štvrtok 15. decembra 2016

Richard Skolek - Moudré z nebe

http://images.gr-assets.com/books/1478644126l/32929464.jpgAk budete čítať tento denník malého chlapca, znovu sa vrátite do svojho detstva a spomeniete si na veci, na ktoré ste už dávno zabudli.

Dielo je pre toho, kto príbeh číta, najprv šok; nespisovná čeština, náhla zmena smeru rozprávania a ďalšie veci, z ktorých by sa vám mohla zatočiť hlava. Hneď ale zistíte, že pozitíva prevážili negatíva. Humor, ktorý je tam použitý, je trefný a nenútený.

Svoj život vyrozprával malý Richard, ktorý sa netrápi tým, že niečo vyznie divne. On to prosto napíše a nebabre sa s tým. Detská úprimnosť je nadovšetko, takže si môžete predstaviť, do akých situácií sa kvôli svojmu vnímaniu sveta dostane. Keďže je žiak na prvom stupni základnej školy, jeho problémy sú pre dospelého čitateľa zábavné.

Pozor: Toto je už druhé vydanie knihy, ktoré je však doplnené  o ilustrácie!

Bojím sa, že niektorí by to vzdali hneď po prvej stránke, no to by urobili veľmi veľkú chybu. Moudré z nebe je úžasné, len si človek musí zvykať na nepríčetne dlhé súvetia, (Také dlhé vety som v živote nevidela. Nevedela som, kde je začiatok a koniec.) nespisovný jazyk (Ani by ste neverili, ako to môže Slovenke spomaliť čítanie.) a neustále odbiehanie od témy. Na začiatku som mala pocit, že to bude boj, ale nakoniec som mala knihu „zhltnutú“ ani nie za deň, pretože bola výborná.

Detská zvedavosť a úprimnosť dokážu vo vzájomnej kombinácií narobiť veľa neplechy v rodine. Viem to z vlastnej skúsenosti: Keď som bola malá, nechtiac som rozhádala starkú a mamu. To sa stáva. Táto kniha mi to pripomenula. Pripomenula mi, aká som bola, a aké sú všetky deti. Majú vlastnú logiku a s tou už nič nenarobíte. Vďaka tomu sa v diele nachádzali neskutočne vtipné situácie, ktoré napíše len sám život.
 
Postupom času mi prestalo prekážať, že hlavný hrdina pletie všetko možné a nie a nie sa dopracovať k jadru toho, čo nám chce povedať – vlastne, aj to bolo zábavné a už mi to vôbec nespôsobovalo problémy. Problémy s čítaním som však stále mala; nechcem označiť češtinu ako cudzí jazyk, lebo to by bolo na smiech, ale keďže to nie je môj rodný jazyk, čítala sa mi v nespisovnej forme o čosi horšie. Autorovi to dokážem odpustiť, pretože práve taká sa tam má vyskytovať. Ak by to písal spisovne, nemalo by to žiaden nádych autenticity a už by to nebolo také geniálne.

 ...jen teda jeden kluk mě tam hrozně štve, protože se taky jmenuje Ríša, což je vod něj dost hloupý a moh si to vodpustit, na to já nejsem zvyklej, a ještě má narozeniny dva dny po mně, tak to už je vyloženě naschvál...
(str. 73)

Smiala som sa až mi tiekli slzy. Ukážka hore síce predstavuje len časť tých dlhočizných viet, ktoré som vám spomínala, no určite nie je jediná humorná. Ak by som vám mala prepísať všetky vtipné situácie, s pravdepodobnosťou by som musela prepísať úplne všetko – ešte aj autorov úvod a záver. Je dobré vedieť, že sú tu stále spisovatelia, ktorí vedia, ako rozosmiať čitateľa a veľmi netlačiť na pílu. Podľa mňa nebolo nič prehnané. V deji sa vyskytovali šialení príbuzní, no povedzme si pravdu; koho rodina nie je aspoň trošku divná? Postavy som si obľúbila. Najviac sa mi páčilo však to, ako dokázal malý chlapček na všetkých niečo prezradiť – a to sa budete tak rehotať, až si budete myslieť, že explodujete. Deti sú zákerné kvôli svojej nevedomosti. 

Dúfam, že vám z toho vyplynulo, že Moudré z nebe jednoznačne odporúčam. Veľmi rada som si prečítala túto knihu. Bol to relax.

Hodnotenie: 4,5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem samotnému autorovi.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly