streda 25. októbra 2017

Katarzyna Boni - Ganbare! Workshopy smrti

https://www.absynt.sk/media/2017/09/0/4/ganbare-workshopy-smrti-332-size-frontend-large-v-1.jpgJaponci si už prežili veľa. Kedy to skončí? Cunami, zemetrasenia, jadrové pohromy. Všetky udalosti sprevádzala smrť, vedľa ktorej sa museli naučiť žiť.
Kniha skúma, ako tieto katastrofy formovali psychiku tých, ktorí prežili. Nie je to ľahké čítanie.
Čitateľ vidí všade tieň pominuteľnosti, ktorý sa ľudí drží ako kliešť. Skoro všetky ich aktivity súvisia s druhým svetom. Svetom, kam odišli ich najmilší. Dá sa takto fungovať? Stále sa niečoho báť? Ako sa to dá zvládnuť?
 
Novinárka Katarzyna Boni sa vydala do ťažko skúšaných oblastí Japonska, aby zistila, ako obyvateľov poznačil permanentný strach z toho, čo prinesie budúcnosť.

Kniha mi v určitých smeroch zmenila pohľad na túto krajinu. Je zvláštne, že roky niečomu veríte a potom príde jedna reportáž a vy musíte chtiac-nechtiac zmeniť názor. Sama som bola v šoku, že niektoré povahové črty Japoncov ma milo (alebo nemilo) prekvapili. Mala som pocit, že ich ako národ poznám. Že poznám ich mentalitu, no úplne som sa mýlila.

Viděli pračky, v jejichž bubnech žili žlutomodří mořští šneci, a větráky, za kterými se schovávali rejnoci. Jednou našli pod vodou peněženku, jindy zase album s fotografiemi nebo podepsanou slohovku.
Oni ale hledají kosti.

(str. 24)

Do rúk sa mi dostala knižná prvotina. Autorka už svoje články publikovala, no Ganbare! Workshopy smrti je jej knižný debut. Dielo je úžasné, ale klamala by som, ak by som tvrdila, že to nebolo cítiť. Bolo. Prekážalo mi, že na začiatku menej jasných kapitol nie je napísané, ako sa dostala k príbehu (vysvetlila to až na konci) a miešala duchovný život s tým svetským. Chápem, že to nemožno oddeliť, no kým som si zvykla na štýl písania, bola som mierne zmätená a nevedela som, čo čítam a či to zapadá do celkového obsahu knihy. Myslím si však, že sa pred ňou rozprestiera sľubná kariéra. Chce to len čas a skúsenosti. (Alebo zvyknutie na odlišné písanie. Niektoré kapitoly nedávajú zmysel hneď na začiatku. Musíte sa k nemu dopracovať. Mozog vám bude pracovať na plné obrátky. Doteraz neviem, či je to zlé alebo dobré. Reportáž sa mi veľmi páčila, no niekedy som tápala. Všetko sa zlievalo, ale potom som už veci dokázala rozoznávať. Realita? Príbeh o bohoch? Oboje? Nikdy neviete, a preto vás to bude nútiť napredovať. Ani sa nenazdáte a ste na konci, s pocitom, že všetko do seba dokonale zapadlo. Bravúrne.) Nedokážem sa však zbaviť pocitu, že Katarzyna si vybrala ten ťažší spôsob, ako spájať fakty a mytológiu v jedno.

Ak si prečítate dielo, musíte sa zmieriť s tým, že nič, čo ste doteraz vedeli, vám nepomôže. Obraz, ktorý nám predkladajú média, je slabý odvar. Bolesť, myšlienky na smrť a viera v posmrtný život sú oveľa silnejšie. Beznádej, zúfalstvo, samovražedné sklony sú prítomné a priam hmatateľné. Všade sa pohybujú duchovia. Sú to mestá duchov... Aj živí sa už začali prispôsobovať. Nikdy nevedia, kedy zomrú, takže majú aspoň dostatok času na prípravu. Keď som videla pred rokmi v správach, ako si skúšajú pobyt v truhle, nedokázala som to pochopiť. Kto by to už dobrovoľne robil? Asi zošaleli. No teraz som plakala. Spomenula som si a spojila som to, čo som videla, s tým, čo som čítala a dávalo mi to perfektný zmysel. Človek by asi nemal súdiť, kým nezistí všetky súvislosti. Pomaly sa to učím... 

Na hřbitovech roste radioaktivní tráva. Naši předkové na ní musí každý den hlědet. Kromě nich nám nikdo jiný nezůstal.
(str. 206)

Psychicky a fyzicky zranení ľudia, ktorí sa snažia žiť ďalej svoje životy. Ktorí sú v stálom ohrození. Nevedia, kedy nastane ich posledný deň. Sú príliš fixovaní na smrť, a to vami otrasie. Celý čas sa pripravujú na to, čo nastane. Byť v strehu nie je rozmar, je to nevyhnutnosť. Ako sa cítia po všetkých tragédiách, čo ich postretli? Aký význam má pre nich mytológia? Vieme, že oni neradi dávajú najavo emócie, no čo keď sa tejto novinárke podarí preniknúť pod ich hrubý ochranný obal?

Hodnotenie: 4/5 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Absynt.
Knihu si môžete kúpiť priamo na tejto stránke.

2 komentáre:

  1. Tak tohle musí být opravdu silný příběh! Nikdy jsem o knize neslyšela, ale velmi mě zajímá, děkuji za tip!
    Knihokopka

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly