piatok 28. júla 2017

Arthur Conan Doyle - Sherlock Holmes: 1. a 2. zväzok

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98509995_0.jpgSherlock Holmes v novom šate! Dve knihy v jednej! Podľa mojich internetových zdrojov - ktoré nie sú vždy správne, priznávam – je Štúdia v krvavočervenom jedno samostatné dielo a Podpis štyroch zas druhé.

Kniha je doplnená o krásne ilustrácie, ktoré vás prinútia zbožňovať túto sériu, aj keď ste nikdy neboli uchvátení týmto svojským detektívom. Je ich iba zopár, no to neprekáža. Možno ja by som uvítala viac obrázkov, ale viem, že niekto ich nemá rád.

Jeho vyšetrovacie metódy sú nezvyčajné, úsudky brilantné, myseľ bystrá. Nie každý si ho zamiluje, no keď sa pozrieme, koľko televíznych spracovaní získal, je nad slnko jasné, že má v sebe nejakú mágiu, ktorá priťahuje ľudí dodnes. Sir Arthur vydláždil cestu novodobým detektívkam. Autori sa stále nechávajú inšpirovať jeho tvorbou.

V tomto prvom zväzku sa Sherlock sústredí na vraždy, ktoré spolu súvisia a záhadu zmiznutia dôstojníka. Avšak, nevyriešených záležitosti je v deji viac. Nechajte sa prekvapiť.


Milujem Sherlocka v hocijakom prevedení. Som závislá na seriáloch a aj na knihách (no dobre, doma som mala len jednu, no už dlhú dobu som si chcela sériu doplniť, o tom, potom) a keď som zistila, že existuje aj takáto krásna edícia, hneď som ju musela mať. Uchvátila ma. Ešte teraz sa na ňu pozerám s úsmevom.

Grafické spracovanie je úžasné – nádherné obrázky, látková záložka, ba čo viac, aj látkový chrbát diela, ktorý je príjemný na dotyk. Jediná vec, ktorá mi kazila dobré pocity, bola veľkosť písma. Ak máte problémy so zrakom, nebudete dvakrát nadšení, pretože vo vydavateľstve asi chceli zvoliť úhľadné, elegantné a hlavne, malé písmo. Toto nebola dobrá voľba. Namáhala som si veľmi oči.

Čitateľ ma môže pokladať za beznádejného sliediča, ktorý do všetkého strká nos, musím sa však priznať, že tento človek vo mne naozaj budil mimoriadny záujem; neraz som sa pokúsil prelomiť ľady mlčania, za ktorými skrýval všetko, čo sa týkalo jeho osoby. Kým však nado mnou zlomíte palicu, spomeňte si, aký prázdny a pustý bol môj dovtedajší život a že len máločo vedelo upútať môj záujem.
(str. 24)

Prvá časť nám objasňuje, za akých okolností sa Holmes a Watson vlastne stretli. Ako si prenajali byt a stali sa priateľmi. Preniknúť Sherlockovi do hlavy nie je jednoduché, ale jeho spoločnosť sa o to celý čas pokúša. Fascinuje ho tak, ako čitateľa. Je to zaujímavá postavička, pri ktorej nikdy neviete, čo urobí, prečo to urobí a aký to bude mať napokon súvis. Je to šialený génius a nedovolí nikomu, aby sa miešal do jeho práce. Vie to, či iní nie a správa sa povýšenecky, no aj tak ho máme radi. Sir Arthur vykreslil jeho povahové črty vynikajúco, takže televíznym scenáristom veľmi zjednodušil úlohu. Zatiaľ všetky filmy a seriály, ktoré som videla, pôsobili vierohodne. Taký, aký je v dielach, je aj na obrazovkách.

Celé objasnenie prípadov prebiehalo, podľa mňa, ležérnym tempom. To vôbec neprekážalo (čiastočná pravda), pretože detektív mal stále niečo v rukáve a myslím si, že Doyle príbehy napísal takým štýlom kvôli jednej veci; chcel, aby sme aj my mali čas na ponamáhanie „závitov“ a, samozrejme, túžil zachovať tajomnosť svojho literárneho hrdinu. Veď čo je lepšie, ako škodoradostný Sherlock – ešte aj divne sa správajúci -, ktorý vie, že pozná rozuzlenie a nás necháva tápať?

Keďže som v priebehu čítania zistila, že Štúdia v krvavočervenom, bohužiaľ, vôbec nesplnila moje očakávania – celý príbeh bol veľmi zvláštny a čakala som, kedy sa skončí - , zatiaľ čo Podpis štyroch som si vychutnala, aj keď sa hrozne ťahal – raz mi to neprekážalo, raz áno - rozhodla som sa diela separovať, aby som sa v tom aj ja vyznala. Škoda, že sa mi nepáčila celá kniha. Teraz to budem musieť hodnotiť tak, aby ste ma chápali.

Zhrnutie:
Štúdia v krvavočervenom bol veľmi ťahavý príbeh, pri ktorom som si nedokázala vychutnať, že dej plynie pomaly. Bola som z toho nervózna a občas som sa priam nudila, ak mám pravdu napísať. Prílišné spomalenie deja nie je nikdy na osoh, hlavne vtedy, keď zrazu autor upriami pozornosť na inú scénu a vy neprestajne rozmýšľate, o čo mu ide. Veľa zmätku pre nič. Mala som zmiešané pocity.
Podpis štyroch je komplikovaný prípad, ktorý vás určite vtiahne do deja. Čo všetko sú ochotní ľudia spraviť, keď sú v hre peniaze? Holmes a Watson tomu prídu na zúbok. Zároveň s vyšetrovaním môže čitateľ zistiť, ako doktor vo svojich zápiskoch odcudzuje drogovú závislosť svojho spolubývajúceho (áno, Sherlock je narkoman).



Krátka recenzia na druhý zväzok

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98538164_0.jpg
Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa - dvanásť prípadov, ktoré Watson s Holmesom riešili v rozpätí rokov 1882 – 1890.
Udivuje ma, že autor žil na prelome 19. a 20. storočia a jeho spisovateľský štýl nie je zastaraný – len keby niektoré veci tak veľmi nenaťahoval, bol by to zážitok čítať a žiadne výhrady by som voči tomu nemala. Jeho tvorba je z inej doby, ale to nič nemení na fakte, že je krásna a nachádza si priaznivcov aj teraz. Nechcem tvrdiť, že je úžasný, že má všetky prípady skvelé, lebo sem-tam sa nájde niečo, s čím nebudete súhlasiť alebo sa vám bude zdať koniec umelo ukončený (ale vždy logický), no ten, kto jeho dobrodružstvá číta, sa nad to dokáže ľahko povzniesť. Práve v tejto druhej časti zase ukazuje, že nie všetky poviedky môžu čitateľovi ulahodiť, ale aj tak knihu prečítame na jeden nádych. Možno sa niekomu budú páčiť zaradom, ale mne nie. Mala som ich rada, no neobľúbila som si ich. Mám svojich favoritov; Škandál v Čechách, Liga červenovlasých, Prípad s totožnosťou, Päť jadierok z pomaranča a Mechanikov palec. Nájdite si aj vy svojich. Podľa mňa je dvojka omnoho kvalitnejšia ako jednotka.
Na tomto titule je najlepšie to, že každý si príde na svoje. Dalo by sa povedať, že poviedky sú krátke, takže knihu môžete odložiť, ak máte nejakú prácu.
Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa som mala doma už dva roky v inej verzii a úprimne, ani po štyroch rokoch recenzovania netuším, ako by som napísala recenziu, preto mi prišlo vhod, že som sa dostala k úplnému začiatku série. Radšej som moje názory z oboch knižných titulov skĺbila do jedného článku. Kniha je aktuálnou novinkou vydavateľstva SnowMouse Publishing.

Ešte raz píšem, rozhodla som sa knihy hodnotiť osobitne. Ako vidíte, body stúpajú, takže som veľmi zvedavá, čo prinesie ďalší diel.

Štúdia v krvavočervenom: 2/5
Podpis štyroch: 3/5
Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu SnowMouse Publishing.
 Knihy si môžete kúpiť napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly