piatok 3. novembra 2017

Peter Swanson - Na zabitie

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98548603_0.jpgTed a Lily sa stretnú na letisku a z cudzincov sa razom stanú spojenci.
Hrajú sa hru na úprimnosť, ktorá o ľuďoch povie viac ako by čakali. Neznámi odhalia aj to, čo by nemali. Rozhovor sa nebezpečne zvrtne.
Ted sa posťažuje svojej novej spoločníčke, že s manželkou to nemá ľahké. Čo sa mu kedysi zdalo ako vrúcny cit, je teraz len pretvárka. Vie, že mu je neverná. Povie, že sa jej potrebuje zbaviť, aby mohol žiť pokojný život.
Lily jeho rozprávanie zoberie vážne a sľúbi mu, že vymyslí geniálny zločin. On sa do nej časom zamiluje a už si predstavuje, ako spolu budú žiť. Začína sa tešiť z toho, ako ich plán vyjde a nechytia ich...


Mám strach, že pomocou slov vám nedokážem vysvetliť, aký je tento triler strhujúci, kvalitný, excelentný. Ešte teraz sa z neho spamätávam. Príbeh prebral znaky tvorby Gillian Flynnovej a ja som si ho neskutočne užívala. Fanúšikovia tohto žánru by si to mali určite prečítať. Nepôjde vám to do hlavy. A ten záver! Bože, ten záver... Takto si predstavujem vynikajúce písanie. Autor ma ťahal za nos do úplného konca a nakoniec som nemohla robiť nič iné, len sa smiať. Tak ma dobehol a ja som mu to zjedla aj s navijakom.

Hrozilo, že sa pripijem a priveľa vyzradím, ale také sú koniec koncov letiskové pravidlá. Aj keď moja spoločníčka býva necelých štyridsať kilometrov odo mňa, jej meno som už zabudol a vedel som, že je len malá šanca stretnúť ju ešte niekedy v živote.
(str. 12)

Kniha je písaná z viacerých pohľadov. Každý pohľad je ukončený v tom najlepšom a ja som si na konci kapitol hrýzla nechty. Z jedného „nerváku“ ide čitateľ do druhého. Postavy sú čitateľné, možno budete mať na začiatku pocit, že vás už nič nedokáže prekvapiť a že oficiálna anotácia prezradila veľa. Aj ja som mala ten dojem, no fakt, že sú všetci psychopati ma držal v strehu. Niečo nie je v poriadku. Nie je normálne, aby tí najväčší šialenci odhalili svoje zámery. Mala som pravdu. Tie veci, ktoré sú jasné, zamestnajú tak veľmi vašu pozornosť, že sa vôbec nebudete sústrediť, čo sa deje medzi riadkami. Odbočky od hlavnej dejovej línie vás ešte viac zmätú, takže autor sa pekne zahrá s vašou pozornosťou. Jedná sa o minulosť hlavných hrdinov, ktorú budete postupom času považovať za rovnako dôležitú ako jadro príbehu. Na začiatku u vás však môže prevládať názor, že si uzurpuje miesto len kvôli tomu, aby spomalila plynutie deja. Nie, omyl.

„...Ako som už spomenula, každý nakoniec zomrie. Ak by ste zabili manželku, len by ste urobili to, čo aj tak nevyhnutne príde. A mnoho ľudí by ste pred ňou uchránili. Je to stelesnené zlo. Robí svet horším...“
(str. 36)

Peter si vytvoril vynikajúci plán, ako napredovať. Dáva nám pocit, že už všetko vieme, ale ak človek tuší, čo bude ďalej, nedáva pozor. Mne sa to stalo, no aj tak ma stále dokázal zmiasť. Po tom, čo som sa začala maximálne sústrediť, lebo som prestala spisovateľovi dôverovať, mi moja koncentrácia veľmi nepomohla a permanentne som sa chytala do pascí. Pripravení alebo nie, to je jedno. Prekvapí vás tak či tak. Bola som zúfala. Už dlho som nečítala niečo také sofistikované. Síce som bola nahnevaná, že o ničom neviem, až kým sa to nestane, no zároveň som si to nesmierne vychutnala.

Dospel som len k jedinému záveru, že Miranda je monštrum a ja ju musím zabiť.
(str. 51)

Je možné, aby sa z jednej vraždy stalo viac? Prečo? Autor roztočil kolotoč, ktorý nemožno zastaviť. Čitateľ si namáha závity ako len vládze, no jeho ďalšie kroky nedokáže predpokladať. Na zabitie je naozaj román „na zabitie“, pretože som bola nervózna, že som nič neodhalila a bola som z toho rozladená. Na druhej strane som však tento fakt zbožňovala, lebo som si nemyslela, že si ešte teraz prečítam niečo, čo svojou kvalitou vybočuje z radu a nechá ma tápať. Toto je synonymum pre geniálny triler. Musíte si ho prečítať aj vy, pretože ak nie, možno by ste mohli ľutovať. 

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Aktuell.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

1 komentár:

  1. Četla jsem před časem a nemohla jsem se odtrhnout! Opravdu vynikající thriller!

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly