štvrtok 1. augusta 2024

Nikolaj Vasilijevič Gogoľ - Mŕtve duše

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1596140600i/54760269.jpg

Čičikov skupuje po celom Rusku mŕtve duše. Prečo to však robí? Aký má zámer? Tento román vynikajúco vykresľuje vlastnosti ľudí. Ide do hĺbky, do akej sú schopní načrieť len ruskí spisovatelia. Na tomto fakte si ale zároveň kniha vylámala všetky zuby. Odbočky od hlavnej dejovej línie sú také rozsiahle a nečakané, že som z nich nemala radosť. Prvá ukážka vám ozrejmí celý charakter diela.

Uvedomujem si, že aj Dostojevskij mal svoju spisovateľskú mániu, no u neho to pôsobilo prirodzene. Gogoľ svojimi odbočeniami priam vyrušoval v čítaní. Až tak, že keď autorova vsuvka skončila, bolo ťažké vrátiť sa naspäť k prebiehajúcim udalostiam. Netvrdím, že tento pocit musia prežívať všetci, no pre mňa boli niektoré časti mučením. Túto klasiku som mala už dlho doma, veľmi som sa na ňu tešila, ale nikdy nebol ten správny čas. Keď som sa k nej konečne dostala, bola som sčasti sklamaná. Asi mi viac vyhovujú jeho poviedky. Jeho Nos bol výborný. Možno preto, lebo nemal priestor rozpísať sa. Niekedy je menej viac.


Aj keď nejde o takzvané dôležité postavy, ale skôr o vedľajšie, až druhoradé, a nemajú vplyv na hlavné udalosti, ani na vývin deja, naopak, dotýkajú sa ho len okrajovo a vystupujú v ňom iba zriedka, autor si predsa neobyčajne zakladá na dôkladnosti, a hoci je Rus, v tomto smere chce byť dôsledný ako Nemec.
str. 19

No ruskí spisovatelia sú ruskými spisovateľmi. Prihováranie sa čitateľovi mi vyčarilo úsmev na tvári. Sú úžasní psychoanalytici. To znamená, že aj tu boli opisy postáv bravúrne zvládnuté. Zbožňovala som všetky múdre postrehy, ktorými Gogoľ obohatil svoj príbeh. Táto kniha má aj napriek negatívam zmysel. Je to tragikomické čítanie, no s tým musíte rátať.

Oduševnený mládenec by sa dnes s hrôzou odvrátil, keby ste mu ukázali jeho portrét v starobe. A preto si berte so sebou ľudské city na cestu z nežnej mladosti do drsnej a krutej dospelosti, nenechávajte ich ležať popri ceste, lebo potom ich už nebudete môcť zdvihnúť. Staroba, ktorá vás čaká, je hrozná a príšerná a nič z minulosti vám nevráti, nič!
str. 149

Hodnotenie: 3/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly