nedeľa 3. marca 2019

Edward St. Aubyn - Patrick Melrose 2: Zlá správa

https://www.absynt.sk/media/2019/02/0/6/patrick-melrose-zla-sprava-549-size-frontend-large-v-1.jpgPrešlo už mnoho rokov. Patrick je mladý muž stratený vo svete a v sebe samom. Stala sa z neho troska. Jeho životná priorita je droga. Nevie si bez nej predstaviť ani jediný deň. Zapríčinilo zlé detstvo to, že padol až na samé dno? Každý má možnosť výberu.
Hlavný hrdina odlieta do New Yorku. Dozvedel sa, že despotický otec zomrel. Musí sa postarať o jeho popol. Patrick je posledný človek, ktorý by to chcel urobiť, no nikto iný nie je nablízku. Po príchode do mesta však prepadá halucináciám a jeho stav mysle sa veľmi zhoršuje. Minulosť si našla cestu, ako sa k nemu opäť dostať. Vrhá sa do priepasti, z ktorej niet úniku. Drogy ho opantávajú čoraz viac. Prestáva vnímať realitu.


Myslím, že som nebola jediná osoba, ktorá netrpezlivo čakala na pokračovanie. Je nás viac. Prvý diel mi zanechal toľko nezodpovedaných otázok, že som okamžite potrebovala druhú časť. Vydavateľstvo Absynt nás potešilo a vydalo Zlú správu pomerne rýchlo. Viem, viem, trvalo to niekoľko mesiacov, ale uvedomujem si, že čakacia doba by mohla byť aj dlhšia. Hlavné je, že si ju už teraz môžeme prečítať.

„Každá rozlúčka,“ precedil Patrick cez zuby, „je malá smrť.“
(str. 17)

Podľa anotácie som zistila, že sa presunieme o niekoľko rokov. Patrick je už dospelý. Netušila som, či budem chápať všetko, či nevznikne nejaká bublina informácií, ktoré nebudem poznať. Kniha ma ale veľmi lákala, takže som svoje obavy ignorovala. Veď to je predsa pokračovanie. Niečo sa objasniť musí. Toto som napísala v prvej recenzii: „Veľa vecí zostalo s otáznikom, čo je pochopiteľné. Mám tiež pocit, že niektoré postavy ešte stále neukázali svoj charakter – iba zlomok z neho. Chcem vidieť viac. Mám tušenie, že autor nám ponúkol len ukážku a príbeh sa rozbehne druhou časťou.“ Naozaj som tomu verila, aj keď som už bola na konci pokračovania. Celkový výsledok ma však sklamal.

Mala som pocit, že prvá časť je zámerne záhadná a skoro nič nevysvetľuje. Mýlila som sa. Zlá správa je taká istá. Zostávajú len tri diely do konca, no autor sa takmer úplne vyhýbal vysvetľovaniu minulosti a vzájomných súvislostí. Keď niečo predsa len spomenul, bolo to povrchné a v konečnom dôsledku nám to ani veľmi nepomohlo utvoriť si obraz. Buď chce písať stále tajomne a na záver nás pripraviť o reč, alebo bude svoju kvalitu kníh permanentne držať v tomto „lenivom štýle“. Neviem, čo si mám z toho vybrať, no existujú iba tieto dve možnosti.

Pristupoval k heroínu tak, ako iní ľudia pristupovali k láske, a k láske pristupoval tak, ako iní k heroínu: ako k nebezpečnej a nepochopiteľnej strate času.
(str. 56)

Čo sa mi na druhú stranu páčilo? Spisovateľ úžasne opisoval rozlámanú psychiku hlavného hrdinu. Aj ja sama som sa strácala v jeho halucináciách a nevedela som, čo práve čítam. Bolo to chaotické, plné zúfalstva a ničoty. Nič nedávalo zmysel, no ak ste pozorným čitateľom, všetkému napokon porozumiete. Toto je známkou brilantného autora. Dokázal nám presne ukázať, na aké dno Patrick padol, a umožnil nám to pochopiť. Ale nie je to vôbec ľahké čítanie. Na toto dielo budete myslieť viac ako na Nerieš to. Patrick počuje hlasy, ktoré ho ľakajú. Vravia mu veci, ktoré nechce počuť, ktorých sa veľmi bojí, a deptá ho to. Je na pokraji psychického zrútenia. Každý hlas totižto reprezentuje inú osobu a pozná jeho vnútorný strach. Útočia naňho. Bude mať dostatok síl brániť sa?

Aj túto knihu som prečítala za rekordne krátky čas. Otáčala som stránky ako divá. Spisovateľ vie písať. Stanete sa od tejto série závislí, aj keď už možno tu uvidíte nedostatky. Ja som bola nahnevaná, lebo som v Zlej správe pochopila, že autor je veľmi lenivý a sústredí sa len na jednu líniu diela. To mi nestačí. Viem to, no napriek tomu si musím prečítať aj tretiu časť, a rozhodnúť sa, či to vzdávam úplne. Najhoršie je to, že zvedavosť a vynikajúce vykreslenie psychických pochodov postavy mi nedovolia len tak s touto sériou skoncovať. Je návyková. Neodolateľný je aj silný pocit, že v ďalšej časti by sa mohlo odhaliť viac z minulosti. Asi nás autor necháva stále v nevedomosti z určitého dôvodu. Chcem tomu veriť.

Hodnotenie: 3/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Absynt.
Knihu si môžete kúpiť priamo na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly