piatok 14. decembra 2018

Alica Bartková - Ranný lov

https://data.bux.sk/book/035/752/0357525/large-ranny_lov.jpgVraví sa, že protiklady sa priťahujú, no dlho spolu nezostanú. Dominantná Irena a utláčaný Peter sú toho dokonalým príkladom.
Raz niekomu musia pretiecť nervy. Možno obom. A vtedy nastáva katastrofa. No čo keď sa do manželských problémov zamieša záchrana vlastného života? To je už poriadny guláš. Čo teda od knihy môžeme očakávať?


Toto sa mi ešte pri Alicinom príbehu nestalo. Veľmi som sa smiala. Zdalo sa mi, že Ranný lov dáva priestor autorkinej humornej stránke. Nepredpokladala som to. Nebola to jej typická tvorba, teda podľa mňa nie. Bolo to šialené, vtipné, s dávkou akcie, no posolstvo knihy je do značnej miery zašifrované v texte. Pekné myšlienky sú utlmené na minimum. To však neprekážalo. Síce to bolo nezvyčajné, ale tiež dobré. Sem-tam mi jej úvahy o spoločnosti chýbali, ale aj tak tam boli, len človek musel viac pouvažovať. Neočakávala som, že spisovateľka sa môže uberať práve takýmto smerom. Knihu som nemala v pláne čítať, no nečakane si ma našla, a teraz som za to rada. Konečne som videla aj niečo iné ako hlboké myšlienky a stratené existencie. Aj keď...

Dažďová voda na tvári mu už uschla, teraz ju však má postriekanú teplou krvou. Všetko je od krvi. Čelné sklo, bočné sklo, volant, šofér, jeho okuliare, jeho košeľa, aj nohavice. Bojí sa dozadu čo i len pozrieť.
(str. 20)

Oni boli stratenými existenciami. Nemali v poriadku svoj vnútorný život. Život, ktorý sa odohrával v nich. Nie je v dobré, ak je niekto príliš dominantný alebo submisívny. Dá sa povedať, že boli šialení, keď dokázali takto žiť. No napokon sa to zlomilo. Vo veľmi nesprávnom čase. Ich manželstvo je v troskách, zabíjajú sa pohľadmi a do toho všetkého sa stane zločin, ktorý im úplne zmení ich svet. Nestíhala som sa čudovať, aká spleť udalostí sa vytvorila.

Bartková zase zostavila neskutočné situácie. Nie mysteriózne, ako je to u nej zvykom, ale tento raz dotiahnuté do väčšieho extrému. Ak nad tým popremýšľam, môžu mať reálny základ. Niektorí manželia si časom začnú liezť na nervy. Bolo ale zaujímavé sledovať, ako sa spisovateľka odklonila od svojho zvyčajného štýlu a skúša ísť inou cestou. Vydarilo sa jej to. Táto kniha si vás získa od prvej stránky - svojím humorom a vzťahmi na hrane normálnosti. Jediné, čo by vás mohlo sklamať, je rozuzlenie. Ja som na to, bohužiaľ, prišla veľmi skoro. Odhalila som pravý zámer. Netuším, či sa to Alica snažila skryť, no bolo to zrejmé. To bola jediná chybička krásy na jej diele. Čakala som niečo prekvapujúcejšie. Toto som šípila už od začiatku.

„...Veď ani neviem, čo vlastne robíš! Prihlúple slogany a reklamy pre debilov?“
„Sám si debil!“
„Inteligentná odpoveď! Také slogany vymýšľaš?!“
„Kretén!“
„Vážne, čo si naposledy vymyslela? Čo chce na meniny náš Peter – no predsa sveter? Mimochodom, svetre mi už nekupuj!“

(str. 83)
 
Ranný lov je krátkou knihou, no má čo ponúknuť. Doteraz vôbec netuším, ako sa autorke vždy podarí napísať nie veľmi dlhý príbeh a pritom doň zahrnúť všetko, čo má mať, a o nič nás neukrátiť. Aj tu to zvládla bravúrne. Pridanou hodnotou bol humor. Moja druhá ukážka v recenzii je len malou ochutnávkou. Myslím si, že keď sa vám páči, budete sa pri čítaní dobre baviť. Podľa mňa však rozuzlenie pokrivkávalo (bolo až príliš zjavné), takže ju hodnotím takto: 

Hodnotenie: 4/5
 
Za knihu z celého srdca ďakujem autorke.
  Kúpiť si ju môžete napríklad v Martinuse.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly