štvrtok 28. júla 2016

Peter Wohlleben - Tajný život stromov

Celá príroda je hotový zázrak, no málokto si to uvedomuje. V živote musíme riešiť toľko problémov, že keď si nájdete čas zájsť mimo civilizácie, zvyčajne nám podstata toho uniká. Vidíme len stromy, chrobáky a ďalší hmyz, ktorí už poznáme. Aspoň mne osobne sa nikdy nechcelo skúmať prírodu detailnejšie. Bola som rada, ak na mňa nevybehol nejaký medveď alebo pavúk. Musím sa priznať, že pavúka by som sa zľakla viac.

Teraz to bude iné. Keď nabudúce pôjdem do prírody, určite sa budem nad všetkým zamýšľať. Je to krásny systém vzťahov...


Od lesníka, ktorý sa svojej práci venuje niekoľko rokov, by som čakala, že kniha bude ťažko pochopiteľná, nezáživná a iba málo z toho vám bude v živote užitočné, no zmýlila som sa. Síce sa v diele nachádzajú aj odborné termíny, no autor k nám pristupuje so všetkou trpezlivosťou a učí nás zákonitosti prírody akoby sme boli jeho žiaci. To ma prekvapilo, pretože som nečakala, že sa toho ujme takýmto spôsobom. Niekedy som mala pocit, že čítam rozprávku. To zaručovalo, že čo sa nám snažil povedať, sme aj pochopili.

Vedeli ste, že stromy sa potia, komunikujú vôňou a starajú sa o slabé jedince? Nie? Je toho ešte omnoho viac. Napríklad vďaka hubám môžu znásobiť účinný povrch svojich koreňov a tým vstrebať viac živín a vody, ale pozor, niektoré huby sú drevokazné a môžu mu, naopak, uškodiť. V knihe nájdeme veľa užitočných tipov, ktoré sa nám hodia do života. Ja som sa dozvedela, že orechové listy odpudzujú komáre. Že vypudzujú niečo, čo hmyzu nevonia. Ak si sadnete pod orech, ste zachránení, no ja by som tam musela prečkať celé leto. Moja krv tým malým potvorkám veľmi chutí... Verím, že každý si nájdete vlastnú zaujímavosť alebo radu, ktorá vám pomôže.

Spisovateľ nás oboznamuje aj s tým, ako sami ničíme rovnováhu v lesoch. Začnem od toho, čo ma najviac prekvapilo: Máte radi huby? Ako som už spomenula, huby a stromy si veľmi pomáhajú, takže nie je dobré, ak sa trhajú. Chcete, aby mal váš stromček požadovanú veľkosť, odpílite z koruny, no tým ste len spôsobili, že chudák pomaly umiera. Nenechajte sa pomýliť, umierať môže aj niekoľko rokov. Je toho veľa, čo by som vám o mojich nových poznatkoch chcela povedať, no nemôžem, pretože by som vám popísala celú knihu a to sa predsa nerobí.

Tajný život stromov je úžasná príručka na pochopenie všetkých vzťahov v prírode. Nabáda nás, aby sme sa o ňu viac zaujímali a počúvali ju. Teória, ktorá sa v diele nachádza, je využiteľná aj v praxi – v živote. Knihu rozhodne odporúčam. . Pri jej čítaní sa budete cítiť ako v lese a budete mať nutkanie všetko nechať tak a z paneláku vybehnúť preč do krásneho prostredia stromov.
P.S. Nevšímajte si čísla v texte - sú to iba odkazy na použitú literatúru. Brzdilo by vás to. Keď si nalistujete koniec zistíte, že v knihe nemusíte skákať z jedného konca na druhý. Autor to chcel mať len všetko podložené.

Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Tatran.
 Knihu si môžete kúpiť napríklad v Martinuse alebo v Knihcentre.

1 komentár:

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly