streda 23. augusta 2017

Christine Angot - Nedosiahnuteľná láska

https://images.gr-assets.com/books/1493197873l/34974499.jpgChristine sa zrodila z veľkej lásky, ktorú jej mama prechovávala k vyššie postavenému mužovi Pierrovi. Pre neho to bol len románik a skončilo to, no aj tak im stále písal listy. Udržiaval si odstup, ale zároveň mal potrebu kontrolovať ich.
Jej matka, Rachel, robila všetko pre to, aby jej mohla navzdory chudobným pomerom dopriať život, ktorý ona sama nemala. V knihe sa dozvedáme, aké obety sú ženy schopné priniesť, keď sa jedná o deti.
 
Toto je silný príbeh silnej ženy, ktorá robila v živote chyby, no snažila sa príkladne starať o svoju dcéru. Ukazuje, aké silné puto je medzi matkou a dcérou, a napriek okolnostiam, ktoré nastanú, nikdy nezmizne.

Od francúzskych spisovateľov som si prečítala tri knihy (ak nerátam Malého princa). Ich tvorba ma stále nejako míňala. Necítila som potrebu si niečo prečítať. Nemala som rozhľad. Mala som len jedného obľúbeného autora, takže som vôbec netušila o tejto spisovateľke, až kým sa jej dielo neocitlo v mojich rukách a nevytvorilo z mojich pocitov neidentifikovateľnú zmes zlosti, smútku, šťastia, hrôzy... Zasiahlo ma to. Ani som nevedela ako.

Vo vlaku sa naposledy rozprávali.
„Keby si bola bohatá, určite by som o tom premýšľal.“
„Aha...“
„Premýšľal by som. Áno. Je to pravda. Som úprimný. Vždy som k tebe bol úprimný. Nezoberiem si ťa, vždy som ti to hovoril. A... na tomto dieťati sme sa dohodli.“
„Áno.“
„Si tehotná, ale to na veci vlastne nič nemení, Rachel. Nie? Hovorili sme o tom. Nie?“
„Áno, áno.“

(str. 36)

Od začiatku čitateľ tuší, že Pierre nie je práve najideálnejší muž. Je neurotický, náladový, panovačný, nestály a čo je jeho najdôležitejšia črta; je manipulátor. Zaľúbená Rachel nevníma varovné signály a vrhá sa do vzťahu s ním bezhlavo. Narodenie dcéry považuje za dar. V kútiku duše si myslí, že všetko sa na dobré obráti. Bude to tak?

Život jej pripraví veľa úskalí a nie vždy sú jej rozhodnutia správne. Keď dovolí stretávanie sa otca s dcérou, vtedy sa začne pravá dráma a všetky konflikty. Ona sama nebola v kontakte s druhým rodičom, takže to chce dopriať aspoň Christine, ktorá ho túži spoznať. Lenže keby vtedy vedela, čo sa stane, nikdy by to nedovolila. V deji sa skrýva hrozivé tajomstvo, ktoré sa odkrýva pomaly, no o to viac vás to zasiahne.

Na jednej strane mi na knihe imponoval „francúzsky pátos“, ktorý dodával príbehu čaro a eleganciu, ktorých sú schopní len Francúzi, na strane druhej, ma iritovala ďalšia črta tohto národa; v niektorých momentoch prílišná rezervovanosť a divné správanie. Jeden extrém striedal druhý, ale v konečnom dôsledku sa autorke podarilo zachytiť všetky emócie a ja som ich prežívala s hlavnými hrdinkami tiež. Myslím, že ma dokážete pochopiť len vtedy, ak si prečítate tento výnimočný titul.

„Mami...“
„Čo, srdiečko?“
„Vieš, ja... ja...“
„Čo, srdiečko?“
„Mami. Ja. Ti chcem niečo povedať, mami.“
„Áno, zlatíčko.“
„Vieš, mami, ľúbim ťa viac, oveľa viac, ale oveľa-oveľa viac, ako iné dievčatká ľúbia svoje mamy.“

(str. 65)

Kniha sa môže zaradiť medzi tie kvalitné – či už kvôli zachyteniu emócii, ktoré hneď prejdú aj na čitateľa, alebo zhlukom životných trápení, ktoré vás nenechajú chladnými, až po návykový štýl písania, ktorý môže, samozrejme, niekomu nevyhovovať, no stále vás bude niečo nútiť napredovať v čítaní. Budete chcieť vedieť, ako sa všetky osudy v diele zavŕšia, a či je aj to najsilnejšie puto nenarušiteľné.
 
 
Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Inaque.
Knihu si môžete kúpiť napríklad v Martinuse.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly