nedeľa 10. januára 2016

Bradley Somer - Ryba jménem Ian

Toto nie je príbeh o rybičke. Toto je príbeh o zaujímavých životoch na prvý pohľad nezaujímavých ľudí.

Ian padá z 27. poschodia, no to nie je zďaleka všetko. Ešte pred jeho pádom sa budú diať veci. Obyvatelia domu žijú svoje životy, snívajú svoje veľké sny a ukrývajú tajomstvá, ktoré by sa nemal nikto dozvedieť.
V dome býva majiteľ Iana – študent, ktorý má priateľku a tiež milenky. Potom je tu tehotná žena, ktorá začne rodiť a ďalšia žena s fóbiami, ktoré jej riadia celý život. Nesmiem zabudnúť ani na malého chlapca domnievajúceho sa, že vie cestovať v čase. Údržbár túžiaci po spoločnosti, ale aj robotník na stavbe, ktorý ukrýva svoje veľké tajomstvo, úžasne dotvárajú túto spleť ťažkých životných osudov. Celý dej je zostavený z poviedok, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú a to je zárukou, že držíte v rukách naozaj výnimočnú knihu.

Čo je to za knihu s názvom Ryba menom Ian? Mali ste obavu, že dej bude o tom, ako stále padá? Nuž, aj ja, no keď som si pozorne prečítala anotáciu, mala som také tušenie, že táto kniha bude niečím výnimočná a môj nos ma zas nesklamal. Síce, na začiatku som mala pochybnosti, pretože autor zobral príbeh útokom a predslov by sa mohol zdať niekomu zložitý. Mňa ale presvedčil, že som si vybrala správne a neľutovala som ani jednu minútu, ktorú som pri čítaní tohto zvláštneho diela strávila.

Mám rada, ak sa do deja primiešajú zaujímaví ľudia, ktorí sa ani nesnažia zaujímavými byť. Autor nám pomaličky odhaľoval život každého z nich, no čitateľ nemal nikdy pocit, že to s tou zvláštnosťou už preháňa. Zostavoval charaktery postáv celkom prirodzene a určite to nerobil za zámienkou úplne ohúriť toho, kto jeho dielo číta. Keď som prečítala poslednú vetu bola som smutná, že sa to skončilo. Neviem pochopiť, prečo majú niektoré zlé knihy veľa strán, ale takéto skvosty len tak málo. Ako sa hovorí: „Dobrého býva málo.“ a tento počin ma v tom iba utvrdil. Chcem pokračovanie, ale neviem, či sa ho dočkám, keďže sa príbehy uzavreli.

Podstatná otázka, ktorú sa asi pýtate: A čo tam teda robí tá ryba? Celkovo nič. Má vlastné kapitoly, v ktorých iba padá a padá. Stále zabúda, prečo sa rozhodla, tak ako sa rozhodla a ani nepociťuje strach a ak aj áno, tak na to hneď zabudne a znovu sa čuduje, čo to robí. Prosto rybka s krátkodobou pamäťou, no dokáže nás tiež niečo naučiť. Zdá sa, že Ian je dosadený do dejovej línie na spomalenie čitateľa a na rozptýlenie pozornosti. Pár strán som nenávidela, že je tam, no potom mi dalo všetko zmysel. Ian je totižto stelesnením ľudského života...

Naozaj zbožňujem túto knihu, ktorá vôbec nebudí dojem, že by ju mal niekto zbožňovať. Na prvý pohľad sa vám môže zdať nudná. Rybička, ktorá opustila akvárium, aby mohla zažiť niečo nové aj s rizikom, že príde o život? Veď to je tá najväčšia hlúposť na svete. Ale prvý dojem nepekne klame! Len sa do diela začítajte a uvidíte, že sa stane vašou „srdcovkou“. Dojímavých počinov nikdy nie je dosť, no ak si myslíte, že som plakala, mýlite sa. Toto nie je ten typ literatúry, ktorý vám zlomí srdce na milión kúskov, ale aj tak je Ryba menom Ian veľmi výnimočná. Ukazuje nám svety, o ktorých nevieme a my máme pocit, že „plávame“ životom slepí. Každý život je zaujímavý len sa naň treba pozrieť pohľadom, ktorý zvolil tento autor. Spisovateľ vytvoril mozaiku ľudských osudov, ktoré si budem ešte veľmi dlho pamätať a keď bude niekto chcieť tip na hodnotnú knihu, určite sa táto novinka ocitne na zozname. Odporúčam ju všetkým, bez ohľadu na žáner, ktorí preferujete. Tento príbeh si zaslúži šancu u každého z vás. 

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Metafora.
Ak máte radi hodnotné knihy, môžete si ju kúpiť TU (SK) a TU (CZ)

1 komentár:

  1. Hmmm, to vyzerá na dosť zaujímavú knihu. Páči sa mi to: "Spisovateľ vytvoril mozaiku ľudských osudov, ktoré si budem ešte veľmi dlho pamätať". To vyzerá ako kniha presne pre mňa :) Díky.

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly