streda 7. novembra 2018

Edward St. Aubyn - Patrick Melrose: Nerieš to

https://www.absynt.sk/media/2018/10/0/6/patrick-melrose-neries-to-502-size-frontend-large-v-1.jpgVitajte v amorálnej anglickej spoločnosti, ktorej nie je nič sväté.
Dej sa sústredí okolo postavy Davida Melrosa, ktorého všetci uznávajú, alebo prinajmenšom tolerujú. Nikto sa s ním nechce ťahať za prsty.
David je psychopat. Jeho rodina si s ním prežila veľa príšerných vecí. Najstrašnejšie je však to, že hrozné správanie hlavy rodiny zasahuje aj do života päťročného syna Patricka. Otcovo počínanie je čoraz viac nevyspytateľnejšie...


Hneď na úvod musím podotknúť, že som tušila, aký charakter môže kniha mať. Anotácia neklamala ani nepreháňala. Kniha sa nehrá na nejaké intelektuálne čítanie, z ktorého napokon vznikne hnus. Dielo je hnusné, no nepretvaruje sa a snaží sa nám niečo povedať. Pokúša sa nám ukázať, kam dokážu niektorí ľudia klesnúť. Ak to má byť na hrane, tak nech to je. Nerieš to nie je vôbec prvoplánové. Môžete si to všimnúť už na prvých stránkach.

Davida nakrátko uchvátila tým, že splnila, o čo ju žiadal. Natiahol nohu a okrajom podrážky ju nežne pohladil po líci. Absolútne ho opantala dôverou, ktorú mu prejavila, ale nevedel, čo s tým má robiť, lebo už dosiahol svoje. Dokázal, že je schopný vymôcť si od nej podriadenosť.
(str. 17)
 
Prečo chce niekto čítať o dekadentnej spoločnosti s hroznými opismi krutosti a nadradenosti? Od začiatku som vedela, že ak je na to čitateľ vopred upozornený, len o tom to nebude. Bude to mať hlbší význam. Tak aj bolo. Autorov rozprávačský talent vám vyrazí dych a knihu čítate aj vtedy, keď ju už túžite najradšej zatvoriť. Ja som bola akoby zhypnotizovaná. Situácie v deji sú hrôzostrašné, ale nemohla som ju len tak zavrieť a povedať si, že to stačilo. Prečítala som ju za deň. Niečo ma stále nútilo. Bola to príšerná postava psychopatického Davida Melrosa, ktorý chcel mať všetkých a všetko pod kontrolou? Sčasti. Ďalšie osoby boli tiež zaujímavé a majú čo ponúknuť. Buď sú natoľko zlomené, že len prežívajú deň za dňom, alebo ľahkovážne, že im nič neprekáža. Alebo...

Otvárajú sa pred nami dvere do unudenej britskej smotánky. Vidíme, ako môže spolunažívanie so psychicky narušenou osobou ovplyvniť zmýšľanie ďalších ľudí, ktorí sa pohybujú v jej bezprostrednej blízkosti. Ako si ľudia radšej zahryznú do jazyka, namiesto toho, aby mali zastaviť viditeľnú tyraniu a krutosť. Nerieš to nastavuje zrkadlo spoločnosti. Do akých výšin sa môže vyšplhať nevšímavosť? Do akých hlbín sa prepadne duša, morálka a svedomie? Je to znepokojivý obraz.

„Máš pravdu,“ povedal Victor a otvoril dvere auta. „Človek sa vo výsledku musí vzoprieť krutosti, a keď už inak nie, tak aspoň tým, že sa na nej odmietne podieľať.“
(str. 169)

Podľa tejto knižnej série vznikol televízny seriál. Neviem, či si chcem pozrieť to, o čom som čítala. No s určitosťou viem, že si chcem prečítať všetky diely tejto pentalógie. Budem na ne netrpezlivo čakať. Keby zajtra vydali druhú knihu, už by bolo neskoro. Okamžite potrebujem pokračovanie! Takéto rozvrátené osudy sa nedajú len tak opustiť. Veľa vecí zostalo s otáznikom, čo je pochopiteľné. Mám tiež pocit, že niektoré postavy ešte stále neukázali svoj charakter – iba zlomok z neho. Chcem vidieť viac. Mám tušenie, že autor nám ponúkol len „ukážku“ a príbeh sa rozbehne druhou časťou. Verím tomu. Ani úvod nie je zlý (už teraz pociťujeme tú hrôzu), ale je zrejmé, že je to začiatok. Ja hodnotím takto, pretože si nechávam rezervu na zvyšné knihy. Myslím si, že dej bude viac a viac napínavejší a, bohužiaľ, aj zvrátenejší. 

Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Absynt.
Knihu si môžete kúpiť priamo na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly