štvrtok 23. novembra 2017

Catherine Ryan Hydeová - Zober ma so sebou

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98544905_0.jpgNáhoda ich spojí na celý život.
Keď sa Augustovi pokazí karavan, má len jedinú možnosť: dať ho opraviť. Stretáva sa s automechanikom, ktorý ho prosí, aby zobral jeho dvoch synov Setha a Henryho na výlet tiež.
August, ktorý je abstinujúcim alkoholikom odvtedy, čo mu zomrel syn, je ponukou vyvedený z miery. Na cestách si chcel utriediť myšlienky a taktiež si naplánoval niečo, čo by mu trošku zmiernilo bolesť v srdci. Potreboval sa vyrovnať s minulosťou. Bez alkoholu. Sám.
Keď ale zisťuje, aký impulz viedol otca dvoch detí k tejto žiadosti, nedokáže odmietnuť. Chlapci nemajú práve šťastné detstvo; mama ich opustila a otec je viac vo väzení, ako doma.
Traja ľudia sa teda pripravia na leto plné dobrodružstiev a spoznávania americkej prírody. Prídu na to, že aj cudzí človek vám môže byť blízky. Spoločná cesta ich obohatí...


Ak by som sa pozerala len na obálku, nikdy by som sa k tomuto úžasnému príbehu nedostala. Chvalabohu, že anotácie sú pre mňa dôležitejšie. Na prvý pohľad to vyzeralo hodnotne, tak som po tom siahla. Ani v sne by mi nenapadlo, že kniha mi toľkokrát zlomí srdce a následne mi ho vráti naspäť do pôvodného stavu. Ešte teraz som otrasená. Bol to veľký príval emócií.

Ľudia si pamätajú to, čo si chcú pamätať, a zabudnú na to, na čo chcú zabudnúť.
(str. 98)

Otec chlapcov je nezodpovedný a dáva vždy na prvé miesto seba. Akoby mu na nikom inom nezáležalo. Úplne svojim deťom kazí detstvo. August možno vie pochopiť jeho správanie, pretože aj on musel bojovať so svojimi démonmi. Teraz chce však byť iným človekom. Dvaja bratia, s ktorými sa život nemaznal, sú veľmi slušne vychovaní. Nezdá sa, že by robili problémy. August napokon súhlasí, nevediac o rodinných záležitostiach, ktoré sa časom dozvedá. Je to horšie, ako sa nazdával. No malí chlapci mu prirastú k srdcu a obohatia mu život. Nájde šťastie, ktoré stratil.

„...Na uja Augusta sa môžete spoľahnúť. A keď sa niečo nedarí, môžem mu to jednoducho povedať, porozprávame sa o tom a všetko sa zasa dá do poriadku. Ale keď niečo poviem tatkovi, nič sa nezmení. Akoby sa od neho všetko, čo poviem, odrazilo ako od zrkadla...“
(str. 161)

Konanie postáv je zobrazené reálne. Nič sa neprikrášľuje, no autorka dáva všetkým nádej (aby im ju potom mohla náhle, ale citlivo zobrať). Catherine perfektne zobrazila aj detskú naivitu a vieru v krajšie zajtrajšky, ktoré sú v nedohľadne. Ako jedno rozhodnutie dokáže zmeniť celý život a vytvoriť to najsilnejšie puto? Najlepšie veci prichádzajú nečakane a keď to najmenej čakáme. Niektorí ľudia si môžu pomáhať navzájom. Dokážu odvrátiť pád do psychickej priepasti. Niekedy stačí len tak málo... napríklad jedno leto. Prázdniny, na ktorých sa z cudzincov stane rodina a budú držať pohromade, aj keď im osud pripraví prekážky. Všetko sa dá zvládnuť s láskou. S citom, ktorý prišiel síce rýchlo, no prekonal vzdialenosť aj čas.

„...Dúfal som, že zostanete dlhšie.“
„Prečo? Potrebuješ ma doma ešte na niečo?“
„Nie tak celkom,“ odvetil Seth. „Len sa nevydržím dívať, ako odchádzate.“

(str. 185)
 
Nevidím, čo píšem. Slzy mi v tom bránia. Nie som bez nich schopná popísať, aký je príbeh úžasný. Čitateľ pomaličky odhaľuje, že sa v deji vyskytujú dve rodinné drámy, a to ho ešte viac dojme. Žiadne dieťa si totižto nezaslúži také detstvo, aké mali chlapci a na druhej strane by žiadny rodič nemal prežiť vlastné dieťa. Všetci sa snažia napriek tomu žiť ďalej. Toto dielo ma zničilo, no som za to rada. Obdivujem ľudí (taktiež knižných hrdinov), ktorí dokážu bojovať s nepriazňou osudu a byť stále ľudskými bytosťami. Zober ma so sebou je úchvatne napísaný príbeh, so škálou pocitov, ktoré vás paralyzujú. Kniha vám dá ale omnoho viac, ako zoberie, takže by ste jej čítanie nemali odkladať. Ak hľadáte niečo krásne, smutné, hodnotné, niečo, čo vám dodá nádej (aj keď sa to v niektorých okamihoch javí ako beznádej), upriamte na ňu svoju pozornosť.

P.S. Spisovateľka napísala aj knihu Pošli to ďalej, na ktorej motívy sa nakrútil rovnomenný film. Ak ste to videli alebo čítali, dokážete si predstaviť, aký emocionálny šok asi predstavuje toto dielo. No neľutujem ani jednu minútu s knihou.

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Aktuell.
 Knihu si kúpite napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly