nedeľa 9. novembra 2014

Natalia Sanmartin Fenollera - Procitnutí slečny Primové

http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/w/278/img/catalog/img/981.jpgSlečna Primová hľadá pokojné miesto, kde by konečne cítila, že je doma. Ovenčená rôznymi titulmi prichádza do mestečka, kde sa zastavil čas a jeho obyvatelia sa správajú zvláštne - akoby prišli z iného storočia. Vzdelanej mladej slečne sa zmenia všetky ideály, v ktoré verila, a jej nový zamestnávateľ, ktorého meno zostáva pre čitateľa neodhalené, jej rúca vlastné názory na svet v diskusiách, ktorým niet konca, pretože ani jeden nechce ustúpiť. Slečna zisťuje, že na život sa dá pozerať aj inak a práve šéf jej otvorí oči, no a ona otvorí oči jemu. Ako napokon skončí tento intelektuálny súboj? To sa dozviete v tomto nádhernom románe, ktorý má všetky znaky klasiky. Neveríte? Len si ho prečítajte...

A tu spočíva ten hlavný problém, prečo sa podľa mňa nedá kniha hodnotiť: autorka sa tak neskutočne priblížila klasike, ale ponechala dej v tomto storočí, že niektorí čitatelia môžu byť zmätení alebo milo prekvapení. Existujú iba dva extrémy; buď príbeh milujete, alebo ho nenávidíte. Do akej skupiny patrím ja? To sa čoskoro dozviete.

Bolo cítiť, že autorka si váži svoje hlavné postavy, pretože používala láskavý humor, no na druhej strane o nich písala ako o knihovníčke a "mužovi z kresla", čo mi na začiatku vyčarilo úsmev na tvári, ale postupom času som už vážne chcela zistiť, ako sa hlavný hrdina volá. To sa mi, bohužiaľ, nepodarilo. V celom diele nie je zmienka o jeho mene. Zostala som týmto zistením zaskočená. Doteraz neviem, či mi tento ťah prekáža alebo nie, no určite je to veľmi čudné. Zatiaľ som sa s takýmto rozhodnutím spisovateľa nikde nestretla.

Ostatné postavy boli svojské, ale do atmosféry príbehu dokonale zapadli. Ak budete čítať túto knihu, ocitnete sa v inom storočí. V mestečku, kde každý pozná každého a kde sa klebety rozkríknu o pár sekúnd. No v konečnom dôsledku to je vľúdne prostredie, priam stvorené na pokojný život, pretože obyvatelia striktne odmietajú vplyv modernej doby a svoje deti učia radšej doma, lebo nechcú, aby im škola zničila ich rozlet. Pre slečnu Primovú, vlastníčku všakovakých diplomov, je to rana pod pás a vtedy sa začínajú jej problémy s pobytom v takomto prostredí. Môže racionálna a zároveň krehká osôbka pochopiť tieto rozdiely a akceptovať ich?

Ako som už spomenula, v Procitnutí slečny Primové sa nevyhnete intelektuálnym úvahám. Musíte mať aspoň základné znalosti o filozofii, aby ste porozumeli kontextu  rozhovoru, ktorý sa bude ďalej rozvíjať. Bolo by vhodné poznať mená filozofov a vedieť aspoň v skratke ich učenie, pretože v knihe sa skoro nič neobjasňuje. Mám pocit, že táto kniha je pre pravých intelektuálov. Samozrejme, že ani svetovým skvostom literatúry sa tu nedá vyhnúť, takže najlepšie je, keď ste prečítali známych svetových velikánov. (Nerada to priznávam, ale touto knihou som zistila, že mám v literatúre medzery - alebo lepšie napísané - všetko, čo som z klasiky čítala, som už zabudla. Filozofia mi problémy nerobila, pretože ju ovládam.)

Napíšem pravdu; vôbec neviem, ako by som Procitnutí slečny Primové mala hodnotiť. Je to zložité, lebo spisovateľka napísala nezvyčajný príbeh, ku ktorému by sa malo pristupovať odlišne, ako ku iným dielam, pretože je iný. Svojou odlišnosťou núti čitateľa rozmýšľať, či sa mu táto inakosť páči alebo nie. Verte mi, tieto úvahy nie sú ľahké, pretože existujú dva rozličné uhly pohľadu, ako sa na dielo pozerať, a podľa toho ho budete milovať alebo ho úplne zatratíte. Teraz sa nedá s určitosťou napísať, pre akú cieľovú skupinu je kniha určená, ale domnievam sa, že ak máte radi klasiku, tento nezvyčajný literárny počin budete zbožňovať tak, ako ho zbožňujem aj ja.

Hodnotenie: Táto kniha sa nedá vôbec hodnotiť. Buď ju budete milovať, alebo ju zatratíte. Nie je nič medzi tým.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Knihcentrum.
Ak obľubujete klasiku, knihu si môžete kúpiť v tomto skvelom internetovom kníhkupectve.

3 komentáre:

  1. Perfektná recenzia :) ! Kniha vyzerá veľmi zaujímavo a normálne si ma na ňu navnadila :D.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zaujímavá recenzia, ja som na knihu zvedavá a veľmi sa na ňu teším a po tvojej recenzii ešte viac.

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly