pondelok 26. júna 2017

Linda Greenová - Nezatváraj oči

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98532199_0.jpgAko môže dopadnúť nevinná skrývačka s malým dieťaťom? Čistou pohromou. Zatúla sa a neviete ho nikde nájsť. No toto nie je prípad trojnásobnej matky, ktorá vystupuje v knihe. Svoju dcéru hľadala všade. Zmizla. Zľahla sa pod ňou zem. Najprv si myslela, že sa ukáže. Že je to súčasť hry, no pekelne sa mýlila. Napokon volá políciu, ktorá rozbehne pátranie. Kde mohlo odísť štvorročné dievčatko? Bol to únos?

Dielo je odlišné, pretože od začiatku vieme, kto dieťa uniesol. Poznáme totožnosť, no vôbec netušíme všetko. Myslela som si, že ma nič neprekvapí a príbeh bude na takej istej úrovni až do konca. Príšerne som sa mýlila. Viac som sa ani nemohla. Zaznamenala som tri zvraty, ale obrovské.


Musím sa priznať, že som si oficiálnu anotáciu nečítala veľmi pozorne. Nevedela som, že už vinníka poznáme, a keď som to zistila sama, dvakrát nadšená som nebola. Čo je toto za knihu? Veď mi povedali všetko podstatné. Ako to môže byť thriller? Doteraz nedokážem pochopiť zaradenie tohto bestselleru, lebo sa mi nezdal až taký napínavý, len vynikajúco vykreslil psychické problémy postáv. Lepšie by bolo pomenovanie psychologický román. Ak by to bolo napísané tak aj na obálke, čakala by som presne to, čo som dostala. Príbeh bol dobrý, no ľudia budú mať iné nároky, pretože je to vraj thriller, čo podľa mňa kniha nespĺňa.

Vrátim sa k stromu, pri ktorom som rátala, a lovím v pamäti jej zvyčajné skrýše. Postupne všetky obídem: pamätník obetiam vojny, hojdačka z pneumatiky trochu ďalej od ihriska, tabuľa s ponukou zmrzliny, každý kriak i strom. Márne.
(str. 31)

Odhliadnuc od toho, bola kniha napísaná veľmi kvalitne. Bolo zaujímavé pozorovať, ako sa s nami môže myseľ zahrávať, aké bludy môže plodiť. Čo všetko dokáže aktivovať veľký smútok? Smútok zo straty milovaného dieťaťa, keď sa viníte vy? Neprestajne som krútila hlavou. Ako zrazu človek nevie rozlíšiť realitu od výmyslu chorej mysle? Má sa právo ďalej starať o deti? Nie je to nebezpečné, keď je daná osoba labilná? Je prednejšie zabezpečiť rodinu alebo sa radšej venovať svojim ratolestiam? Čo je lepšie riešenie? Existuje dobrá voľba? Tieto a mnohé ďalšie otázky načrtne táto novinka. No niektoré zostávajú nezodpovedané. Musíte si na ne odpovedať sami.

Viem, čo musím urobiť. Toto dieťa treba ochrániť pred vlastnou rodinou. Niektorí ľudia by nemali byť rodičmi. Nezaslúžia si to!
(str. 50)

Popravde, mala som radšej časti so ženou, ktorá dieťa uniesla. Nemala to v hlave v poriadku, a preto som rada sledovala jej myšlienkové pochody a fakt, že sa jej všetko zlievalo. Naháňalo to hrôzu, ale za tou rozpoltenosťou bol smutný príbeh, ktorý zapadne na svoje miesto jedine na konci. Neprestávajte čítať, aj keď si budete myslieť, že sa už nič nemôže stať. Mohol by vás zaujať psychologický aspekt diela – osoba, ktorá nemá práve najlepšie duševné zdravie, ale aj tak chce vychovávať malého človiečika. Budete mať zimomriavky. Matka stratenej dcéry mi vôbec k srdcu neprirástla. Jej správanie bolo čudné. Nepomohlo ani to, keď sa autorka snažila objasňovať každý jej krok. Nemala som pre ňu pochopenie.

Ignorujte, čo vám vraví obálka. Podľa mňa to nie je thriller. Ak to budete akceptovať, budete knihou milo prekvapení. Nezatváraj oči ma výborne vykreslené myšlienkové pochody postáv a psychické poruchy, ktorými môže človek trpieť. Nezdá sa mi, že dej by bol nejako extra napínavý. Celé dielo ťahá iba vnútorný svet hrdinov, ktorý je ale veľmi zaujímavý. Oplatí sa to prečítať.

Hodnotenie: 3/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Tatran.
 Knihu si môžete kúpiť napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

1 komentár:

  1. Skvělá recenze :) Knihu neznám, ale vypadá docela zajímavě :) Díky za tip :)

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly