sobota 1. júla 2023

Fredrik Backman - Úzkosti a jejich lidé

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1582217893i/51486678.jpg Ešte lepšia kniha ako Muž menom Ove. Tiekli mi slzy, nielen od smiechu.
Jedna nevydarená banková lúpež, jedna skupinka rukojemníkov pozostávajúca z ľudí, ktorí si iba chceli pozrieť byt na predaj. Že to nemá logiku? Nečudujem sa. Táto kniha je celá nezmyselná, ale ukrýva v sebe mnoho nádherných myšlienok, ktoré rozcítia, pohladia dušu a zanechajú dobrý pocit. Keby takto svet aj fungoval...


Zaujal ma názov a obálka. Česi urobili dobrý krok, keď do názvu dali „úzkosť“. Ako je u mňa zvykom, anotáciu som si nečítala. Potom som bola prekvapená, čo sa mi dostalo do rúk. Myslela som si, že toto je dielo, ktoré pomáha zvládať úzkosti. No dobre, tú obálku som si detailne nepozrela, inak by som okamžite vedela, že sa mýlim. To však neprekážalo, pretože úzkosti a depresie si tu našli aj tak svoje miesto. Sú však popisované láskavo, reálne a bez predsudkov. To som ocenila. Autor píše citlivo a pravdivo.

Spisovateľ lupiča síce nazýva indivíduom, no je cítiť, že o ňom rozpráva s láskou. Fredrik si vybral za svojich hrdinov ľudí s rôznymi osudmi, a tým vytvoril niečo nádherné.

Člověk míva nepochopitelně hloupé nápady, když mu dojdou slzy, když nemůže umlčet hlasy, které nikdo jiný neslyší, když ještě v životě nebyl v místnosti, kde by si připadal normální.

Uvedomujem si, že príbeh je postavený na hlavu a v našom svete by takto skončiť nemohol, no bolo pekné pár hodín neriešiť realitu a radšej sa začítať do starostí iných ľudí. Priam to na mňa kričalo: „Je v poriadku necítiť sa dobre!“ Aj keď robíme chyby, aj keď máme svoje pády a vzostupy, aj keď máme dni, ktoré sú mizerné, je normálne byť človekom. Takéto posolstvo sála z každej absurdnej situácie v deji. Neudržala som slzy. Možno sa to niekomu nebude páčiť, ale toto je lepšie ako Dom na azúrovom pobreží. Aby som sa opravila: je to vhodnejšie pre dospelých ľudí, ktorí každodenne bojujú so životom. Samozrejme, že nemôžem porovnávať young adult literatúru s literatúrou pre dospelých, no asi sa vás toto dielo dotkne viac. Je výnimočné vo všetkých aspektoch. Rozplače, rozosmeje, nahnevá, prekvapí. Nemám sa na čo sťažovať. Fredrik vie, čo robí a robí to famózne.

Hodnotenie: 5*/5
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly