utorok 17. júla 2018

Robin Cook - Šarlatáni

https://data.bux.sk/book/020/365/0203658/large-sarlatani.jpgNoah Rothauser je pohltený svojou prácou. Po kariérnom rebríčku sa šplhá rýchlo a isto. Vie, že úsilím a snahou dosiahne všetko, čo si zaumieni. Svoj život drží pevne v rukách, aj keď musí obmedziť súkromie, aby napredoval.
Množí sa práca, ktorú má na starosti. Ľudia mu viac a viac dôverujú. Vtedy sa začne niečo diať v nemocnici a na jeho plecia sa zosypú problémy. Bezdôvodne totižto umierajú zdraví ľudia a on je poverený prešetriť to.
Narazí však na veľkú moc a dostane sa do sporu s uznávaným lekárom. Vŕta sa v niečom, v čom by nemal. To je isté. Nevie ale, že aj seba vystavuje nebezpečenstvu, ktoré si zatiaľ nedokáže ani predstaviť.

 
Keď som videla film Kóma a zistila som, že je spracovaný podľa knihy, začala som po nej pátrať. Keďže ju všetci vychvaľovali, povedala som si, že si ju prosto musím prečítať. Nikde som ju však nenašla, pretože aj druhé vydanie je beznádejne vypredané. To ma sklamalo, no nechcela som sa vzdať a túžila som si od Robina niečo prečítať. Vedela som, že je stále aktívnym spisovateľom a Ikar jeho knihy dodnes prekladá, takže to môže byť len otázka času, kedy sa mi jeho dielo dostane do rúk. Nemusela som čakať dlho. Hneď ako som zistila, že vyšla jeho novinka, uchmatla som si ju a...

„Tá škvrnitá modrá cyanóza sa mi vôbec nepáči,“ poznamenal doktor Stevens. „Je to veľmi zlé znamenie, ktoré svedčí o diseminovanej intravaskulárnej koagulácii.“
(str. 204)
 
...otvorila som ju s malou dušičkou. Nepamätám si, že by som niekedy čítala triler z prostredia medicíny. Bola som veľmi zvedavá, no zároveň som mala strach. Nevedela som, čo urobím s takou hrubou knihou, ak sa mi nebude páčiť. Moje obavy sa, žiaľ, naplnili a nebolo to príjemné. Príbeh sa mi od začiatku nepozdával. Uvedomiť si hneď v úvode, že toto nie je to, čo som si predstavovala, sa rovnalo katastrofe. Čo mi nebolo po chuti?

Nie každý čitateľ je lekár ako pán spisovateľ. Na to by mal brať Cook ohľad. Príbeh napísal tak, akoby mal byť určený len jeho kolegom, nie širokej laickej verejnosti. Preto som ničomu nerozumela. Lekárske odborné termíny ma veľmi znervózňovali, lebo som si to nedokázala ani predstaviť, a keď som chcela pochopiť situáciu, musela som si vysvetlenie pozrieť na internete. Z dialógov doktorov to človek nevydedukuje. Autor nenapísal ani poznámky, aby sme sa vedeli zorientovať. Nevravím, že mal všetko vysvetľovať tak, akoby to bolo písané pre hlupákov, ale čakala som od neho väčšiu snahu.

Ešte stále držal v ruke telefón a zdesene hľadel na displej. Šokovalo ho, že Ava je taká necitlivá a poslala mu iba krátku, citovo prázdnu správu. Za aktuálnych okolností mu to pripadalo takmer úmyselne kruté.
(str. 225)

Odborné termíny boli jedna vec, ale keď prišlo na vytvorenie vzťahov v diele, Robin úplne zlyhal. Zdalo sa mi to príliš nereálne a umelé. Strojené. Mala som pocit, že nevie, ako sa právajú normálni ľudia. Bolo to za čiarou. Asi sa Cook viac venuje medicíne ako ľuďom. Pociťovala som to z každej strany. To, ako sa správali jeho postavy, ma v tom čoraz viac utvrdzovalo. Zle sa na to pozeralo. Teraz píšem o situáciách, charaktery hrdinov sú ešte hroznejšie. Prečo mám problém aj s charaktermi? Črtalo sa tam veľa protichodných pocitov. Chápem, že niektorí lekári sú oddaní svojej práci celou dušou, no Robin vytvoril typ hlavného hrdinu, ktorý si svoju kariéru buduje na úkor súkromného života. Pochybujem, že by sa dokázal tak zmeniť a o pár dní plakať nad láskou. Keby sa aspoň autor tak urputne nepokúšal vykresliť Noaha ako nenapraviteľného vorkoholika, možno by to bolo uveriteľnejšie, ale nie takto. Celé dielo bolo naivné. Ak však netrpezlivo striehnete na každú novú autorovu knihu, mali by ste si kúpiť aj túto. Podľa mňa je to typický Cook, síce to nemám s čím porovnať, no niečo mi to našepkáva. Mne celkovo nevyhovuje. Už si od neho nič nechcem prečítať. Nezaujal ma, ale tisícku ľudí áno, takže je to diskutabilné. Možno ho ja neviem oceniť...

Knihu si určite vychutnajú priaznivci Robina, ale aj ľudia, ktorým nie sú medicínske témy cudzie. Príbeh je sčasti trilerom, takže ak sa rozhodnete siahnuť po tejto novinke, máte sa na čo tešiť. Spisovateľ vie, o čom píše a je do toho pohrúžený. Záleží len na žánroch, ktoré preferujete. Ak si však nie ste istí, radšej si prečítajte ukážku. Ja to píšem stále a skoro nikdy to neurobím, takže preto to dopadlo tak, ako vidíte. Dielo sa mi nepáčilo. Jediné pozitívum som videla v konci, lebo na záver ma prekvapilo mnoho skutočností. Väčšiu časť knihy som sa ale nudila. Chcela som skúsiť niečo nové, no nevyšlo to.

Hodnotenie: 2/5
 
http://www.bux.sk/knihy/269929-tichy-vykrik.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly