nedeľa 4. februára 2018

Dan Brown - Pôvod

https://data.bux.sk/book/020/334/0203345/large-povod.jpgLangdon je späť s ďalšou záhadou.
Tentoraz sa vydáva do Španielska na prezentáciu svojho bývalého študenta Edmonda Kirscha, ktorý vyhlasuje, že zistil niečo, čo od základov zmení pohľad na svet.
Roberta záhadný objav fascinuje. Vie, že jeho priateľ je úžasný vynálezca. Vôbec však netuší, čo Edmond vypátral.
Zdá sa, že sa to ani nedozvie. Niekto sa snaží toto zistenie úplne pochovať tým, že zabije autora.
Langdon, ako profesor symboliky a ikonografie, videl už skoro všetko. Ale dopad, aký by malo toto odhalenie si nevie ani predstaviť.
Z úcty k zosnulému priateľovi sa podujme nájsť a zverejniť jeho životný výskum. Nebude to jednoduché. Na ceste ho budú sprevádzať nebezpečenstvá.


Dana Browna sledujem už niekoľko rokov – čo a kedy vyjde, či to bude v slovenskom preklade, či je možný predpredaj. Moja sestra ho zbožňuje a ja som jej vždy podávala informácie. Pred piatimi rokmi som si povedala, že aj ja si niečo skúsim prečítať. Moja voľba padla na Inferno. Na sedemdesiatej strane som to vzdala. Javilo sa mi to príliš komplikované, nezáživné a nudilo ma to. Po tejto knihe som však pokukovala dlho a zdalo sa mi, že päť rokov je predsa len päť rokov a ľuďom sa čitateľské chute menia.

Nemusela som mať obavy, pretože Brown ma očaril od prvej stránky. Najprv som si prečítala jednu vetu a hneď som dielo zatvorila. Bála som sa, že som stúpila vedľa a aj keď ma príbeh lákal, nemusí sa mi naozaj páčiť. Čítanie som odkladala – polovicu dňa – ale keď som sa už raz začítala, bola som v pasci. Bolo to geniálne.

Premeral si mužov pred sebou. Nevedeli, že už o tri dni plánuje vystúpiť s verejnou prezentáciou ohromujúcej udalosti s dôkladne pripravenou choreografiou. Keď sa tak stane, ľudia na celom svete si uvedomia, že učenia všetkých svetových náboženstiev majú naozaj jedno spoločné.
Všetky sa od základu mýlia.

(str. 15)

Ohúrilo ma viacero vecí: dielo je zložité, ale aj tak sa číta jedným dychom (pred rokmi som to takto nepociťovala, buď som musela dospieť, alebo – ako hovoria skalní fanúšikovia – je Pôvod iný. Neviem. Nemám to s čím porovnať.), v deji sa strieda fikcia s reálnymi faktami, ale čiara medzi nimi je veľmi tenká. Musíte pátrať, aby ste odlíšili autorov výmysel od reality. Z toho vyplýva ďalšie poznanie; núti vás premýšľať a nezbavíte sa ho ani po prečítaní, lebo si budete overovať fakty.

Naozaj netuším, či majú jeho knihy takýto účinok, ale táto je taká napínavá a zaujímavá, že vám nedovolí pokojne spať. Mne sa o nej aj snívalo, pretože som ju čítala do neskorých nočných hodín, potom som zaspala a v sne sa mi plietlo piate cez deviate. Takže áno, nedá vám pokoj. Musíte sa dostať až na koniec, lebo inak vás rozuzlenie bude mátať. Nevedela som, ako to Brown uzavrie, ale záver ma obral o reč. Tlieskala som mu. Aj keď to bolo prosté, toto by mi v živote nenapadlo. Ešte pri jednom zistení som zostala v šoku; prevažná časť diela sa odohráva v jeden deň. Jeden deň a 524 strán? Opis architektúry, náboženstiev, záhadné okolnosti, napätie, akcia a ... jeden jediný deň (dobre, posledných dvadsať strán nového dňa nerátam). Páni! To je spisovateľ.

Zmietalo ním mnohé – prevaľoval sa v ňom smútok, strach, pobúrenie. Jeden z najoslnivejších mozgov na svete – jeho drahého priateľa – práve verejne popravili tým najbrutálnejším spôsobom. Zabili ho iba okamih predtým, ako chcel zverejniť najväčší objav svojho života.
(str. 125)

Pôvod by sa nemusel páčiť silným veriacim a zarytým ateistom. Dan zobral obidve skupiny a postavil ich do nelichotivého svetla. Ak patríte do jednej z nich, dvakrát si rozmyslite, či si chcete prečítať tento príbeh. Možno sa na veci nebudete schopní pozrieť s nadhľadom a s veľkou pravdepodobnosťou sa nahneváte, že vás autor uráža. To však nebolo jeho úmyslom. Podľa mňa chcel len vykresliť najhoršie črty, aby následne ukázal, že všetky spory sú nelogické. Ja som si dielo veľmi vychutnala. Po rokoch som prišla Brownovi na chuť. Uvedomila som si, že je potrebné dávať druhú šancu spisovateľom, ktorí sa vám nepáčili, pretože váš vkus sa časom mení a niekedy vás vaša zlá skúsenosť odradí natoľko, že sa vyhnete úchvatnému počinu. Som rada, že som Pôvod neignorovala. 

Hodnotenie: 4,5/5
 
http://www.bux.sk/knihy/269929-tichy-vykrik.html

2 komentáre:

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly