štvrtok 16. februára 2017

Osho - Cesta člověka (Jak najít štěstí v běžném životě)

Začnem netradične, pretože aj Osho sa vymyká „normálu“.

Knihu by nemali čítať; všetci veriaci (ani kresťania, ani budhisti, teraz je úplne jedno, akého ste vierovyznania), ateisti, egoisti, prísni rodičia, starí, mladí a vzdelaní ľudia, nešťastné osoby, umelci, ľudia, ktorým sa darí... Zabudla som na niekoho? Uf, skrátka, toto nečítajte, ak nedokážete tolerovať názory niekoho iného a veľmi ľahko „vybuchnete“, ak nejde niečo podľa vašich predstáv.

„Pourážal“ všetkých. Nie, toto nie je vtip, naozaj to urobil. Jeho diela môžete čítať, ak máte otvorenú myseľ, inak sa do nich ani nepúšťajte.
S názormi Osha som sa stretla teraz prvýkrát a hneď ma schladil.


Najprv sa venoval veriacim. Písal, že Boh neexistuje a viera zväzuje. To sa mi páčilo. Mal pravdu. Keď sa dostal k ateistom, tiež nám vyčistil žalúdok, to sa nebojte. Tvrdil, že to je nejaká póza – s tým nesúhlasím, a že každý musí v niečo veriť, aj ateista – súhlasím na sto percent. Vďaka Oshovi som zistila, že som agnostik, nie ateista – v tom je veľký rozdiel.

Veľakrát nám prízvukoval, že by sme nemali dieťa až do siedmeho roku života obmedzovať, pretože vtedy sa formuje, a keď bude robiť to, čo chcete vy, stratí osobnosť. Dlho som nad tým rozmýšľala. Naznačil, že takto sa vytvárajú stáda „oviec“. To môže byť pravda iba čiastočne. Dieťaťu treba určiť pravidlá, pretože potom by si robilo, čo chcelo a nebralo ohľad na iných. Viem, že človek sa môže rozhodnúť zmeniť život v hocijakom období, aj on to spomenul. Vtedy aspoň vie, kam chce smerovať, a čo sa mu na spoločnosti nepáči. Nie všetky veci, ktoré v knihe popísal, mi dávali zmysel.

Člověk neustále hledá a ptá se. Rozvíjí se do posledního dechu. Než vydechne naposled, má pořád možnost změnit celý svůj životní vzorec.
(str. 45)

Raz napísal, že Boh existuje, potom, že nie. Opakoval sa. Pamätám sa, že jedenkrát to bol extrém. „Povedal“ nám veľmi zaujímavú informáciu, ktorú som si hneď zapamätala a po pár stranách ju zopakoval so slovami: „Možno neviete, že...“ Zdalo sa mi to divné, no potom som pochopila. Oshove slová sú zaznamenané na nahrávkach. Možno nastala chyba v prepise. Takú tragédiu by som z toho nerobila, stane sa.

Osho je veľmi bystrý a chápe svet vo vzájomných súvislostiach. Vraví, že nešťastný človek je šťastný, ak ho niekto ľutuje. Sami si vytvárame problémy, aby sme sa nenudili a mali, čo robiť. Toto ma rozosmialo. Perfektne to vystihuje mňa – vidím problém aj kde nie je. Ostatných by to mohlo uraziť, ale ja viem, aká som a priznám si to. Tne veľmi do živého, ale osoba s otvorenou mysľou by si jeho podpichovanie, ktoré nie je vždy príjemné, mala zobrať k srdcu. 

Celý život se učíte rozdělovat věci na dobré a špatné, na čisté a nečisté, na dokonalé a nedokonalé, na cnostné a hríšné, na posvátné a neposvátné. Pořád vytvářite rozdíly, a právě proto jste nikdy neviděli realitu takovou, jaká je.
(str. 147)

Chce provokovať, to áno, no tým, že sa na neho nahneváte, vás núti pohnúť rozumom a zamyslieť sa nad dôležitými vecami. Kriticky ste sa zamysleli nad nejakou informáciou a až potom ste ju poslali ďalej? „Nie, veď tam boli uvedené aj dôkazy, zdroje.“ To stačí? Rozmýšľajte, ktoré názory chcete prijať za svoje. Objavujte! Tento mysliteľ mi pripomenul to, čo som vedela už dávno, ale zabudla som na to. Netreba veriť všetkému - aj keby to vyzeralo veľmi dôveryhodne. Pátrajte po pravde. Nie sme ovce!

Osho nahlodal moju zvedavosť. Postrčil ma k aktivite. Na druhú stranu, v niektorých častiach diela na mňa pôsobil zmätočne – nerozumela som tomu, ani keď som si to párkrát prečítala. Niekedy mi unikalo, čo nám chce povedať – ani príbehy na lepšie pochopenie nezabrali. „Odpálilo“ mi to mozog. Možno musím na niektoré životné témy vyzrieť a vrátiť sa k tomu neskôr. Asi budem potrebovať až niekoľko rokov...

Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Knihcentrum.
Ak vás kniha zaujala, môžete si ju kúpiť v tomto skvelom internetovom kníhkupectve.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly