utorok 13. marca 2018

Josh Malerman - Naslepo (Neotváraj oči, lebo zomrieš!)

https://data.bux.sk/book/037/936/0379363/large-naslepo_neotvaraj_oci_lebo_zomries.jpgVonku niečo striehne.
Ak sa na to človek pozrie, stane sa z neho krvilačný zabijak.
Čo je to?
Existuje nádej na záchranu?
Mamička Malorie s dvomi deťmi je už štyri roky v zajatí domu, ktorý im má poskytnúť pocit bezpečia. Ale takto sa nedá žiť donekonečna.
Jedinou záchranou je pre nich opustenie miesta, ktoré poznali tak dobre a nájdenie nového. Musia sa plaviť po rieke, no tam na nich číhajú hrozné veci.
Podarí sa trojčlennej posádke doplaviť do bezpečia? Na tejto ceste si hlavná hrdinka spomína, ako sa všetko začalo. Ako sa z dnešného sveta stal ten, v ktorom otvorenie očí znamená smrť.


Už dávnejšie som vedela, že je kniha preložená, no stále som si vravela, že mám čas si ju prečítať. Ten deň nastal. Mala som chuť na niečo hororové. Niečo, čo ma vystraší. Hneď som si spomenula na toto dielo. Splnilo moje očakávania?

V celom deji vládne ponurá atmosféra a čitateľ sa začne báť neznámeho. Je to úžasná psychologická hra od prvej stránky. Nevieme, čo sa stane ďalej, prečo Malorie oslovuje deti len Dievča a Chlapec a kvôli čomu ich vychovala tak zvláštne. Vieme však, že tam vonku niečo je. Niečo, čo striehne na každý ich krok. Je to zviera, človek alebo neľudský tvor? Istotou je len, že to so sebou vždy prináša nevídanú brutalitu.

Žijú tu takto traja. Von chodievajú len nakrátko. A vždy keď vyjdú z domu, majú zaviazané oči.
Deti nikdy nevideli svet mimo ich domu. Dokonca ani cez okná. A Malorie naň nepozrela vyše štyroch rokov.

(str. 6)

Tak, ako netušíme, prečo sa traja ľudia plavia po rieke, netušíme ani to, čo predchádzalo tomuto činu. Autor nás necháva v neznámej atmosfére tak dlho, ako to uznáva za vhodné a čitateľ je napnutý. Len veľmi pomaly sa odkrýva celé pozadie príbehu, takže musíte byť trpezliví. Pri knihe ma v tejto fáze deja držali chýbajúce fakty a pocity, ktoré zažívam pri pozeraní hororu (ak si občas nejaký pozriem). Čakala som, kedy sa zľaknem ešte viac a ten moment stále prichádzal. Z tohto hľadiska sa nemám na čo sťažovať. Zánik ľudskej rasy neznámou silou bol úžasný nápad. Mala som zimomriavky.

Sklamalo ma však to, že spisovateľ nešiel do detailov. Áno, opísal, ako sa začala táto pohroma, no viac sa sústredil na hlavnú postavu (ako sa jej podarilo prežiť...). Očakávala by som podrobnosti, ktoré sa týkali vzniku tejto apokalyptickej situácie. Knihu som si užívala, ale nevedela som sa dočkať konca, kde sa, samozrejme, malo všetko vysvetliť. No nebola som vôbec spokojná. Josh sa skôr zameral na to, aby nás vystrašil. Zabralo to, no viditeľne tým oslabil logickú zložku. V konečnom dôsledku som sa nedozvedela nič.

Nikto nepozná odpovede. Nikto nevie, čo sa deje. Človek niečo uvidí a potom ublíži ostatným. A napokon aj sebe.
Ľudia zomierajú.
Ale prečo?

(str. 28)

Tento horor bol fantastický. Naozaj som sa bála. Autor vie písať pútavo a dokáže vytvárať také situácie, ktoré vás zaručene vyľakajú. Nápad bol výborný. Napredovanie deja nestagnovalo. Bola som ochotná dať príbehu plný počet. No záver môže dielu pomôcť alebo ho úplne potopiť. Tu nastal ten druhý prípad. Je mi to ľúto, ale mala som pocit, že spisovateľ nevie, ako má všetko uzavrieť a vysvetliť, a to sa podpísalo pod to, že koniec neskutočne pokazil jeho celú prácu na knihe.

Hodnotenie: 3/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Zelený kocúr.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo na bux.sk.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly