pondelok 23. januára 2017

Paula Hawkins - Dievča vo vlaku

http://images.gr-assets.com/books/1454009776l/23664702.jpgRachel cestuje každý deň vlakom. Rada sa pozerá na ľudí a tipuje, akí sú a čo robia. Je to divné a otravné – zo začiatku. Najradšej má rodinu, ktorá býva v susedstve jej bývalého manžela. Taký vzťah by chcela mať. Raz si ale všimne, že tam niečo nehrá. Manželstvo, na ktoré sa pozerala z okna, nie je také ideálne, ako sa nazdávala a to ju rozhorčí, no je za tým viac. Oveľa viac. Pravda je zdrvujúca a nebezpečná zároveň.

Teraz má príležitosť vtrieť sa do životov, o ktorých nič netuší. Vo vlaku bola stále len pozorovateľkou, ale v jednom okamihu sa všetko zmenilo. Je rozhodnutá zistiť pravdu za každú cenu. Je posadnutá životom manželov, ktorých videla len z diaľky. Je nestabilná (tak to o nej hovorí bývalý), takže čoho by bola schopná, keby zistila, že nič nie je tak, ako to vyzeralo? Veci sa dajú do pohybu, keď zmizne Megan – žena, ktorú každý deň pozorovala a túžila byť ňou. Chcela mať takého úžasného manžela ako ona...


Všade samé Dievča vo vlaku. Už ma to pekne vytáčalo, no nemala som knihu a to ma trápilo viac. V decembri som si povedala, že si knihu predsa len kúpim. Dlho som rozmýšľala – dobre, niekoľko sekúnd – a objednala som si anglický paperback. Jupí!! Na druhej strane, ešte nikdy som nečítala detektívku alebo thriller po anglicky, takže ak to nezvládnem, tak to bude pre mňa katastrofa. Budem mať dielo, ktoré som veľmi chcela už rok, no nedokážem ho prečítať. Ak ste sledovatelia môjho blogu, dobre viete, že robím šialené rozhodnutia stále, takže sa nad tým ani nepozastavujte. Viem, že je na trhu slovenský preklad, ale...vypredaný - chystá sa dotlač. Ako som zistila, detektívka je napísaná jednoduchým jazykom. (Alebo ja viem tak dobre čítať?) Nerobilo mi to problém. Problém sa však vyskytol niekde inde...

 Po prvých stránkach som chcela neľútostne vyškrtnúť Dievča vo vlaku – Rachel – z príbehu, alebo ju aspoň vyhodiť z vlaku, aby sa už v deji neobjavovala. Bola otravná, nudná alkoholička, ktorá sa nedokázala zmieriť s tým, že jej ex manžel má inú a jej postrehy ma privádzali do zúfalstva. Stále pila, a to jej na sympatiách nepridalo – nemám rada ľudí, ktorí vkuse pijú, aj v realite. Nepotrebujem o tom ešte aj čítať. Bojovala som so sebou. Knihu som si kúpila v origináli – potrebovala som zistiť, ako som na tom, a z tých pár strán sa nedozviem o mojej znalosti jazyka nič -, tiež som si chcela pozrieť film – po pár minútach som ho vypla. Knižný námet je stokrát lepší. Napokon som sa rozhodla, že tomu dám druhú šancu a budem ignorovať hlavnú hrdinku, ako sa bude dať. Ak mám pravdu napísať, hlavná postava sa dá ignorovať celkom úspešne, keď je dejová línia rozdelená aj na iné pohľady, čo v tomto prípade bola. Príbeh sme mohli sledovať aj z pohľadu aktuálnej manželky Rachelinho bývalého muža a Megan, o ktorej som vám povedala v anotácii. Detektívka je taktiež rozdelená na dátumové a časové úseky, ktoré som vôbec nevnímala, lebo som bola pohltená hroznými udalosťami, ktoré sa tam stali.

Dievča vo vlaku sa stávalo čoraz viac znesiteľnejším a ani neviem ako a bola som fascinovaná. Stratí sa žena a iba Rachel, alkoholička, ktorá si na nič nespomína, môže objasniť to, čo sa stalo v ten deň, keď zmizla. Len ona má kľúč ku všetkému, no spomenie si? Výpadok pamäti je možno obranný mechanizmus, ale pred čím? Pred akou skutočnosťou?

Od začiatku som vedela, že Rachel je šialená, ale ako som pomaly nachádzala prepojenia medzi hlavnými protagonistami, zistila som, že všetci sa správajú ako psychopati. Psychologický aspekt diela bol vyšperkovaný do detailov, a to ma nechávalo v nemom úžase. Kto je teda vinník? Autorka si na tom dala veľmi záležať. Rozoberala vnútorný svet postáv naozaj dopodrobna a kľučky, vývrtky a zvraty, ktoré použila, som videla len pri Stratenom dievčati od Flynnovej, takže si môžu kvalitou konkurovať. Viac vám napísať nemôžem. Nemôžem vám opísať tie chvíle, ktoré som nevedela predýchať, lebo vás nechcem ukrátiť o čitateľský zážitok, ktorý som mala.

Bolo to niečo neskutočné. Zo záveru knihy som mala zimomriavky. Bolo to psycho. Chcem si prečítať viac počinov ako je tento. Žeby to bola pre mňa najlepšia kniha tohto roku? Možno. Je január, nechcem predbiehať, no tento príbeh mal veľmi blízko k najdokonalejšej detektívke.. no, preháňam – padlo to na Rachel, ktorá bola neskutočne otravná a takmer mi pokazila celkový dojem. Ale klamanie čitateľa bolo také prirodzené, až sa stalo pravdou a šmahom ruky to tak napokon nebolo. Dielo si tým vylepšilo skóre. Už nemám slov. Odporúčam všetkými desiatimi. Nenechajte sa odradiť hlavnou postavou. Kniha si zaslúži byť prečítaná. Bravúrne. Dostane sa vám do hlavy a nebudete na to môcť prestať myslieť!

Hodnotenie: 4/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly