nej všetko: krásne fotografie zo severného pólu, mapy, historické pramene, fyzikálne fakty, ale aj lekárske závery prezentované na ilustráciách. Keďže je autorkou lekárka, neprekvapí vás ani to, keď zbadáte v diele kostru, na ktorej vysvetľuje, ktoré kosti sa po troch mužoch našli. Spracovanie vás úplne očarí. Porozumiete tomu, aké následky môže mať pobyt v nehostinnom prostredí. Čo spôsobí chlad a precenenie svojich schopností... Je toho veľa, čo zrazu pochopíte.

Ako môžete vidieť, nachádzajú sa tu aj také obrázky, pri ktorých nevieme s určitosťou povedať, čo zobrazujú. Autorka nás ale nenecháva v neistote a graficky zvýrazňuje oblasti (na týchto stranách sú to tyrkysové kruhy), kam máme presunúť svoju pozornosť. Toto ohraničenie častí využíva najmä pri starých materiáloch, ktoré nemajú požadovanú kvalitu, no pre dielo sú veľmi dôležité. Na stránkach Expedície máte poruke všetko, čo vám pomôže utvoriť si celkový obraz, a ešte aj niečo navyše. Bea sa nesústreďuje iba na pracovné (ne)úspechy týchto ľudí, ale zaujímajú ju tiež vzťahy členov expedície a ich správanie sa v krízových situáciách. No stačí to? Mala som pocit, že dielo zahŕňa všetko a zároveň nič. Prečo som to takto cítila? Sama som netušila, aj keď som dlho premýšľala. Až kým som na to neprišla...

Možno som hľadala niečo iné.

Neznášam, keď musím mrznúť. Nepotrebujem sa vystavovať námahe. Naozaj nie som dobrodružný typ. Napriek tomu som strávila polovicu dospelého života snahou stať sa členkou expedície, aj keď so storočným oneskorením. Sem-tam mi zíde na um, že som vyštudovala medicínu len preto, aby som zistila, čo sa im stalo. Myslela som si, že môžem kráčať v ich stopách...
Bea Uusma o Expedícii

Vedela som sa stotožniť s autorkinou vetou Možno som hľadala niečo iné., pretože koniec bol pre mňa sklamaním. Záver nebol taký, aký som si predstavovala. Potrebovala som zistiť viac. Dielo nahlodalo moju zvedavosť, a už som sa tešila, kedy prídem celej veci na koreň. V istom zmysle sa moje domnienky potvrdili. Najprv som ale bola veľmi šokovaná, akým štýlom boli napísané posledné stránky. Predstavovala som si, ako sa musí cítiť Bea, keď sa hnala za niečím, čo sa skončilo inak, ako by si možno želala. Potom som si však uvedomila, že sa na to pozerám veľmi povrchne. Niekedy je samotná cesta dôležitejšia ako cieľ. Táto múdrosť do bodky vystihuje jej pátranie. Pri skúmaní sa toho veľa naučila (ja som tiež o niečo múdrejšia), a bola na miestach, o ktorých by ani nesnívala. Obohatilo ju to a mňa obohatilo čítanie jej knihy. Expedíciu vám odporúčam, no buďte pripravení aj na to, že niektoré veci vás môžu prekvapiť.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Absynt.
Knihu si môžete kúpiť priamo na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly