sobota 18. júna 2016

Daniel Handler - Proč jsme se rozešli

Proč jsme se rozešli je young adult literatúra ako vyšitá. Min je inteligentné dievča, ktoré sa dá dokopy s hráčom basketbalu Edom a nič iné z toho nemôže vzísť len katastrofa v podobe zlomeného srdca. Keď sa rozídu, rozhodne sa všetky veci, ktoré jej ho pripomínali, dať do krabice. Ku každému predmetu napíše, ako sa k nemu dostala a prečo sa rozhodla ho tam umiestniť. Môžeme tam nájsť napríklad lístok z kina, kde si dali prvý bozk alebo starý kabát. Tie veci sú rozmanité, no každá z nich má svoje opodstatnenie a nejako súvisí s ich vzťahom, ktorý bol krátky, ale nezabudnuteľný.
Cez Minine odôvodnenia (ktoré mu píše formou listu) sa vyskladá celá mozaika príbehu a čitateľ pomaly odhaľuje to, prečo sa títo mladí ľudia rozišli.


Ako som sa zas dala na young adult knihy? Popravde, ani netuším. Viem len to, že ma veľmi zaujala oficiálna anotácia, takže pre mňa nebolo potrebné si naštudovať o diele viac. Keby som vedela, že to spadá do žánru pre mladých dospelých, asi by som sa tomu oblúkom vyhla. Ani netuším, kedy naposledy som niečo takéto recenzovala, takže so mnou majte pochopenie. Avšak, recenzovala som už veľa kníh tohto typu, takže až taká katastrofa to dúfam nebude. Už dlhšiu dobu sa zameriavam na iné počiny, a to z jedného jednoduchého dôvodu. Začali ma nudiť predvídateľné príbehy. Proč jsme se rozešli je presne tento prípad, ale neviem, čím to bolo spôsobené, že sa mi to celkom páčilo. Ba dokonca som si čítanie užila. Ale pst, nikomu ani muk!

Rozmýšľala som nad tým, že táto konkrétna kniha mohla predstavovať nejaké rozptýlenie, keďže väčšinou čítam ťažké príbehy. Tým nechcem tvrdiť, že toto nebude pre nejakých ľudí srdcervúce, no ja mám už svoj vek a citové výlevy tohto typu ma nechávajú chladnou. 

Dejová línia bola zaujímavá. Keby ste sa ma spýtali, či to chcem dočítať alebo či túžim radšej prejsť na inú literatúru, určite by som vám povedala, že som zvedavá, prečo sa rozišli. Na stole mám ešte jeden neprečítaný román, ktorý vyzerá veľmi lákavo, no poznať pravdu bolo pre mňa prvoradé – aj keď, ako som už spomenula, to je predvídateľné.

Mám taký zvyk, že otváram všetky knihy, ktoré mi prídu hneď v ten deň. Skúmam formát, font a veľkosť písma (Nesnažte sa zistiť, prečo to robím. Ja to totižto ani sama neviem) a keď som otvorila Proč jsme se rozešli uchvátili ma ilustrácie. Mala som pocit, že toto je niečo určené deťom, ale nenechajte sa pomýliť – kresby znázorňujú predmety, ktoré dala Min do krabice, takže naša myseľ sa nemusí trápiť tým, ako všetky veci vyzerajú a môže sa sústrediť na text. Dalo by sa povedať, že autor nás tým chcel odbremeniť. Ilustrátorka načrtla všetko do najmenších detailov, a ak sa v danom predmete nachádzalo niečo napísané, tak je to, samozrejme, v češtine. Na začiatku som mala dojem, že je to v cudzej reči, takže som to najprv ignorovala, no veľmi skoro som zistila, že prekladateľka si dala námahu aj s prekladom obrázkov – čo je pochopiteľné. Neviem, prečo som si myslela opak, keďže je to české vydanie.

Keď som začala čítať prvé strany, mala som čo robiť, aby som nevybuchla. Vravela som si, ako môže byť každá hrdinka v young adult žánri taká naivná. V každej knihe sa črtá tá istá schéma deja a ja som sa pýtala, že prečo chce autor zničiť prácu ilustrátorky. Min sa mi zdala ako psychopat. To bolo ale zozačiatku. Postupom času som si na to zvykla a tiež som začala chápať jej správanie. Už ma nerozčuľovala, no bolo mi jej ľúto. Ed bol typický hráč športu, ktorého všetci zbožňovali – klasika. Nemám nič, čo by som o ňom ešte napísala. Zistíte, kto je to v skutočnosti, ak si dielo zadovážite. Min bola pre mňa prvoradá. Viac a viac som potrebovala zistiť, prečo je taká, aká je a hlavne, prečo sa rozišli. Myslím si, že názov knihy podstatu príbehu do bodky vystihuje. Čitateľ čaká len na túto jednu vec a je mu jedno, že číta literatúru, ktorá do jeho vekovej kategórie nespadá. Tento počin sa mi páčil, no naozaj netuším, ako ho ohodnotiť. Ak ste fanúšikmi literatúry pre mladých dospelých, mali by ste sa naň zamerať.

Hodnotenie: Nejdem hodnotiť bodmi.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Túto milú knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

6 komentárov:

  1. Tak na tuto knihu poslední dobou narážím snad na každém kroku, není to tak úplně můj styl, ale zase si říkám, proč ji nepřečíst :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, Bára,

      presne. Treba vyskúšať aj iný žáner kníh. Možno sa ti dielo bude páčiť :)

      Odstrániť
  2. :) Moc hezká recenze. O knize jsem dost slyšela, ale zatím se mi do ní moc nechce. Mám strach, že to bude typická YA kniha o ničem :).

    Měj se moc hezky, Mimozemšťanka
    www.my-ideallife.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, Mimozemšťanka,

      ten strach som mala aj ja, no napokon sa to vyplatilo. Skús dať tejto knihe šancu :)

      Odstrániť
  3. Díky za recenzi- celkem dlouho jsem po knížce koukala. Takže teď si ji definitivně přidávám na letní seznam :) G

    http://knihyztramvaje.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, Gabriela,

      to je dobré rozhodnutie. Potom daj vedieť, či sa ti páčila :)

      Odstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly