utorok 14. júna 2016

Chas Newkey-Burden - Adele

Speváčku Adele musí poznať asi každý. Aj keď k jej hudbe možno neinklinujete, nedá sa ju prehliadnuť. Jej neuveriteľný hlasový rozsah nás ohúril pred pár rokmi a odvtedy sa drží v hudobnom priemysle ako hviezda, ktorá sa nechystá zhasnúť.

Stále nás niečím prekvapí a jej piesne si spievame, aj keď nechceme. Prosto, sú návykové. S tým sa nedá nič robiť. Svojich fanúšikov potešila minulý rok, keď po odmlke vydala album 25 – a práve táto biografia mapuje život tejto úžasnej ženy od jej útleho detstva až po zverejnenie posledného diela, ktoré, ako všetci dúfame a veríme, nebude posledné. Ak si dobre spomínam, v mojom živote som čítala iba jeden beletrizovaný životopis (okrem tohto) a môžem potvrdiť, že tento kvalitou prevýšil všetky moje očakávania.


Musím sa ale priznať, že do knihy som, kvôli predošlej skúsenosti s literatúrou tohto žánru, veľké nádeje nevkladala, no to, čo som napokon dostala, ma milo prekvapilo. Autor vie, ako napísať dobrú biografiu, ktorá pobaví, zaujme – ba priam fascinuje. Nechcela som, aby ma niečo rozptyľovalo, takže som si do ruky zobrala papier a pero a momenty, skladby a videá, ktoré vzbudili moju pozornosť som si zaznačila so zámerom, že keď knihu dočítam, tak si všetko nájdem na internete. Svoje predsavzatie som splnila a zistila som, že spisovateľ dokázal tak detailne opísať niektoré veci, že keď som si to pozrela, zdalo sa mi, akoby som to už videla vo svojej mysli. Geniálne, prosto geniálne. Nič iné sa na to nedá napísať.

Ja obyčajne nepočúvam to, čo sa hrá v rádiách – nie som fanúšik hlavného prúdu, mám iný hudobný štýl, ale Adele sa nedá nezbožňovať. Keď zverejnila pesničku Hello, tak sa išiel zblázniť celý svet – a ja s ním. Dva týždne som si ju pospevovala – pre niektorých to bola forma mučenia, pretože ja hudobný sluch naozaj nemám, no Adele si chcete zaspievať, aj keď viete, že na to nemáte. To je na tom celom to výnimočné. V knihe som sa dozvedela, že na nejaký čas ju museli zakázať v speváckych súťažiach, pretože skoro každý prišiel spievať nejakú pesničku od nej.

Adele mi prirástla k srdcu vďaka tomuto konkrétnemu počinu. Niežeby som ju už pred prečítaním jej životopisu nemala rada, no táto – podľa mňa – útla knižočka čitateľom odhalila, že Adele sláva nezmenila. Práve naopak – snaží si udržať dobré vzťahy so svojimi kamarátmi, ktorí ju poznajú z čias, kedy ešte nebola známa a nezabúda byť ľudská a byť sama sebou. Boli momenty, keď som si cez čítanie musela poznačiť niektoré veci, ktoré by som vám chcela zhrnúť. Teraz, keď ten papier držím v rukách, nenapadá mi nič iné, len to, že som heslovite zostavila vnútornú charakteristiku tejto speváčky a nemala som o tom ani tušenia.
To, čo som o nej zistila: Má prudkú povahu, neberie si servítku pred ústa – to jej spôsobilo problémy, pretože ona sa pretvarovať (na rozdiel od iných celebrít) nedokáže. Netrápi ju, čo si o nej myslia – ako dôkaz priložím jej citát, ktorý pravdivejší už ani nemôže byť. Je veľmi zábavná – ja som sa nasmiala len pri interpretáciách niektorých situácií, takže keď som si to následne pozrela, tak som nevychádzala z údivu, ako autor dokázal tak úžasne pretransformovať daný moment na účel knihy a hlavne, aby to nestratilo svoje čaro. (Ešte raz; klobúk dole pred ním.)

„Nedělám hudbu pro oči. Dělám hudbu pro uši.“

V biografii sa nachádzajú aj hodnotenia jej albumov kritikmi, takže ak ste túto stránku kariéry veľmi nesledovali, dozviete sa určite zaujímavé informácie. Spisovateľ si dal tú námahu, že každú jednu pieseň rozanalyzoval a tiež nám spresnil, ako vznikala. Toto dielo nie je len samý text – na niektorých miestach sú fotografie, ktoré nám približujú udalosti, o ktorých čítame. Mne osobne trošku prekážalo, že na obrazový materiál boli určené strany, takže sa nikdy nestalo, že to, o čom ste čítali, ste mohli vidieť hneď na druhej strane, ale inak žiadne ďalšie výčitky nemám a aj toto je taká nepodstatná maličkosť, ktorú som našla len preto, aby som niečo na tomto bezchybnom počine mohla skritizovať. Knihu vrelo odporúčam! Nie je viac čo dodať. Je to veľmi kvalitná biografia, a čo je podstatné – zaujme vás. Našla som tam všetko, čo som tam nájsť potrebovala.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Metafora.
Ak máte radi Adele, knihu si môžete kúpiť TU (SK) a TU (CZ)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly