štvrtok 4. januára 2018

Kristína Ježovičová - Uväznená v čase

https://images.gr-assets.com/books/1435428110l/25806088.jpgChceli by ste cestovať v čase?
Dvojčatám Alexandre a Matejovi sa to podarilo, no aké to malo následky?
Brat sa zdôveril sestre, že zostrojil stroj času a chce sa vybrať do devätnásteho storočia, pretože sa túži stretnúť so svojim idolom – zlým grófom, ktorý poburuje spoločnosť svojim správaním.
Alexandra nachádza prístroj určený na cestovanie časom v pivnici, ale brata nikde. Z odkazu sa dozvedá, že on svoj vynález už vyskúšal a je rad na nej.
Keď jeho ponuku príjme a zrealizuje to, čo od nej chcel, zisťuje, že je úplne inde, kde sa mala pôvodne nachádzať. Čo teraz? Ako si poradí sama a v neznámom prostredí?
Stretne však muža, ktorému zachráni život a všetko je už jasné. Alebo?


Historické romance ma nikdy nelákali, no Kike som verila, že ju napíše dobre. Pred pár dňami som si zaumienila, že si prečítam všetko od tejto autorky – teda, všetko, čo napísala sama. O chvíľu sa k tomu blížim – chýbajú mi len dve knihy. Už sa nezamýšľam, o čom sú jej príbehy, lebo viem, že ich napísala ona a jej diela mám rada.

Toto je prvá kniha, ktorú vypustila do sveta a ja som tento fakt príliš podcenila. Stále vravím, že štýl písania autora sa nemôže meniť. Stojím si za svojimi slovami, ale to nie je pravda, keď sa spisovateľ hľadá, ešte nie je vyformovaný a tvorí svoju prvotinu. Myslím si, že všetko prichádza časom – nenapodobiteľný štýl, príznačné zvraty, prosto to, čo autora definuje. Pri čítaní tejto knihy som si to uvedomovala viac, ako kedykoľvek predtým. Podľa mňa to od Kristíny Ježovičovej – takej, ako ju poznám dnes – bolo na míle vzdialené. Zdalo sa mi, že v príbehu nebolo žiadne viditeľné posolstvo. To ma sklamalo.

Cítila sa paralyzovaná a celý svet sa jej zdal hrozný. Ocitla sa v zlom sne, uväznená v hlúpej časovej slučke, z ktorej nechcela uniknúť, pretože stále dúfala, že sa niečo zmení.
(str. 15)

Celý dej bol veľmi nelogický, mätúci a strácala som sa v tom. Páčilo sa mi iba prepojenie anglickej histórie a fikcie. Toto sa mi pri spisovateľkinej tvorbe ešte nestalo. Nechcelo sa mi veriť a musela som sa priam premáhať dočítať to. Áno, chápem jej zámer, no pre mňa to bol jeden nekončiaci zmätok. Mala som pocit, že ona mala pocit, že môže do dejovej línie umiestniť všetko, čo jej napadne, pretože to zachráni záver, ktorý bol síce dobrý a všetky nelogické situácie objasnil, ale mne to nestačilo. Kika nechávala voľný priebeh fantázií. Dokážem si predstaviť, ako sa pri písaní svojej prvej knihy bavila, no ja som si čítanie neužila. Možno keby som jej diela čítala chronologicky, bola by to iná pesnička, ale teraz som stále porovnávala Uväznenú v čase s jej inými úžasnými počinmi a nedokázala som pochopiť, ako ich mohla napísať jedna a tá istá osoba. No aj tak som videla jedno pozitívum: pre mňa, ako jej kamarátku, je skvelé vidieť, aký pokrok dosiahla. Je to priam neuveriteľné.

Cítila sa absolútne potupená, v hĺbke duše ľutovala, že sa podujala na toto dobrodružstvo. Už druhý deň sa nesprchovala, ani neumývala. Koža pod parochňou a na tvári ju svrbela. Telesné potreby musela vykonávať do nočníka ako malé dieťa a navyše, všetko sa vylievalo do potoka, ktorý tiekol za hostincom. Chýbali jej vynálezy a výdobytky jej doby, budúcnosti.
(str. 44)

Možno som príliš prísna, pretože dobre viem, čoho je autorka schopná a táto kniha nedosahuje jej kvality, no nemôžem inak – nepáčila sa mi. Asi olej do ohňa prilial aj fakt, že to bola historická romanca. Verila som však, že od Kiky si dokážem prečítať všetko a nič mi nebude prekážať. Teraz som sa zmýlila. Autorka píše úžasne, s tým som nemala problém, no tých výmyslov, ktoré položila na papier, bolo, podľa mňa, veľa. Ak máte radi tento žáner, určite sa po knihe poobzerajte, lebo vás môže milo prekvapiť. Ja som ale kvôli autorke opustila svoje zvyky a nedopadlo to dobre. Je mi to ľúto.

Hodnotenie: 2/5

Za poskytnutie e-knihy ďakujem autorke.
Môžete si ju kúpiť napríklad v Martinuse.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly