streda 3. mája 2023

John Steinbeck - O myšiach a ľuďoch

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1381085074i/9688788.jpgO myšiach a ľuďoch je nádherne smutná novela. Rozpráva o ťažkom živote robotníkov pracujúcich na cudzej pôde, no snívajúcich o mieste, ktoré by konečne mohli nazvať svojím vlastným. Frustrácia sa strieda s nádejou. Všetci potrebujeme aspoň malé svetielko nádeje a sen, ktorý nás poháňa vpred. Inak to nepociťujú ani hlavné postavy tohto diela – silný, ale prostoduchý Lenny a šikovný George, ktorý sa vždy stará, aby sa jeho kamarát držal od problémov čo najďalej. No dokedy sa mu bude dariť dohliadať na každý jeho krok?

Lenny je ako malé dieťa – nevinný, no neuvedomujúci si následky svojich činov (a hlavne svoju ohromnú silu, ktorou môže veľmi ubližovať). Žije vo vlastnom svete: vraví, čo mu práve napadne a urobí, čo sa mu povie. Vie prejavovať lásku svojím spôsobom a ľuďom, ktorí ho nepoznajú, naháňa hrôzu. Komunikovať s ním vie iba George, ale ani on to s ním nemá ľahké. Čitateľ sa pozerá na túto dvojicu kamarátov a má slzy v očiach. Od začiatku ho sprevádza dotieravý a neutíchajúci pocit, že tento príbeh nedopadne dobre, ale aj tak stále verí...

 

V podvečer horúceho dňa začal ľahký vetrík povievať lístím. Tieň liezol do kopcov až na samý vrchol. Na piesčinách nehybne sedeli divé králiky, vyzerali ako vytesané zo sivého kameňa. A zrazu sa od cesty ozvali kroky v suchom lístí platanov. Králiky nečujne ufujazdili do úkrytu. Meravá volavka sa ťažkopádne vzniesla do vzduchu a odletela dolu prúdom. Chvíľu zostalo miesto ako vymreté, potom sa na chodníčku zjavili dvaja chlapi a vyšli na čistinku pri zelenej zátoke.
(str. 6)

John Steinbeck bol majster svojho remesla. Netušila som, aký úžasný spisovateľ to bol. Hanbím sa za to, že som sa k nemu dostala len teraz. Ale lepšie neskoro ako nikdy. Veľmi mi prekážali rasistické poznámky, ktoré sa v tejto knihe objavili, no aj tak ma očarila. Musíme brať do úvahy roky, v ktorých autor tvoril. Jeho diela odrážali aktuálnu spoločenskú situáciu, takže prejavy tolerancie očakávať nemôžeme. Dokázala som to prehltnúť, pretože jeho rozprávačský talent bol geniálny. Všetko zrazu ožilo pred očami. Bol láskavým rozprávačom a ja som mu uverila každé slovo. Aj keď nie je O myšiach a ľuďoch ľahké čítanie, je napísané s nádhernou ľahkosťou. Pri tejto knihe zabudnete na okolitý svet. Podstatné pre vás budú iba problémy ľudí z tridsiatych rokov minulého storočia. Mňa to úplne pohltilo. So zatajeným dychom som sledovala vývoj situácie a tejto dvojici som priala šťastie. Bol to naozaj výnimočný počin plný nádeje, lásky, snívania s otvorenými očami, no aj smútku a bezmocnosti.

Hodnotenie: 5/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly