nedeľa 18. februára 2018

Yuval Noah Harari - Sapiens (Stručná história ľudstva)

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98559209_0.jpgDôkladný a v každom smere odôvodnený pohľad na našu spoločnosť. Od začiatku ľudstva až po dnešok.
Otvorí vám oči a už sa na nič nebudete pozerať tak ako predtým. Niektoré veci budete poznať, pretože to patrí ku všeobecnému vzdelaniu človeka, no nikdy ste si ani nepomysleli, že je za tým niečo viac.
Profesor Yuval Noah Harari je historik ako žiadny iný. Takýto priamočiary prístup k dejinám ste ešte nezažili. Budete v šoku.


Tejto knihy som sa bála, ale zároveň ma lákala. Čo keď ma bude nudiť, nebudem nič chápať alebo pri nej zaspím? Zvedavosť bola však silnejšia a napokon som netrpezlivo čakala na vydanie. Zamýšľala som sa, či sa dá všetko o nás zhrnúť do 400-stranovej knihy, aby to bolo zrozumiteľné a kompletné. Podarilo sa to autorovi? Výsledok ma veľmi prekvapil a vôbec som netušila, čo sa mi to dostalo do rúk.

Neverte ľuďom, čo objímajú stromy a tvrdia, že naši predkovia žili v harmónií s prírodou. Toto spolužitie riadne škrípalo. Dávno pred priemyselnou revolúciou boli Homo sapiens spomedzi všetkých organizmov rekordérmi v schopnosti, ako vyhubiť väčšinu rastlinných a živočíšnych druhov. Vyslúžili sme si tým nelichotivý titul najvražednejšieho druhu v dejinách biológie.
(str. 80)

Od začiatku som bola nadšená. Takúto interpretáciu dejín som si nepredstavovala. Predstihlo to moje očakávania. Vystihovalo to zrozumiteľné vysvetlenie zložitých odborných faktov a procesov, veľká dávka nadhľadu, priamočiarosť, nič iné len čo najväčšia úprimnosť. V knihe sú aj obrázky, mapy a schémy, takže ak by sa vám stalo, že by ste niečomu nechápali, môžete sa spoľahnúť, že tento materiál vám pomôže zorientovať sa. Osobne si ale myslím, že neexistuje téma, ktorej by ste nerozumeli. Ako si môžem byť taká istá?

Autor všetko podrobne vysvetlí – od opíc až po umelú inteligenciu. Pomáha si príkladmi z histórie, poviedkami, ktoré zabezpečia, že jeho rozprávaniu porozumie aj školák. (Keď sme už pri škole; Sapiens môže byť výborná pomôcka na občianskej výchove a dejepise. Ako doplňujúci materiál, ktorý by študentov zaujal.) Yuval nasmeroval svoju kreativitu správnym smerom, takže sa stretnete s tým, že odborné termíny vysvetľuje na vlastných príbehoch, ktoré si vymyslel. Sú ľahké na pochopenie, no zároveň vysvetľujú zložité vzťahy medzi javmi, s ktorými sa nás snaží oboznámiť.

Dlho som premýšľala, ako je dielo usporiadané a doteraz na to neviem prísť. Najprv sa zdalo, že chronologicky, no keď sa začali zjavovať vzájomné súvislosti a nechaotické skákanie z jednej témy na druhú, už som si nebola istá. Tak či onak, usporiadanie kapitol čitateľa neruší. Autor pri každej téme vyčerpal všetky poznatky, ktoré sa mu ponúkali. K niektorým témam sa dokonca vrátil, aby ich mohol rozobrať aj z inej stránky, takže tento počin sa ako celok uzatvára. Po prečítaní máte pocit, že ste sa oboznámili so všetkými udalosťami, ktoré boli pre ľudstvo prelomové.

Homo sapiens sa vyvinul s predstavou, že ľudia sa delia na nás a tých druhých. „My“ bola skupina bezprostredne okolo vás, nech ste boli ktokoľvek, a „tí druhí“ boli všetci ostatní. Faktom je, že žiadny sociálny živočích nikdy nerozmýšľa o celom druhu, do ktorého patrí. Žiadny šimpanz sa nestará o záujmy celého druhu šimpanzov, žiadny slimák nezdvihne tykadlo za globálnu slimačiu komunitu, žiadny leví alfa samec nefantazíruje o tom, že sa stane kráľom všetkých levov a nad vchodom do žiadneho úľa nenájdete slogan „Robotnice sveta, spojte sa!“
(str. 168)

Bola som trošku sklamaná, že na začiatku boli chyby a preklepy, no to sa stáva. Bála som sa, že tento fakt mi načisto pokazí dobré pocity. Chyby sa vyskytovali len na prvých stranách. Avšak dobrý pocit mi pokazilo niečo iné...

Niet pochýb, že profesor je múdry muž – toľko prepojení s históriou, prítomnosťou a budúcnosťou, výborné vysvetlenia, štatistiky na potvrdenie jeho slov, kombinácia psychológie, politológie, sociológie a ďalších vied, ktoré sa týkajú človeka, museli prísť od niekoho, kto vie, o čom píše a je inteligentný. Nie, nechcem spochybňovať jeho inteligenciu, no od múdreho človeka by som čakala trochu viac rešpektu, keď písal o náboženstvách. Ja som silná ateistka, takže ak sa to zdalo mne ako prekročenie hranice a nulová tolerancia, tak si nechcem ani predstaviť, ako to môže zobrať veriaci. Chápem, že svoje tvrdenia racionálne odôvodnil, no nevidím nič zlé na tom, ak ľudia v niečo veria. Ak neubližujú kvôli svojej viere iným, je to v poriadku. Autor všetky náboženstvá zahrabal pod čiernu zem a zvolil veľmi svojský prístup, ktorý sa nemusí páčiť každému. Buď musíte mať veľkú dávku nadhľadu, alebo tieto časti preskočte. Potom som si uvedomila, že som nesúhlasila aj s inými názormi, no aspoň som mala nad čím rozmýšľať. Tak či tak, odporúčam vám prečítať túto knihu, pretože aj tak je zaujímavá a poučná. Nikdy ste o svete neuvažovali tak ako budete odteraz.

Dielo ponúka odpovede na skoro všetky otázky o ľudstve. Núti vás premýšľať, aj keď sa niekedy s autorom nezhodnete. Musíte si zvyknúť na jeho odlišný spôsob myslenia – nazvala by som to „provokačné myšlienky“. No to na druhej strane zaručuje, že sa na veci pozerá inak a ukáže vám aj iné uhly pohľadu. Možno sa vám Sapiens – stručná história ľudstva bude páčiť celá, alebo len nejaké časti, ale určite vás obohatí o nové, zaujímavé poznatky. 

Hodnotenie: Nejdem hodnotiť bodmi.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Aktuell.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

2 komentáre:

  1. Tak touhle recenzí jsi mě na knížku opravdu nalákala, vypadá zajímavě a jsem zvědavá, jak by působila na mě a jestli by mě jeho přístup k náboženství, tak jak ho popisuješ ty, nějakým způsobem vadil.
    Věc se má totiž tak, že přízel tuhle knihu má, leží nám tu v knihovně, ale já si ji nějak výrazně nevšímala. Teď si ji rozhodně přečíst chci, ale zároveň se mi do ní moc nechce v angličtině, ve které ji máme, tak uvidím, jestli to risknu nebo se jí pokusím sehnat v cz/sk.
    Každopádně skvělá recenze, díky za ni! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)

      Neviem, ako vieš angličtinu, no ja by som s knihou mala problém, ak by som ju čítala v tomto jazyku, pretože by som asi nerozumela všetkému.

      Odstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly