streda 4. januára 2017

Kristína Ježovičová - Milenkine prsia

https://i1.martinus.sk/tovar/_l/254/l254313.jpgMilenkine prsia – šteklivá obálka, provokačný text, no veľké posolstvo.

Všetko je v Stelinej rodine podrobené skúške. Rakovina prsníka nezasiahla len jej nevlastnú matku, no narušila rodinné vzťahy a chod domácnosti. Hlavná hrdinka by dala aj posledné za to, aby sa všetko vrátilo do starých koľají. Bude to také jednoduché? Zachráni niečo plastická operácia?

Stela je zúfalá a svoju frustráciu si vybíja na svojom najlepšom kamarátovi Viktorovi, ktorý ju už nespoznáva.


Musím úprimne priznať, že za normálnych okolností by som sa na túto knihu ani nepozrela. Obálka mi pripomína erotický román a prvá strana by ma v tom len utvrdila  (ak by som nepoznala autorku a nevedela, že za tým musí byť niečo viac). Ona nie je typická spisovateľka. Teraz nechcem uraziť ostatných autorov, ale väčšinou som sa stretla, že v takýchto románoch ide len o jedno. Dobre, veď je to takýto žáner kníh, no mňa to pekne nahnevá. Kde je hlbší význam?

Ja som náročnejší čitateľ – na mňa nechoďte s argumentmi, že knihy sú určené na relax. Už párkrát som videla, ako slečny/ženy dostávali infarkty zo vzťahových trojuholníkov, a že relax! Smejem sa. No ale nejako som odbočila – ak by ste chceli vedieť, dielo je plné erotických scén, ale...

...sú tam preto, aby poukázali na závažný problém. Áno, dobre čítate. Väčšina týchto scén je však z ďalšej knihy v knihe. Vysvetlím. Hlavná hrdinka, Stela, prišla ku plastickému chirurgovi a tam stretla ženu, ktorá jej povedala, že jej pošle príbeh – to je tá kniha. Steline pôsobenie v deji končí vtedy, keď začne čítať to, čo jej poslala neznáma. My si ten dokument pozeráme spolu s ňou. Autorka nás necháva nerušene čítať, takže príbehy sa neprelínajú – za to Kristínu chválim.

Svoju pozornosť smerujeme na jediný text – a to je život Emilly – ženy z minulosti. Čitateľ má najprv pocit, že Emilly je ľahká žena. Ja som skoro odpadla, keď som sa dozvedela, kam sa dej uberá a chcela som naspäť Stelu. Ak by to bolo len o sexe, s dielom by som zľutovanie nemala. Pre mňa by to bol odpísaný titul. Vyčkávala som a vyplatilo sa to. Postupom času zisťujeme, že nie všetko je také, ako sa javí a Emilly mi bolo naozaj ľúto. No zabijak bol koniec: To si niekto robí zo mňa dobrý deň? Druhý šok nastal vtedy, keď som zistila, že Stela nedočítala príbeh do konca – teda, že ani my nevieme, čo sa ďalej stalo. Chvalabohu, že je na poslednej stránke napísané: Koniec prvej časti, ale ani to poznanie ma neodradilo od toho, aby som dupala nohami ako striga v Mrázikovi. To nie je pekné. Som len úbohý čitateľ.

Autorka týmto seknutím príbehu urobila zákernú vec. Podľa mňa to učinila veľmi nelogicky. Sekla to tam, kde sa to vôbec nemalo, takže si viete predstaviť, že som sa na to pozerala ako nemá a hľadala som niekde zvyšný text. To je jediná výčitka, ktorú mám. Celá kniha bola úžasná. No verte, že aj veta Koniec prvej časti môže vyznieť provokačne. Chcem druhý diel. Hneď! Budem zlá!

Milenkine prsia nie je iba šteklivý román. Poukazuje aj na problém spoločnosti, ktorý je dlhodobý. Žena by sa nemala chcieť páčiť mužom, mala by sa v prvom rade páčiť sama sebe. Emilly bola bojovníčka za práva žien, aj keď to robila divným spôsobom. Pochopíte ju však len vtedy, ak si prečítate celú knihu. Ja som tomu dlho nerozumela, ale napokon všetko zapadlo na svoje miesto. Túto novinku vrelo odporúčam aj tým, ktorí nemajú radi presladené diela. Príbeh je všetkým, no v žiadnom prípade to nie je prechádzka ružovou záhradou.

Hodnotenie: 4,5/5
 
Za knihu z celého srdca ďakujem autorke.
 Túto novinku  si môžete kúpiť napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly