pondelok 21. januára 2019

Alica Bartková - Zbierky poviedok

https://data.bux.sk/book/038/514/0385147/large-vred.jpgČítam poviedky iba sporadicky, pretože som si doteraz myslela, že potrebujem hrubú knihu, aby som bola spokojná. Mala som pocit, že vždy, keď si niečo krátke prečítam, chcem vedieť viac. Ako sa to ďalej vyvíjalo? Cítim sa o niečo ukrátená. Aj tu som mala tento pocit, ale vôbec mi to neprekážalo. Poviedky boli tak geniálne napísané, že najprv som sa nad každou dlho zamýšľala a až potom som šomrala, že by si zaslúžili samostatnú knihu.
Každý príbeh je niečím výnimočný a drží celú zbierku na vysokej úrovni. Nepostrehla som tam ani jedno hluché miesto. Čitateľ sa pohybuje medzi realitou, snami, výplodmi mysle, dokonca dystopiou. Áno, Alica zablúdila aj do tohto žánru, a to ma prekvapilo. Milo. Síce to nebolo najoriginálnejšie (myslím si, že originalita v dystopii už dávno zomrela), no keď sa na to pozrieme ako na pokus, ničím nás neurazí a nerobí hanbu ostatným príbehom.
Páčilo sa mi všetko. Príbehy útočia na naše pozorovacie schopnosti a rozuzlenie vám vo väčšine prípadov vyrazí dych.

Hodnotenie: 5/5


https://mrtns.eu/tovar/_l/165/l165235.jpg?v=1422951400Snesitelná těžkost bytí sa s nami hrá od prvej poviedky a nepoľavuje. Práve naopak: tlak sa stupňuje. Všetky príbehy majú prekvapivý záver (ale nielen ten), ktorý elektrizuje a čitateľ sa nemôže zbaviť zvláštneho pocitu veľmi dlho. Prečo? Aj keď si na začiatku poviete, že sa tam riešia normálne veci spojené s ľudskou existenciou, vždy sa to premení na niečo, čo je mimo nášho chápania, mimo reality, takže musíme každú poviedku analyzovať. Aj keď sú niekedy veľmi krátke, nikdy nejde o prvoplánovú záležitosť. Túto skutočnosť ocení každý náročnejší čitateľ, ktorý potrebuje veci pitvať.
Písanie poviedok autorke ide. Potvrdila to tým, ako ma dokázala zaujať. Je jedno, koľko má príbeh strán, aj tak napísala niečo, čo má hlavu a pätu a dáva dokonalý zmysel. Jej kvalita, ale v malom meradle. Zároveň sú však všetky poviedky veľké svojím spracovaním a odkazom, ktorý sa snažia zanechať. Niektoré sa mi páčili viac, iné menej, ale svojím spôsobom sú dobré. Netreba ale očakávať, že sa vám rad za radom trafia do vkusu.

Hodnotenie: 3/5
 
Za knihu Vred a Snesitelná těžkost bytí z celého srdca ďakujem autorke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly