pondelok 27. marca 2017

Zoznámte sa: Vydavateľstvo Elist

 Vydavateľstvo Elist prišlo na náš knižný trh v máji minulého roku. Je zamerané na slovenskú tvorbu. Je iné tým, že chce byť rovnocenným partnerom pre spisovateľov. Základné informácie sa môžete dočítať na stránke elist.sk, ja som sa ale rozhodla, že sa spýtam majiteľa a konateľa vydavateľstva, Petra Hofereka, na pár zaujímavých vecí – dúfam, že aj vy si to budete myslieť – a tým spresním niektoré skutočnosti, napríklad aj to, ako funguje knižný priemysel, a čo musí spraviť začínajúci autor, aby mu v Eliste vydali jeho prvotinu... Prajem príjemné čítanie. Verím, že tento článok bude pre vás užitočný.

Zdalo sa mi, že Vaše priezvisko dobre poznám a potom mi svitlo.. predsa Greenie knižnica. Tento projekt sledujem už pár rokov, takže som postrehla, že vydavateľstvo Elist je s ním úzko späté. Povedzte nám, prosím, súvislosti v skratke, aby sme boli v obraze.
Pri zrode Greenie knižnice stál môj brat už pred pár rokmi. Je to vlastne neziskový projekt milovníkov literatúry. Elektronické knihy rôznych žánrov sú na Greenie knižnici dostupné úplne bezplatne. Autor teda píše len pre radosť seba a čitateľov.
Vydavateľstvo Elist, ktoré vzniklo len pred rokom s Greenie knižnicou spolupracuje napríklad tak, že najlepšie knihy ponúka aj distribútorom, aby autori predsa len niečo mohli zarobiť. V skutočnosti ale väčšina autorov svoje odmeny daruje na chod Greenie knižnice. 
 
Aký je pôvod názvu vydavateľstva?
Pôvodne som myslel, že sa budem zameriavať na eknihy - preto Elist (E-list). Okrem toho priateľka je Elisabeth a tak sú prvé 4 písmenká názvu totožné s jej menom.
 
Na Slovensku je pomerne veľa vydavateľstiev. Prečo ste si zaumienili založiť ďalšie?
Paradoxne, na začiatku bolo moje cestovanie. A keď som docestoval, tak som napísal knihu Okolo sveta s palcom hore. Tá najprv vyšla ako ebook v Druska Books, ale tlačenú verziu som si už vydal sám.
Vydavateľstvo Elist som zakladal ako nasledovníka už vyššie spomenutého vydavateľstva Druska Books, ktoré viedol môj kamarát Peter Druska a rozhodol sa s tým skončiť. Mal však medzi autormi napríklad Romana Horňáka, ktorého sa mi podarilo získať do svojho novovznikajúceho vydavateľstva.
Využil som vedomosti, ktoré som nadobudol pri vydaní svojej vlastnej knihy a informácie, ktoré mi odovzdal spomenutý kamarát. Napriek tomu začiatok nebol jednoduchý. Vlastne ešte stále som len na začiatku...

Podľa mňa ste toho vydali za rok dosť - ak počítame aj e-knihy. Podľa čoho vyberáte dané tituly? Rukopisy čítate osobne?
Prvých asi 50 diel prešlo pod Elist z Druska Books - tie som poväčšine nečítal. Diela, ktoré ale už boli vydané v Eliste som vždy aspoň čiastočne čítal a pýtam sa na názory aj recenzentov, či iných známych.
Rukopisov však dostávam obrovské množstvá, aj tri denne a tak prejsť ich všetky nie je jednoduché. V prvom rade si prečítam anotáciu a obsah diela - už z toho často vidím, či téma pôsobí zaujímavo. Dôležité je aj, či sa autor snaží svoju tvorbu propagovať.

Keď sme už pri tej propagácií, máte zmluvy s veľkými knižnými distribútormi, no na stránke vydavateľstva píšete, že ak si knihy kúpime cez Elist.sk, autori na knihách viac zarobia. Ako je to možné?
Dôvod je veľmi jednoduchý. Distribútor a kníhkupectvá si dokopy zoberú až 50% z predajnej ceny diela po zdanení (daň na knihy je 10%). Do vydavateľstva teda príde len 45% z predajnej ceny, ktorú by sme mali pri priamom predaji cez Elist.sk. Keďže autori sú vyplácaní percentami zo zisku z diela (čiže rozdielu príjmov a výdavkov), často sa stane, že pri priamom predaji im vyjde aj 3x vyššia odmena z jedného predaného kusu knihy ako cez distribútora.

Radosť byť autorom vo Vašom vydavateľstve... Neviem, či som to dobre pochopila, no keď si niekto kúpi elektronickú verziu knihy, môže si ju stiahnuť vo všetkých formátoch a zaplatí za ňu len raz?
Presne tak, obyčajne sú to formáty ePub, MObi a PDF a to dokonca bez DRM ochrany, ktorá podľa môjho názoru len znepríjemňuje život tým, ktorí si za e-knihu poctivo zaplatia. Ceny e-kníh dávame naozaj nízke (obyčajne do 5€) a tak bežní zákazníci nemajú rozumný dôvod snažiť sa obchádzať autorské práva.
Ak by sa náhodou zákazníkovi stalo, že si e-knihu zmaže, nič sa nedeje, na webe elist.sk je mu automaticky pri nákupe vytvorené konto, odkiaľ si môže neobmedzene sťahovať e-knihu. A v prípade revydania bude mať k dispozícií vždy najnovšiu verziu.

Pri niektorých e-knihách je prečiarknutá suma a napísané Zadarmo. Pri týchto tituloch je to len akcia alebo dlhodobý stav?
Je to akcia. Sú to prevažne diela autorov, ktorí radi píšu a to aj bez nároku na odmenu. Postupne ale tieto diela zadarmo už budeme ponúkať asi len prostredníctvom spomínanej Greenie knižnice.

Dávate priestor aj neznámym autorom. Musia mať na začiatok nejaký kapitál? Čo všetko musia splniť, aby bolo ich dielo vydané - odhliadnuc od toho, že obsah Vás musí zaujať?
Keď ma dielo zaujme, celé náklady na jeho vydanie preberá vydavateľstvo. Od autora sa ale očakáva, že sa aj sám pokúsi trošku zviditeľniť. Je jasné, že meno a obálka predávajú. Pri začínajúcom autorovi je to o to komplikovanejšie. Skvelo sa ale chytila napríklad Adriana Gregorová, ktorej prvá kniha Povedal, že budem šťastná sa dostala na čelo rebríčka predajnosti vo vydavateľstve. Napríklad medzi e-knihami na martinus.sk je jej kniha už tretí mesiac kdesi okolo 10. miesta.
V prípade, že ma kniha nezaujme, ale autor si ju chce nechať vydať na svoje náklady, vieme mu vyhovieť a pomôcť s následným predajom. Zároveň mu vieme ponúknuť oveľa lepšie ceny, ako keby si vydanie knihy skúsil vybavovať sám - prakticky má to za cenu, koľko vydanie kníh reálne stojí nás. Odmenou pre nás je obyčajne provízia z predaja jeho kníh cez nás a reklama. :)

Aké sú Vaše ďalšie plány s vydavateľstvom?
V prvom rade by som chcel vydavateľstvo Elist dostať do povedomia čitateľskej verejnosti, aby sa im spájalo s kvalitnými dielami za rozumné ceny. Chcem, aby si ľudia zvykli hľadať zaujímavé diela priamo na webe vydavateľstva. V dohľadnej dobe bude treba pripraviť novší, modernejší web, ktorý bude lepšie reprezentovať vydavateľstvo. Ten súčasný je len taký provizórny... ale funkčný. :)
Rozbieham affiliate systém odmeňovania, vďaka ktorému budú môcť ľudia propagujúci knihy vydavateľstva Elist získavať províziu z následných predajov. Podmienky sú nastavené najvýhodnejšie na slovenskom knižnom trhu, takže kto by mal záujem, nech sa prihlási a objasním detaily. Dnes ľudia často odkazujú napríklad na knihu na Martinuse, ktorý ponúka cca 4x menej výhodné podmienky pre propagujúcich oproti tomu, čo ponúkame my.
S rozrastajúcim sa počtom vydaných knižných titulov narastajú nároky na skladovanie a logistiku, čo znamená veľkú výzvu...
Tiež pripravujeme viaceré akcie, kde sa verejnosť bude môcť stretnúť s autormi, či vedením vydavateľstva. Zatiaľ ale neprezradím viac :)
Najdôležitejším cieľom je ale dostať sa postupne do plusových čísel. Náklady na vydávanie kníh totiž nie sú nízke a investície sa vracajú len veľmi pomaly.

Ďakujem Petrovi za jeho čas a ústretovosť. Bolo mi potešením :) 
 
Ja by som vás ešte na záver chcela upozorniť na tituly, ktoré majú v Eliste vyjsť (celý zoznam kníh nájdete na https://elist.sk/pripravujeme/)
Mirke Novysedlákovej, autorke knihy Prísne tajný denník Miry Danesovej, má vyjsť v máji román s názvom Dovoľ mi všetko...
Ak máte radi fantasy a poznáte Emily D. Beňovú, máte sa na čo tešiť, pretože v júli uzrie svetlo sveta prvý diel z jej trilógie Temní anjeli.
Tiež sa veľmi teším na pokračovanie románu od Kristíny Ježovičovej pod názvom Milenkine túžby.
Chystajú sa aj revydania. Konkrétne by vás mohlo zaujímať, že úspešný počin od Mirky Varáčkovej – Prežila som svet - sa znovu rúti na knižné pulty v októbri.

Akú knihu by ste si vybrali vy? Čo vás zo zoznamu najviac zaujalo?
 
Kontakty:
E-mail: info@elist.sk
 

2 komentáre:

  1. pekný rozhovor :) Greenie knižnicu som už dávnejšie sledovala aj ja, ale potom som tam akosi prestala chodiť. Ani vlastne neviem prečo.

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly