sobota 4. októbra 2014

Lena Riečanská - Nikdy mi nebolo lepšie

http://www.vydavatelstvokoruna.sk/img/produkty/nikdy-mi-nebolo-lepsie-294833405.pngAneta je nezávislá žena a z jej správania to priam sála. Nikoho si nechce pripustiť k telu, aby sa potom nesklamala. Je racionalistka, ktorá túži po láske, no navonok je chladná ako ľad. Toto nie je tá najšťastnejšia kombinácia, ale hlavnej hrdinke takýto spôsob života vyhovuje. Alebo si iba myslí, že je jej takto dobre, no pravda je iná. Chce zažiť skutočnú lásku, ale všetci nápadníci jej zdupkajú v momente, keď zistia, aká je neprístupná. Mužov hádže do jedného vreca, pretože otec ju, aj jej matku, opustil, keď bola Aneta ešte malá a to ju poznačilo. Neverí chlapom. Nechce sa zraňovať, a tak sa tvári ako najväčšia "ľadová kráľovná" na svete. Verí, že raz sa nájde muž, ktorý zistí, že taká, aká je navonok, nie je vo vnútri. Ale to by neboli chlapi... Hlavná hrdinka bude musieť prekonať veľa životných prekážok, aby našla šťastie. A, vlastne, musí hľadať lásku, aby našla šťastie? Čo ak šťastie nezávisí od lásky a láska od šťastia. Zistí, že radosť jej môžu spôsobovať aj veci, o ktorých by nikdy neuvažovala alebo by neverila, že ju môžu napĺňať radosťou.

Túto recenziu začnem netradične, pretože viem, že asi každého čitateľa  zaujíma jedno: Je táto kniha lepšia ako Čerešňa na šľahačku? Ak mám pravdu napísať, dlho som nad tým premýšľala, aby som vám podala pravdivú odpoveď, no napokon som to uzavrela tak, že naozaj netuším. Hlavný dôvod je ten, že tieto dve diela sa vôbec nedajú (a hlavne nemajú) porovnávať, aj keď je to ten istý žáner a na svedomí to má tá istá spisovateľka. Obidve knihy sú rozdielne a obidve sú aj rovnako dobré, len rozličným spôsobom. Ak sa vám Čerešňa páčila, bude sa vám páčiť aj táto novinka, ktorú vrelo odporúčam.

Aneta je zúfalá žena a ja v knihách zúfalé ženy z duše nenávidím, takže som sa bála, že som si na seba uplietla bič a nebude ma to baviť. To som bola iba na úvodných stránkach a, chvalabohu, všetko sa vyfarbilo inak. Zistila som, že kniha sa mi veľmi páči a že aj hlavná postava je sympaticky otravná. (Neviem, ako to táto spisovateľka robí, no jej knižné charaktery mi vždy sadnú - za každých podmienok.) Mohla som si vydýchnuť a naplno sa do príbehu začítať.

Znova musím pochváliť autorku, že použila vševediaceho rozprávača. Pri jej knihách mi neskutočne sedí a neviem si predstaviť, že by tu umiestnila priameho rozprávača. Čitateľ má všetky postavy ako na dlani, takže sa nemusí zaoberať prílišnými analýzami vedľajších postáv, aj keď ostražitosť by tu bola na mieste. Snáď vám postavy neporozprávajú svoje tajomstvá hneď na začiatku. Treba čakať na koniec...

Vedela som, čo môžem od knihy očakávať, no aj tak som bola prekvapená, že retrospektívny kompozičný postup je tak premyslený až sa vám z toho zakrúti hlava. Nemyslím to v zlom, len som to zatiaľ nikde v takej veľkej koncentrácii nevidela. Teraz si musíte dávať pozor čo čítate aj pri románe pre ženy. To sa mi páči. Je to síce oddychové čítanie, no trošíčku vás núti rozmýšľať. Podľa mňa skvelá kombinácia. Raz je dej zameraný na súčasnosť, potom na prítomnosť a niekedy som netušila (až v strede kapitoly som to zistila) či čítam minulosť, alebo prítomnosť. Vydarený ťah.

Priestor sa nechával aj vedľajším postavám (čo sa prítomnosti aj minulosti týka), takže toto dielo je dôkazom, že sa dá ísť do hĺbky bez toho, aby mala kniha nejaké zbytočné strany. Čo potrebujeme vedieť, to vieme a autorka čitateľa nezaťažuje stránkami navyše, ktoré by tam boli umelo vsunuté. Táto novinka je kvalitný román pre ženy, aj pre ženy/slečny, ktoré túto beletriu nevyhľadávajú. Mám rada veľmi svieži a (a miestami aj humorný) štýl písania tejto spisovateľky a už sa teším na jej nové príbehy.

Hodnotenie: 5/5

 Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Koruna.
Knihu si môžete kúpiť TU.

3 komentáre:

  1. Pekná recenzia, znie to dosť dobre, keby som na tento žáner mala náladu.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujem za túto recenziu mojej knihy. Aj po uplynutí určitého času ma potešila. Vždy sa troška bojím ako moje dielo na čitateľa zapôsobí. Väčšinou je populárna kladná, sympatická, milá, pekná hlavná postava. Ja som prostredníctvom Anety chcela upozorniť na to, že je dôležité snažiť sa človeka pochopiť. Prečo? Prečo nie je vždy usmiata...? A ešte čosi je kľúčové. Nenechať veci nedopovedané. Aj v tomto románe jeden prerušený telefonický rozhovor zamotal dvom priateľkám život. Až po rokoch si veci vysvetlili a zistili nezmyselnosť unáhleného konania. Ešte raz ďakujem krásne a srdečne pozdravujem - Lena Riečanská :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľmi si vážim Váš komentár. Aj ja ďakujem. :)

      Odstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly