nedeľa 18. marca 2018

Luke Allnutt - Nebe je naše

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98556825_0.jpg Ukážky vám môžu čo-to prezradiť, tak ich čítajte len na vlastné riziko. Iné úryvky sa mi do recenzie nehodili, prepáčte.

Rob má pokojný život. Má rodinu, ktorú ľúbi a nič by už nemohlo byť lepšie. No vtedy sa začína všetko rúcať, akoby si nejaká neznáma sila povedala, že toho šťastia bolo veľa a treba to zmeniť.
 
Do jeho života sa neľútostne vkradne rakovina a zničí to, čo si cenil najviac. Nedokáže normálne žiť. Sústredí sa len na jeden cieľ; ako túto zákernú chorobu navždy vyhnať z jeho rodiny. Úplne ho to zničí. Musí sa s tým naučiť žiť.
Ocitne sa na dne, bez nádeje, úplne vyčerpaný a plný nevyslovených otázok, ktoré sa bojí položiť. Svet sa mu rúca pod nohami a on nemá silu tomu zabrániť.


Kniha je plná bolesti, výčitiek, obviňovania... Autenticky zachytáva boj s rakovinou, pretože autor si touto hrôzou prešiel. Bolo to cítiť. Vedel, o čom píše, lebo to sám zažil. Dej je nasýtený pocitmi, no, bohužiaľ, som ich nevedela zachytiť a prežiť, lebo mi v tom zabránil spisovateľov štýl písania. Veľmi som chcela mať tento príbeh rada, aj kvôli tomu, čo Luke prežil, ale podľa mňa je lepšia konštruktívna kritika ako neopodstatnená chvála.

Jack seděl u plastového stolku mlčky a pečlivě rozebíral svůj hamburger. Sledovali jsme ho, jak metodicky vyndává kyselé okurky, seškrabává omáčku a potom jí v důstojném tichu. Když dojedl, usmál se, kolem pusy měl trochu omáčky a zeptal se, jestli si může dát ještě jeden. Nebylo s ním vůbec nic. Nemohlo být. Jen se na něj podívejte, podívejte se na něj!
(str. 94)

K samotnému príbehu nemám námietky. Po prečítaní som si uvedomila, že ak by spisovateľ písal inak, asi by som plakala a nezastavila by som sa. V istom zmysle mi to aj teraz lámalo srdce, ale všetko stroskotalo na divnom zobrazení postáv. Boli až príliš melodramatické a na scéne sa objavili veci, ktoré mi nezapadli do celkového obrazu. Áno, viem, že rakovina je hrozná choroba (nachádza sa v mojej rodine), ale ľudia v knihe sa správali čudne. Najzvláštnejší bol vzťah manželov. Protiklady sa priťahujú... Možno chcel spisovateľ vytvoriť dokonalý kontrast, no toto už bolo za čiarou. Ona sa mi javila niekedy milá, inokedy arogantná a on bol väčšinu času submisívny s veľkou dávkou rebélie a do toho guláša sa zamiešali veľmi vážne zdravotné problémy. Ich syna Jacka som mala ale rada. Bol najlepšou postavou v diele.

Ďalší problém spočíval v tom, že Luke asi písal spontánne a dopredu si nezaznačil body, ako bude postupovať. Ak mu krivdím, ospravedlňujem sa. Celý text na mňa práve takto pôsobil. Vedel, že pozadie príbehu je dôležité, no opísal ho, akoby sa niekde ponáhľal a chcel sa venovať iba tej najdôležitejšej časti. Minulosť hlavných hrdinov preletel neskutočne rýchlo. Niektoré fakty napísal stroho a tak, akoby sme o nich už vedeli. Nebolo to preňho podstatné, ale čitateľ sa môže cítiť zmätený. Viem, ako zle sa objasňujú súvislosti, no radšej žiadne ako umelo dosadené.
 
Ten okamžik, když jsem se probudil. Sekunda, milisekunda, možná méně. V tom dusném světě mezi světy bylo prostě další ráno, sluneční svit a škola, pozdní snídaně a veselé hašteření. A potom jsem se rozpomněl a přál jsem si, abych se mohl vrátit a probudit se ještě jednou...
(str. 176)

Dej je smutný. Ak si odmyslím všetky skutočnosti, ktoré mi na diele prekážali, samotná kostra príbehu je zvládnutá úžasne. Rieši sa tam zúfalá snaha pomôcť milovanej osobe prekonať to najťažšie obdobie a pritom aj seba udržať nad hladinou. Nie je to ľahké. Topiaci sa aj slamky chytá... Vtedy uvažujete nad možnosťami, nad ktorými by ste v normálnej situácii iba mávli rukou a hneď ich zavrhli. No bezradný človek je ochotný urobiť všetko. Podstúpiť akékoľvek riziko, aby sa jeho život vrátil do starých koľají. Tento aspekt bol opísaný reálne, takže ma mrzí, že iné hľadiská knihy pokrivkávali.

Nebe je naše je prvotina britského spisovateľa žijúceho v Prahe. Vychádzal zo svojich skúseností s rakovinou. Príbeh má všetky predpoklady na to, aby sa stal emocionálnou búrkou, ale mne spracovanie nevyhovovalo. Autor má veľa možností, ako vylepšiť svoje písanie. Toto bol jeho prvý pokus. Možno to nemá žiadne nedostatky (príbeh je sám osebe dobrý), no ja som ich tam videla. Tento počin má vyjsť aj slovensky - v máji. Som si istá, že si obidva preklady získajú fanúšikov, no moje kritické oko videlo viac chýb než by malo.
 
Hodnotenie: 3/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly