streda 1. novembra 2017

Elizabeth McKenzieová - Dáma s veverkou

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98532999_0.jpgProtiklady sa priťahujú, no dokážu spolu fungovať? To je večná otázka. Je možné, aby mali manželia úplne iné záujmy a vôbec sa nechápali? Je takýto vzťah odsúdený na zánik alebo bude láska silnejšia?
Veblen žije vo vlastnom svete. Je citlivá, impulzívna osoba milujúca veveričky. Amatérsky prekladá do nórčiny, píše vlastné texty. Je detsky naivná. Robí len to, čo jej káže srdce.
Paul je šikovný neurológ, ktorý má nádejnú budúcnosť. Vynašiel nástroj, ktorý by mohol pomôcť mnohým pacientom. Veci v jeho živote sa však príšerne skomplikujú o on sa bude musieť rozhodnúť, čo je v živote najdôležitejšie. Peniaze nie sú všetko.
Veblen a Paul sa nečakane stretnú, a ako to už býva, prebehne iskra. Zasnúbia sa, ale od tejto udalosti nejde nič podľa plánu a oni musia popremýšľať, či sa k sebe naozaj hodia...

Hneď ma zaujala obálka, na ktorej bola veverička a po prečítaní anotácie ma upútal aj samotný príbeh. Veľmi som sa obávala, že autorka použije tohto malého tvora, aby manipulovala čitateľom. Možno to robila, no ja som cez moje monológy To je rozkošné a sladké. Nádhera! Ako rozprávka vôbec nič nepostrehla, takže netuším.

Toho večera poskakovala po podlaze podkroví Veblenina domku veverka. Déšť bičoval střechu a brázda nízkeho tlaku ohýbala vysoké stromy, po nichž bylo město pojmenované. Když žalud ztratil chuť, mrskla jím veverka nakvašeně do kouta a Paul pod ní zabušil do zdi.
(str. 10)

Kniha chce poskytnúť pohľad na spolunažívanie dvoch odlišných ľudí, ktorých spojila láska, ale rozdeliť ich môže aj tá najmenšia maličkosť (alebo malá veverica, ktorá je svedkom všetkých partnerských nezhôd). Ak sa do toho zamiešajú svojskí príbuzní, je o zábavu postarané. Veblenina matka je zdá sa príliš sebecká, aby svojej dcére dopriala bezproblémovú svadbu a jej otec žije v psychiatrickom ústave. Nesmiem zabudnúť ani na zvláštnych Paulových rodičov a jeho brata, s ktorým sú večné problémy. Bude vrúcny cit silnejší ako vonkajšie vplyvy? Dajú sa prekonať rozdiely, keď im na krk dýcha rodina a každý si želá niečo iné?

Okamžite som odhalila, že vzťah hlavných hrdinov nie je ideálny. Žena sa rozpráva s veveričkami, muž je zahĺbený do svojej práce a vidí svet v nudných farbách. Dielom nás sprevádza vševediaci rozprávač. Vidíme preto pohľad Veblen, Paula a samozrejme, nášho zvieracieho kamaráta, ktorého si musíte hneď obľúbiť. Čitateľ sa pozerá na minulosť postáv a dotvára si celkový obraz. Dej napreduje, takže nemáme šancu analyzovať niektoré dôležité situácie z viacerých uhlov. Zistila som, že mi to neprekáža. To, čo potrebujeme vedieť, postupom času zistíme.

Na prvý pohľad sa však môže zdať, že postavy sú vykreslené plytko, nemajú hĺbku a nič vám neponúknu, sú zahľadené do svojho vnútra, riešia svoje problémy a keď nastane ich interakcia, je navodená umelo, bez ďalšieho vysvetľovania. Všetci sa snažia prežiť život, na ktorý neboli pripravení. Preto ho žijú väčšinou vo svojej hlave a keď musia komunikovať s prostredím, prináša to veľa humorných a divných momentov. Protagonisti mali potenciál stať sa úžasnými knižnými postavami, keby autorka objasňovala detailnejšie niektoré zmeny ich psychiky. Mala som dojem, že veľmi sa jej do toho púšťať nechcelo, preto nedokážem pochopiť, prečo sa ich teda rozhodla tak tajomne napísať, ak netúžila urobiť podrobnú analýzu. Áno, z textu sa niečo dozvieme, niečo si domyslíme, no mám zlý pocit, že čitateľ si zopár situácií vysvetlí inak ako bolo v pláne. Nič nie je lepšie ako objasnenie autora. Niektorí by mohli povedať, že Dáma s veverkou je psychologický román. Mohol by byť, ak by boli dobre interpretované niektoré situácie. Takto vzniklo z knihy jedno klbko dohadov.

Jistě, vyvstaly drobné neshody, okamžiky přidušené zklamaním nad tím, jak se chová k veverkám nebo jak si cení materiálního vlastníctví, ale celkově měla pocit, že Paul odpovída jejímu romantickému ideálu muže a avatara v tomto světě.
(str. 80)

Úsudok mi zatemnilo moje zistenie, že kniha je ako rozprávka; s dospelými ľuďmi, ktorí riešia problémy, ale s malým tvorom, ktorý možno komunikuje s našim svetom. Bolo to také zlaté. Chcela som tomu dať päť bodov, ale ako som nad všetkým začala premýšľať, zmenila som názor. Spisovateľka ma dokázala perfektne oklamať a bravúrne zakryť nedostatky príbehu. Pri prvom čítaní ich nemáte šancu odhaliť. Úplne vás to očarí. Ak máte radi zlatučké príbehy so zvieratkami, mali by ste upriamiť svoju pozornosť na tento titul.

Hodnotenie: 3/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Knihcentrum.
Ak vás kniha zaujala, môžete si ju kúpiť v tomto skvelom internetovom kníhkupectve.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly